YOGA WORLD
Annons
Yogaliv

Vilken yogastil passar dig?

Som yogalärare finns det några frågor jag hör oftare än andra. Vilken matta ska jag välja? Jag är inte vig, kan jag yoga ändå? Jag kan inte sitta stilla, vilken stil ska jag välja? Jag har ont här och där, vilken yoga passar mig? Jag vill stressa mindre, vad för yoga ska jag göra då? Mitt svar blir alltid att det beror helt och hållet på vad du vill uppnå.

Här försöker vi bena ut några begrepp och svara på de vanligaste frågorna som uppstår när man vill komma igång med yoga. Vi börjar med att bryta ner de vanligaste yogastilarna som finns på yogastudios och gymanläggningar i Sverige för att du ska få en uppfattning om vad de innebär och hitta några som lockar dig.

Det finns en hel del förutfattade meningar om vad yoga är, och inte är. Är du nyfiken på mantran, spiritualitet, meditation, energier och meridianer finns det vissa stilar som berör det och kan guida dig där. Tycker du att det är slöseri med din tid och bara vill fokusera på att stärka kroppen och öka din rörlighet finns det stilar som passar dig bättre.

Det svåra är när vi har låtit egot bestämma hur det ska se ut och stänger dörrar för de alternativ som kanske egentligen skulle passa oss bättre. Oavsett varför du är nyfiken på yoga så ska du se det som ett verktyg som kan  hjälpa dig i din personliga utveckling. Din stund på mattan kommer hjälpa dig att se dina tankar och dina beteenden, och det gäller för alla typer av yoga om du låter dem göra det.

Vi har valt att inte gradera någon av stilarna på nästa sida, eller tipsat om vad vi tror passar olika typer av personer bäst. Dels för att det är så beroende på vilken lärare som håller i klassen, men också för att vi uppfattar saker på olika sätt och vi vill inte skapa en bild av vad som är, eller inte är, för dig.

Hatha
Hur är klassen: Från början omfattade begreppet ”hathayoga” alla fysiska yogastilar som innefattade asanas, positioner, oavsett hur snabbt det gick eller vilken svårighetsgrad det var. Idag är det oftast sammankopplat med en lugnare form som många nybörjare söker sig till för att lära sig grunderna.

Vinyasa
Hur är klassen: Vinyasa betyder ungefär ”sekvens” och är en flödande klass. Oftast lite starkare och snabbare än hatha, men det beror på läraren. Upplägget är väldigt öppet då det inte är kopplat till någon specifik skola, och kan variera mellan lärare, men också från gång till gång med samma lärare. 

Annons

Ashtanga
Hur är klassen: Väldigt fysisk yoga enligt ett bestämt flöde, en serie, där du håller varje position i fem andetag. Utöver att stärka kroppen jobbar man även med fokus på andetaget och med yogafilosofi för att utveckla sin spirituella del.

Viryayoga
Hur är klassen: Fysisk klass där du kan välja en nivå som passar dig, då det finns olika nivåer för allt från nybörjare till erfarna utövare. Varje klass innehåller tio moduler som fokuserar på olika delar av kroppen för att variera flödet.

Anusara
Hur är klassen: Inleds med mantra och har en genomgående intention för klassen med syfte att gå djupare in i sig själv, kombinationen är asana och mycket mentalt och emotionellt. Detta är en asana-baserad stil med mycket fokus på linjering i kroppen, så det finns tid att hitta sin väg in i positionerna. yogi

Poweryoga
Hur är klassen: Grundarna av poweryoga praktiserade ashtanga, men ville skapa en mjukare form som kunde tilltala fler. Precis som ashtanga arbetar den med att stärka kroppen, men följer inte någon specifik serie.

Hotyoga
Hur är klassen: Kan också heta bikramyoga. En klass som hålls i ett varmt rum, 36-42 grader, där du följer en bestämd sekvens av asanas. Tack vare värmen kommer du djupare in i positionerna, men kom i håg att dricka vatten då du svettas i stora mängder.

Bhakti
Hur är klassen: Bhaktiyoga handlar om att upprätta en relation mellan sig själv och det gudomliga. Klassen bygger på asanas, men svårighetsgraden varierar beroende på vilken lärare du går till.

Acroyoga
Hur är klassen: Som du hör på namnet innehåller klassen många akrobatiska element. Klassen börjar ofta med någon form av flöde för att värma upp kroppen och väcka fokus in. Sedan övergår det till akrobatiskt partnerarbete, vilket kräver fullt fokus och närvaro i nuet.

Yinyoga
Hur är klassen: I yinyoga handlar det mer om att släppa taget än att stärka muskler eller arbeta upp rörlighet. Du håller positionerna länge och fokus ligger på fascian och bindväven, inte att nå slutformen av en perfekt bild i en position.

Restorative
Hur är klassen: Fokus ligger på återhämtning, att läka sinnet och kroppen. Likt yinyoga hålls positionerna länge, men här är det mer avslappnade positioner som kan hållas i upp till 20 minuter.

Kundalini
Hur är klassen: Stort fokus på den subtila kroppen, meridianer, chakran och prana – livsenergin. Klasserna innehåller mantran och pranayama, andningsövningar, utöver det finns inget typiskt upplägg för kundalini. På vissa klasser kombineras rörelse med andning och på andra sitter man enbart ner, mediterar och gör andningsövningar.

Mediyoga
Hur är klassen: Gjord för att vara tillgänglig för alla, trots fysiska begränsningar. Omfattar kropps- och andningsövningar, meditation och har en terapeutisk vinkel. Har en viss grund i kundalini och baserar mycket på forskning med yogan som rehabilitering utifrån en medicinsk grund.

Text: Veronica Jäderlund

LÄS MER: Våga yoga
LÄS MER: 7 yogastilar – vilken passar dig?

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga