Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

YOGA WORLD
Annons
Annons
Själsliv

Vakna upp med mindfulness

Alarmet tjuter (alldeles för högt) tidigt på morgonen. Du stänger yrvaket av det, och låser upp din telefon. Inom en nanosekund, och innan du knappt har hunnit ta dagens första andetag, kollar du vem som har mailat om vad, vilka möten du har under dagen, vem som behöver dig när eller vad som händer på sociala medier. Du kanske kommer ihåg att säga ett ord till personen bredvid dig – om hen har tur.

Så, hur mår du egentligen av de här morgonvanorna? Vilken sinnesstämning börjar du dagen i? Om du använder dig av mindfulness på morgonen skulle det istället kunna se ut såhär…

Alarmet går igång, det låter fortfarande för högt, men istället för att stänga av det och börja kolla dina mail lägger du ifrån dig mobilen och ser till att kroppen får vakna till liv först. Se till att dagens första minut handlar om bara dig. Ligg kvar i sängen och andas in så att du fyller lungorna med luft, och andas ut. Lägg märke till hur din kropp känns, från tårna till huvudet. Är du mjuk eller stel, varm eller kall? Känner du dig utvilad?

Rikta nu din uppmärksamhet till vad du hör runt omkring. Vilka ljud finns i rummet, i resten av hemmet, utanför fönstret? Lägg märke till allt du hör och allt som pågår runt omkring. Tänk nu på vad du vill få ut av dagen, vad du hoppas ska hända, hur du ska känna och vad du skulle vilja uppnå. Fokusera helt på det samtidigt som du tar långa, djupa andetag in och ut. Vänd åter uppmärksamheten till nuet.

Annons
Annons

Vicka lite på dina tår och dina fingrar. Tänk på hur det känns, vilken sinnesstämning du är i och vad du redan nu under den korta minut som du legat här har hunnit uppnå. Gratulera dig själv för att du ägnade den värdefulla tiden åt dig själv. Om någon ligger bredvid dig i sängen så vänd dig nu mot hen, och uppskatta att det är just den här personen som finns där bredvid dig.

Vilket scenario tror du att du mår bäst av? Jag tror att jag vet.

LÄS MER: Mindfulness för din morgon
LÄS MER: 5 sätt att kombinera yoga & mindfulness

Lämna en kommentar