Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Annons
Själsliv

Ta hjälp av regnbågsterapi för att känna det du vill känna

Färger symboliserar olika känslor, och det kan vi använda i vår meditation för att komma i rätt sinnesstämning. Med hjälp av regnbågsterapi kan du bli lyckligare när du är ledsen, fridfull när du är arg, öppen när du känner dig blyg eller vad du nu vill känna. Så här går det till.

Nedan får du en lista på olika färger och de sinnesstämningar som de är kopplade till. Försök att visualisera varje färg när du läser igenom listan och tänk på vilken känsla du får. Kanske är det någon helt annan än våra exempel – lita då på din egen intuition.

Röd: Beredskap
Orange: Glädje
Blå: Fridfullhet

Rosa: Ungdom
Lila: Sanning
Gul: Lycka
Vit: Öppenhet
Grön: Hälsa

Annons
Annons

Lägg dig nu på rygg i en bekväm position. Placera händerna försiktigt över ögonen och bli medveten om dina händers tyngd mot ögonlocken. Fokusera på insidan av dina ögonlock. Lägg märke till vad dina ögon kan se. Kanske ser du olika former och färger som flyter runt mot en svart bakgrund. Tänk på de här bilderna en stund utan att försöka ändra något i dem.

Koncentrera dig nu på färgen som du har valt tills du ser den framför dig, det räcker om det bara är en liten prick eller någon annan form med den färgen. Om den försvinner så koncentrera dig på nytt tills den dyker upp framför ögonen igen. Fortsätt fokusera på färgen. Efter några minuter låter du dig förkroppsliga känslan som färgen representerar för dig. Låt alla känslor som är associerade med färgen bli en del av dig. Genom att göra det kan du hamna i den sinnesstämning som du vill och nå alla dina mål.

LÄS MER: Yoga som terapi
LÄS MER: Yoga + psykoterapi = sant

Lämna en kommentar