Yoga World
Annons
Annons
Meditation

Meditation för dig som blivit omskakad och vill komma i balans

Känner du dig vilsen och lite ur balans? Återställ din inre kompass för att komma ner på jorden igen.

Att stå med båda fötterna på jorden är viktigt för inre stabilitet och trygghet. Ibland kan man nästan känna hur jorden och dess kraftfulla energi ger en form av säkerhet där under fötterna. När saker och ting i livet sker som får oss att tappa fotfästet, sätter oss ur balans, stör våra rutiner och tvingar oss att ifrågasätta, kan man lätt känna sig vilsen och behöva lite hjälp att hitta sin inre kompass igen. Att gå barfota i gräset, långpromenader i skogen eller att bara sitta vid en sjö och lyssna på vattnet är meditativa handlingar som kan hjälpa en att känna sig mer grundad och trygg i sig själv.

Men det funkar inte alltid och inte för alla. Kanske har du precis flyttat till ett helt nytt land, eller åtminstone en ny stad. Eller har du nyligen ställts inför något svårt i livet som skakat om dig rejält och tvingat dig att se på saker och ting annorlunda. Oavsett vad som kan ligga till grund för att du känner dig lite vilsen så är det här en meditation som hjälper dig att bli mer rotad och ger dig perspektiv. Att vända uppmärksamheten ner mot jorden kan visserligen vara effektivt, men ibland kan man behöva vända blicken uppåt istället för att återfå balansen och hitta sin inre kompass igen.

LÄS OCKSÅ: Meditation – ta hjälp av jordens krafter

Annons
Annons

GÖR DET NU

Den här meditationen gör du bäst på kvällen, gärna under en stjärnklar himmel. Sätt dig någonstans utomhus där du känner dig trygg och får vara ifred. Ta några djupa andetag och känn efter hur kroppen känns. Börja uppe vid hjässan och fortsätt inför din inre syn ner genom hela kroppen till tårna, där du vänder och kommer tillbaka upp till huvudet samtidigt som du försöker att släppa på alla spänningar du bär på. Se efter om du kan hitta Polstjärnan på himlen och vänd dig mot den. Om du inte ser den så vänd dig åt norr (är du osäker på väderstrecken utifrån var du befinner dig kan du ta hjälp av kompassen i din mobil). Fokusera hela din uppmärksamhet på en punkt en bit ovanför ditt huvud.

Ta några djupa andetag och låt mellanrummet mellan punkten och din hjässa bli större och större, det vill säga förflytta din inre blick högre och högre upp mot himlen. Ta nu hjälp av ditt lokalsinne för att se för din inre syn var du befinner dig – använd din fantasi och låt bilden du ser framför dig bli hur detaljerad eller hur vid som helst. Du kanske ser berg, hav, eller byggnaderna i närmsta stad. Ta lite tid på dig här för att återställa din inre kompass utifrån detta perspektiv. Uppmärksamma hela tiden hur kroppen känns. Upplever du att du har en trygg och nära koppling till allt som omger dig? Närhelst du känner att du håller på att tappa fotfästet och inte riktigt vet hur du ska hitta tillbaka till dig själv kan du utöva den här meditationen, där du blickar uppåt och utifrån detta perspektiv lokaliserar dig själv. Ta hjälp av det här sättet att se dig själv för att stå så stadigt och stabilt på jorden som möjligt i allt du tar dig för.

Text: Jill Lawson

LÄS OCKSÅ: 5 steg till din egen meditationsvrå
LÄS OCKSÅ: Meditation för ökad egenkärlek

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.