Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

YOGA WORLD
Annons
Annons
Livsstil

Meditation för ökad egenkärlek

Ibland tappar vi kärleken till oss själva och behöver träna upp inställningen till vår egen kropp.

Inom yoga finns det ett begrepp som heter avidya, och förklaras som att vara i mörkret, eller ha brist på ljus (a – utan/inte, vidya – ljus). Föreställ dig att du ser på världen genom ett par glasögon, och när du går genom livet hamnar du i stormar och oväder som smutsar ner dina glasögon, skapar lager och förvränger sanningen. Lagret av smuts består av skeva kroppsideal, förlegade normer om vad som är snyggt och inte och tron om att vissa kroppsattribut är bättre och mer önskvärda än andra. Det här tar vi till oss som absoluta sanningar och lever sedan efter.

På yogamattan kan du ta av dig de smutsiga glasögonen, göra rent dem och låta ljuset åter skina igenom för att visa saker i sin rätta form. Den här rengöringen kan vara en ganska svettig process, med snabba, kraftfulla flöden. Den kan såklart också vara mer lugn och metodisk i ett yinflöde. Oavsett stil så är kroppen en viktig del av dig, inte utseendemässigt men funktionsmässigt och såklart ur ett helhetsperspektiv. Du kan inte separera dig från din kropp, den är med till slutet, så omfamna den. När du praktiserar tränar du inte bara ur den fysiska aspekten, du får även möjlighet att öva på acceptans, ödmjukhet och tacksamhet. För att kombinera de här två delarna har vi satt ihop en meditation och några affirmationer. Annika Panotzki har tagit fram meditationen och affirmationerna som tränar upp egenkärlek och tacksamhet. Annika jobbar som Urban Shaman med intentionen att bygga bron mellan en uråldrig visdom in i vårt moderna samhälle, förmedla det på ett mer tillgängligt språk, och inspirera till att våga leva sitt liv mer autentiskt.

Meditation för ökad egenkärlek

Annons
Annons

Sätt dig i en bekväm position på golvet så du känner golvet under dig där du sitter. Eller ännu hellre om du har möjlighet att sitta ute i naturen direkt på marken, gräset eller klippan. Börja med att ta några djupa andetag och fokusera på att förlänga din utandning. Känn att du för varje andetag kan andas ut allt det där som är på ytan, som stress och det som pågår i din vardag. För varje inandning kan du tänka att du tar in energin från marken du sitter på. En grundande känsla, en känsla av att vara hållen i trygghet. Känn känslan av hur du från ditt rotchakra kan låta rötter få komma ner i den näringsfyllda jorden under dig, som sammanlänkar dig med Moder Jord.

Fortsätt att för varje andetag vandra lite djupare in i dig själv, in i essensen av dig själv där du lämnar allt det du är på ytan och känner en kontakt med den du är under allt det där. Lägg nu all närvaro i dina fötter och ben. Känn kontakten med hela fötterna och benen samtidigt som du känner tacksamheten för vad de ger dig i ditt liv.

Fortsätt att röra dig till dina höfter och rumpa, lägg all närvaro här. Hitta på samma sätt något att vara tacksam för, något som dessa kroppsdelar får dig att känna och uppleva. Känn hela ryggen och din ryggrad som från dina ”rötter” bär upp hela din kropp som en stadig trädstam och ger balans till din högra och vänstra sida. Känn din mage och gå in djupare, så att du kan ge varje organ i magen en tacksamhet för deras funktioner. Här kan du börja utveckla en relation till din mage och höra vad den vill säga till dig.

Istället för att jobba emot din mage och tänka hårda tankar om den kan ni få en mer kärleksfull relation. En relation där du börjar höra signalerna, där du litar på att den vet precis vad just din kropp behöver för att må bra. Att du är guidad av denna ”magkänsla” i alla beslut du står inför här i livet. Vandra vidare med närvaron till dina lungor och känn luften som fyller hela lungorna med nytt syre, nytt liv och ny kraft. Hur lever du varje stund för att ära den du är och att du har denna livskraft inom dig? Hur ärar du dig själv och din kropp?

Fortsätt med närvaron till dina händer och armar, känn tacksamheten för hur du med dessa kan uppleva världen med hjälp av beröringen. Hur berör jag världen tillbaka? Gå till ditt hjärta och lägg full närvaro här. Känn ditt hjärta och din inre essens. Hur öppnar jag mitt hjärta till mig själv och därmed bjuder in denna starka kärlekskraft in i mitt liv? Där jag kan se på mig själv och världen med kärlek istället för dömande? Låt denna känsla få sprida sig uppåt och mjuka upp hela ditt ansikte, mjuka upp dina ögon och hur du ser på dig själv och på andra. Stanna här en stund i punkten mellan ögonbrynen och stilla alla tankar. Bara sitt med känslan att du har väckt kontakten till dig själv samt till jorden under dig. Namaste.

Annika Panotzki driver Conscious Life Center på Södermalm i Stockholm tillsammans med livskärleken och yogin Fredrik Binette.
Annika Panotzki driver Conscious Life Center på Södermalm i Stockholm tillsammans med livskärleken och yogin Fredrik Binette.

Affirmationer för egenkärlek

  1. När jag tittar på världen ur hjärtats ögon släpper jag dömande mot mig själv och andra.
  2. I varje beslut vänder jag mig inåt och guidas av min egen inre röst.
  3. Då jag älskar mig själv fullt ut med alla brister kliver jag ut ur egot och öppnar mig för livets magi.
  4. När jag känner tacksamhet för det jag redan har och är så flödar mitt liv.

Text: Veronica Jäderlund

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar