Yoga World
Annons
Annons
Meditation

Meditation för ett liv i balans

Antagligen hade vi alla mått lite bättre om vi slutade sträva efter perfektion i många sammanhang, och istället tänkte att det vi gör i dagsläget är gott nog. Den här meditationen syftar till att hjälpa dig få en mer balanserad inställning i livet.

Omvärldens krav kan lätt sätta käppar i hjulet för den som strävar efter att leva livet fullt ut. Många gånger kan det till och med kännas som att minsta antydan till att kliva utanför ramen ifrågasätts. Ta en lång sovmorgon, strunta i att bädda sängen och ät en chokladkaka före middagen och vips så är du per automatik tillagd i facket ”lat person med dåliga matvanor”. Inte helt rättvist, om jag får säga det själv … Så, mitt tips när du känner att du skulle må bra av att acceptera dig själv som du är – och då även de lite sämre sidorna – är att testa den här meditationen. Den hjälper mig att inte fokusera på småsaker utan att se till helheten och vad som verkligen betyder något i mitt liv.

Tillåt dig själv att acceptera och finna ro i både sådant du gör och inte gör, oavsett vad som kanske är normen för den stora massan.

Självklart handlar det inte om att du ska gå och göra vad som än faller dig in och tro att det inte får konsekvenser – så funkar ju inte livet. Men vad jag önskar är att du ska ge dig själv utrymme för det som inom buddhismen brukar benämnas ”en mellanväg”. Det handlar om att hitta en balans, mellan lek och allvar, nöje och arbete, utmattning och vila, överansträngning och lathet och så vidare. Hitta din mellanväg, så lovar jag att du kommer känna mindre press från omvärlden när det gäller ditt eget beteende eftersom du kommit till insikt med vad som är accepterat för just dig.

Annons
Annons

LÄS OCKSÅ: Meditation för egenkärlek

GÖR DET NU

Hitta en skön position. Ta flera djupa andetag och rensa tankarna samtidigt som du slappnar av i hela kroppen. Se symbolen för yin och yang framför dig, hur de två halvorna bildar en perfekt balanserad helhet i form av en cirkel. Notera linjerna mellan det svarta och vita, hur figurens båda sidor befinner sig i symmetri. Se bilden för din inre syn av hur symbolen på ett sätt är perfekt, eftersom den inte saknar något, men samtidigt så enkel i sin form. Försök nu att se dina egna handlingar utifrån yin och yang. Som ett exempel kan du placera din förmåga att ofta ta långa sovmorgnar i det ena fältet och din tendens att ta på dig alldeles för mycket på jobbet i det andra. Hur ser bilden ut? Vilket fält är störst? Försök att hitta eventuella obalanser, oavsett vilket exempel du utgår från, för att se hur du skulle kunna rätta till vissa saker i ditt liv för att skapa mer balans.

Gå vidare i meditationen och föreställ dig hur yin och yang-symbolen expanderar och blir större än universum. Skapa utrymme i ditt liv för att fylla den sida som är tom och möjlighet att rensa på sidan där det hopats för mycket. Du står nu utanför samhällets normer och gränser och behöver bara komma fram till vad som skulle vara bäst för dig. Försök att landa i konstaterandet att det i allt och alla finns både ljus och mörker, men att universum trots detta är något komplett och fullkomligt. Omfamna denna tanke och låt den vägleda dig i ditt försök att hitta en mellanväg i ditt liv.

Text: Jill Lawson

LÄS OCKSÅ: Så kommer du igång med meditation – meditation för nybörjare
LÄS OCKSÅ: 5 steg till din egen meditationsvrå

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.