Yoga World
Annons
Annons
Kost

6 tips för en mage i balans

Magproblem som förstoppning, diarré, uppblåst mage och IBS blir allt vanligare. Med följande sex tips blir vägen till maghälsa enklare.

Annons
Annons
  • Tugga maten väl. Du känner kanske igen de här orden från när du var liten och din mamma eller pappa bad dig sitta ner och äta långsamt. Antagligen hade många av oss haft färre magproblem om vi tagit åt oss mer av det rådet även i vuxen ålder, och inte stressat oss igenom måltider, ätit på språng eller slarvat med att tugga för att vi haft bråttom någonstans.
  • Matsmältningen börjar i munnen så ät sakta och känn efter vad varje tugga smakar innan du sväljer.
  • Motion är något som gynnar hälsan på många sätt, även våra tarmar. I synnerhet är det viktigt för att undvika förstoppning samt för att sänka stressnivåerna i kroppen (tarmbakterierna hatar stress!) Regelbunden träning gör även att du sover bättre och frigör må bra-hormoner i kroppen, vilket också gynnar matsmältningen.
  • Drick alkohol och koffein med måtta. Röker du? Fimpa för gott.
  • Undvik alltför åtsittande kläder och yogatights som är tajta kring midjan. Ett tryck utifrån uppskattas inte av tarmarna.
  • Fermenterade livsmedel och mjölksyrabakterier (pre- och probiotika) är toppen för tarmfloran! Ät varierat och se till att få i dig en bred variation av fibrer.

LÄS MER: 9 yogapositioner som sätter fart på magen
LÄS MER: Yogaterapi mot matsmältningsbesvär

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.