Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Annons
Meditation

5 mindfulness-tips för hela familjen

Jannik och Pia Holgersen har utvecklat appen Mindfulness för barn som nu finns på svenska. Bland annat innehåller den guidade meditationer som är anpassade för barn och avslappnande ljud från den bornholmska naturen såsom vågskvalp mot klippor och fågelsång i skogen. En favorit är godnatt-meditation som hjälper barnen att somna in och att få en lugn natt.

Här tipsar Jannik och Pia om hur hela familjen kan vara mer närvarande:

Annons
Annons
  1. Mindful eating Russin är bra att börja med. Lägg ett russin framför varje familjemedlem. Låt ordet gå laget runt och berätta vad ni lägger märke till när det gäller russinens utseende. Lyft upp russinen och låt varje person säga något om vad ni lägger märke till om hur russinet känns. Lukta på russinet och låt alla säga något om vad han eller hon upplever. Stoppa russinet i munnen utan att tugga på det. Vad lägger ni märke till, låt alla säga något om hur det känns att ha russinet i munnen. Tugga lugnt och stilla på russinet och låt alla säga något om vad de upplever. Hur smakar det? Hur upplevde ni övningen?
  2. Gör en kroppsscanning och berätta för varandra vad ni upplever Hör du några ljud? Hur är underlaget där du ligger eller sitter? Känner du något särskilt i kroppen? Vilka tankar dyker upp?
  3. Lek en lek där ni ska lägga märke till vilka sinnen (syn, hörsel, lukt, känsel) ni använder för att uppfatta varandra Ni kan leka inomhus eller utomhus. Gå runt mellan varandra, känn varandras och din egen närvaro. Nu kan ni, i tur och ordning, testa att frysa till, alltså stanna mitt i en rörelse. När en person stannar mitt i en rörelse stannar de andra också upp för att sedan låta någon annan sätta igång rörelsen igen och så vidare. Känn efter hur det känns och lägg märke till varifrån impulsen kommer, både när det gäller att frysa rörelsen och att sätta igång den igen. Vad händer under tiden som går mellan stopp och igångsättning, försvinner du iväg i egna tankar, har du din uppmärksamhet riktad mot hela gruppen, bara dig själv eller båda? Hur gör du? Berätta för varandra om era upplevelser efteråt.
  4. Låt en person blunda och ge hen ett föremål att lista ut vad det är Turas om med att vara den som gissar och de som letar upp lämpliga föremål.
  5. Måla en mandala Titta på YouTube-videos om ni behöver inspiration och sätt på lugn musik. Släck skärmen om du lyssnar på naturljud från appen och koncentrera dig helt och fullt på din mandala. Känn lugnet sänka sig.

LÄS MER: Vakna upp med mindfulness
LÄS MER: Så blir du mer mindful i vardagen

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar