Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Annons
Meditation

Så blir du mindful i vardagen

Har du någonsin kört bil och kommit fram dit du skulle och sedan kommit på att du inte kommer ihåg någonting av bilfärden? Eller ätit en påse godis och plötsligt insett att den är tom? Dessa är exempel på mindlessness och har förmodligen hänt de flesta.

Mindlessness är när vi lever livet på autopilot och inte riktigt ser det som händer runt omkring oss – man lever i lite av en drömvärld – och det är mycket vanligt i dagens hektiska samhälle.

Det finns en fara i att leva livet på autopilot – man missar lätt livets alla vackra ögonblick, lyssnar inte till sin kropp och fastnar i samma gamla tankemönster. Man är ofta så upptagen med att göra, göra, göra att man glömmer bort att faktiskt leva. Man blir också mer mottaglig för ångest, stress och depression. Forskning visar faktiskt att ju mer tankspridd man är, desto olyckligare är man.

Men vad är då mindfulness?

Annons
Annons

Mindfulness är motsatsen till mindlessness. Det betyder att man vaknar upp från sitt autopilottillstånd och tar kontroll över situationen. Man praktiserar mindfulness genom att fokusera på nuet vad gäller tankar, känslor, kroppen och miljön runt omkring sig.

Det finns två sätt att göra detta på. Det ena sättet sker genom meditation, när man sitter eller ligger ner med slutna ögon och ibland med hjälp av ett mantra. Men man kan även praktisera mindfulness i vardagen; allt du gör under dagen – med full medvetenhet – kan kallas för mindfulness. Man kan diska, promenera och till och med sitta vid trafikljusen med medvetenhet och praktisera mindfulness. En rutinsyssla kan bli mindful genom att man blir medveten om varje rörelse man gör och tanke man tänker.

Varför är mindfulness bra?

Med andra ord – ju mer mindful du är, desto gladare är du.

Kika in på Veronica Jäderlunds blogg Tala Ohm Yoga och läs om Snacka skit – mindfulness maj.

 

Lämna en kommentar