Yoga World
Annons
Annons
Mat

5 yogiska kosttips

Till och med att äta är yoga. Vår kropp är vårt tempel och behöver därför dyrkas och tas om hand. Vi håller trots allt på med en aktivitet som i slutänden ska förbättra vår fysiska och mentala hälsa. Här följer fem enkla tips för att göra bättre kostval och för att få extra bränsle till ditt yogaliv. 

Vatten
Vatten är liv. Kroppen består till över 60 procent av vatten, vilket betyder att det är extremt viktigt att fylla på med ny vätska. Vatten gör att vi kan behålla fokus och koncentration – något som är absolut nödvändigt under yogaträningen.

Ingefära
Utöver sina renande egenskaper har ingefära en stark yin-energi, som håller dig vital. Det är inte så konstigt att ingefära och andra kryddor används i Asien, där meditation och yoga är vanligt förekommande. Att äta ingefära innan eller ha det till maten – antingen i varmt vatten eller i mat – eldar dessutom på matsmältningssystemet.

Annons
Annons

Bordsbön
Det här är en uråldrig sed som till stora delar försvunnit ur den västerländska kulturen. Men att välsigna maten innan vi äter är en väldigt hälsosam vana som rekommenderas av många yogis. Om vi tar för vana att tacka för den mat som ger oss näring skapar vi en känsla av stillhet och mindfulness. När vi är närvarande blir upplevelsen större och vi kan äta lugnare, utan distraktioner och med tacksamhet för det goda vi erbjuder vår kropp.

Ät mindre
Många av oss är vana att äta ganska stora mängder mat för att känna oss nöjda, när vi i själv verket ger våra kroppar mer än de behöver. I asiatiska kulturer tror man att människan endast behöver känna sig mätt till 80 procent vid varje måltid: det är då kroppen fungerar som bäst. Det är också sant när det gäller yoga. Genom att äta en grönsaksbaserad kost får vi dessutom i oss tillräckligt med näring även om vi äter mindre.

Surya-grönsaker
Grönsaker är bra för hälsan, det vet vi. Men det finns vissa typer av grönsaker som anses vara allra bäst, och jag kallar dem för surya-grönsaker (surya betyder sol på sanskrit). Vissa grönsaker växer bäst i solljus och har tack vare solens energi en alldeles egen energi, som vi automatiskt tar upp när vi äter dem. Det finns andra grönsaker som kallas för mån-grönsaker, som aubergine och potatis, som växer hela dygnet och därför innehåller en annan energi. Solenergin som vi får i oss genom surya-grönsaker ger oss de positiva vibbar vi behöver för en perfekt yogaträning.

Text: Chantal Di Donato

LÄS OCKSÅ: Ayurvedisk guide till supermaten
LÄS OCKSÅ: Två steg mot att äta med mindfulness

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

2 kommentarer

  1. Att tillämpa yoga även när det gäller sina matvanor tycker jag mer handlar om att hitta klarhet och kunna följa sin egen känsla och röst om vad en mår bra av mer än att följa en massa livsstilsråd, regleer och påbud. Rådet att äta mindre kanske det gäller till exempel vissa människor, men för många är det faktiskt tvärt om. Många äter för lite näringstät riktig mat och för mycket så kallad utrymmesmat som chips, läsk, godis, pommes frites, energidrycker, alkohol och liknande – ofta för att de blir hungriga eller får blodsockerdipp och behöver en quickfix. En del för att de försöker fylla andra behov…… dämpa stress, pigga upp sig, dämpa jobbiga känslor……….Där hjälper yoga att känna in sitt faktiska behov, tycker jag. Att äta sig sjuttiofem- åttio procent mätt är ett okej tips för många, men såklart inte för alla och vad är egentligen åttio procent mätt? Det finns en stor variation i hur människor känner mättnad där mycket är genetiskt.

    Så använd yoga för att hitta ditt sätt att leva, äta och ta hand om dig! Du vet innaerst inne vad du mår väl av. Glöm inte att det finns en massa trender även i den yogiska världen, där marknadskrafter snarare än vetenskap, ligger till grund. Låt det vara kul med mat – inte kravfyllt och svårt!

    Anna, yogaälskare och dietist

Lämna en kommentar