Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Livsstil

2 steg mot att äta med mindfulness

Har du gått igenom en period där du dagligen, eller kanske veckovis, frossat i mat? Du kanske kände dig överviktig eller osund, eller beroende av onyttigheter, fet snabbmat och åt lassvis med mat utan att ens tänka efter?

Det är ganska tydligt att den här typen av kosthållning inte är särskilt sund, men ibland räcker inte vetskapen om det för att faktiskt ta tag i det och sluta. Jag har personligen upplevt detta. Själva kosten var ett problem, men hur jag åt var minst lika problematiskt – jag kunde känsloäta och kasta i mig maten utan att tänka mig för.

Dessa matvanor utvecklades under en lång tid, efter att jag under flera år hade ätit för att umgås, koppla av, må bättre, stilla sockersuget.

Jag visste att det var dags att ändra mina matvanor. Jag förstod hur svårt det skulle bli, eftersom maten hade fyllt så många känslomässiga luckor, och för att jag ständigt fallit tillbaka till samma gamla rutiner utan att tänka på vilka konsekvenser det fick för både min kropp och mitt mentala välbefinnande.

Den största förändringen jag gjorde var nog att börja lyssna på min kropp. Jag lärde mig att vara mer uppmärksam. Jag började studera min mat – smaken, konsistensen och hur den fick mig att må både under och efter måltiden. Jag började fokusera på mitt sug efter mat och vilka känslor som triggade igång det. De viktigaste förändringarna jag märkte av skedde långsamt, men när jag började vara uppmärksam och blev mer medveten blev detta nyckeln till ett hälsosammare liv, och när jag väl gjort denna förändring blev det som en katalysator för andra sunda förändringar.

Annons
Annons

Fördelar med mindfulness

Så vad innebär det att äta med mindfulness? Konceptet har en lång och fascinerande historia som har sina rötter i Zen-filosofin och andra former av buddhismen, och som på ett mer fysiskt sätt anpassats till läran om kopplingen mellan kropp och knopp i yoga.

Utan att gå in alltför djupt på de allmänt accepterade fysiska fördelarna med mindfulness, som minskad stress, lägre blodtryck, bättre sömn och en mer positiv inställning, vill jag istället fokusera på huvudprinciperna
i att äta med mindfulness.

DE TVÅ FÖRSTA STEGEN MOT ATT ÄTA MED MINDFULNESS:

1. Var uppmärksam

Att äta med mindfulness handlar om att lära sig att äta där och då, i stunden. Bli en konnässör av varje måltid du har nöjet att avnjuta, hur rutinmässig eller vardaglig den än är. Skola om dig i att uppskatta matens mer diskreta smaker och konsistens, även om det är något du smakat förut. Försök uppleva måltiden som om det vore första gången. Att krydda och experimentera med nya smaker kan vara ett sätt att underlätta denna pånyttfödelse av din kulinariska upplevelse.

2. Ställ frågor

  • Vad är jag sugen på att äta? Känsloäter jag? Vad äter jag? Är det något hälsosamt eller bara snabbmat?
  • Tillämpa alla dina sinnen: hur ser maten ut? Hur luktar den? Hur känns den? Och hur smakar den?
  • Var närvarande både under och efter måltiden: hur känns det medan du äter? Medan du smälter maten? Och allra viktigast – hur känns det efter du har ätit?
  • Att överäta och underäta: känner du dig för mätt? Eller känns magen fortfarande tom trots att du har ätit?
  • Din känslomässiga respons: har du skuldkänslor? Känner du dig ångerfull och självkritisk?

Tänk på att övning ger färdighet, precis som med allt annat. Detta är ännu en sak att lära sig och det kommer gå med tiden, och leda till en bättre hälsa och ett lyckligare liv.

I grund och botten handlar det om en typ av meditation, fast med mat, med syftet att fördjupa ditt inre medvetande i vad du äter, hur du äter och hur det hör ihop med din kropp och knopp.

Att lära sig och utveckla nya tankeformer och -tekniker är alltid lite utmanande, och ibland kan det vara svårt att inte falla tillbaka i sina gamla rutiner och vanor, men jag uppmanar dig att vara snäll mot dig själv när detta sker. Kom ihåg att du alltid kan öva på att äta med mindfulness när det är dags för nästa måltid igen.

Den största hemligheten bakom att anpassa den här metoden till sina matvanor är ärligt talat att lära sig att älska mat igen. Och oavsett vad som sätter käppar i just dina hjul vet vi att det är de där små detaljerna som ofta hamnar i skymundan när vi har det jobbigt. Jag hoppas att denna artikel kan hjälpa dig att hitta tillbaka till ett sunt förhållande till både maten och dig själv.

Vill du ha mer mindfulness i din vardag? Kolla in dessa 3 mindfulnessövningar som du gör på en minut.

 

Tags : mindfulness

Lämna en kommentar

1