Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

YOGA WORLD
Annons
Annons
Livsstil

Yoga för musiker

Så länge som det har funnits musiker har musikerlivet förknippats med dålig mat längs vägarna, sena nätter, lite eller ingen sömn, alkohol och droger. Inte något drömupplägg för en stark, frisk kropp direkt!

När jag tog mina första stapplande steg som yogalärare var jag på turné med ett gäng grabbar som ständigt gnällde på hur ont de hade i axlarna, ryggen och nacken. Yoga var allt annat än trendigt och jag var rätt ensam om att rulla ut yogamattan backstage innan gig. Så när jag försiktigt föreslog lite stretchövningar, mest för att slippa gnället, möttes jag av ganska skeptiska miner. Jag kom snabbt på att musiker som till exempel gitarrister och basister hade en typ av problem medan keyboardister och trummisar hade andra. Sångare hade sina egna. Jag såg också resultatet, hur snabbt man kunde må bättre med bara några små övningar.

Ungefär samtidigt som jag tog ett medvetet beslut att musik skulle bli mitt yrke stötte jag på yogan för första gången. Jag var 20 år och hade flyttat till Stockholm för att plugga musik. Där på Kulturama mötte jag Gunnel. Gunnel hade en makalös utstrålning och stor integritet. Hon var den som introducerade mig för yoga första gången. Om jag ska vara helt uppriktig så var det en ganska märklig upplevelse som började med att vi alla småfnittrade och slutade med att vi låg på golvet och asgarvade.

Annons
Annons

Men någonstans där i början av mitt yogautövande förstod jag att min kropp och mitt sinne hade direkt samband med hur jag musicerade och vad jag kunde leverera.

Många giganter har spelat in några av sina största hits påverkade av diverse substanser och varit trasiga både på insidan och utsidan. Sen har vi artister som lägger om, blir veganer och yogar 24/7. Från en ytterlighet till en annan. Jag vet av erfarenhet att jag kan prestera med både sömnbrist och huvudvärk. Jag har kräkts (matförgiftning deluxe) mellan låtarna backstage en nyårsafton, för att sen torka mig runt munnen, gå ut på scenen och snurra på ett lyckohjul och riva av ett par låtar (vilket inte är något jag rekommenderar att du testar). Jag har varit både bakis, inte sovit på 48 timmar och ammat mellan låtarna (inte allt på samma gång).

På något konstigt vis får vi det att funka – the show must go on. I takt med att jag yogade inför och i samband med gig lärde jag mig att 10 andetag i ett huvudstående cirka 30 minuter innan gig när jag kände mig trött och ofokuserad var jämförbart med flera timmars sömn. Benen upp mot väggen funkar också som en re-set och mikrovila. Att trötta stämband kan ”värmas upp” i tystnad med djupa muskelstretcher av hals och säte men framför allt förstod jag att jag måste träna styrka och vara i kontakt med min core (med core syftar jag inte bara på bukmusklerna utan hela den värld av muskler som sträcker sig ända ner i bäckenbotten) och träna mig i att vara närvarande.

Musiker vinner mycket på att träna styrka och vara i kontakt med sin core.

Karins 3 bästa tips för musiker, artister och crew on eller off the road

Konceptet Yoga för musiker är framtaget för att kunna träna styrka och smidighet på hotellrum och backstage, för att ge dig verktyg att snabbt hitta fokus, få viss återhämtning och kraft för att kunna leverera när du måste.

  1. Stretcha, stretcha, stretcha! Hellre 1 minut än inte alls. Ta korta pauser, res på dig. Rulla axlarna, rör på huvud och nacke (vridningar, luta örat mot axeln, nicka försiktigt framåt och bakåt), eagle-stretch med armarna. Framåtfällning med böjda knän eller böj på knäna, knäpp händerna bakom ryggen och öppna upp i bröstet!
  2. 80/20-regeln – större delen av livet, on and off the road, fyll på med sånt som gör dig gott! Vila, bra mat, frisk luft, motion, om så bara en 10-minuterspromenad runt gigstället. Då har du utrymme (20 %) att ta ut svängarna ibland.
  3. Andas. Kanske känns meditation som något avlägset för dig? Börja med andetaget. Sätt dig bekvämt eller lägg dig ner på sängen. Fokusera på andetaget i 10 andetag. Andas in genom näsan och låt magen fyllas med luft likt en ballong. Andas ut och låt magen mjukt sjunka tillbaka. Allt börjar med andetaget.

Lita på att du räcker till precis som du är – du behöver inte göra mer.

Text: Karin Thyr Eriksson Foto: Nikola Stankovic

LÄS MER: Mick Rock är en sann rock’n’roll-yogi: “Jag har stått på huvudet varje dag i 50 år”
LÄS MER: I kloka kvinnors sällskap – Anna Stadling

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga