YOGA WORLD
Annons
Möt

Yinyoga och fascians magiska kraft

Yinyogans popularitet går inte att missa. I ett samhälle där vi har för vana att tuffa på säger kroppen till slut stopp och många hittar läkning och lugn i yinyogans stillhet. När du jobbar i mer dynamiska, kraftfulla flöden är det musklerna som är mest  aktiva. Med yinyogan och dess aktiva vila kommer man åt fascian, det intrikata nätverket som täcker hela kroppen, för att ge både den och sinnet tillfälle för återhämtning.

Jag har bokat en date med Magdalena Mecweld, Sveriges yinyogalärare nummer ett och författare till boken Vila dig i form med yinyoga för att prata om fascia och yinyogans uppsving. Vi hinner knappt säga hej innan vi pratar läkning, vila och yoga. Magdalena är just hemkommen från ett retreat där flera av deltagarna bar på skador, karpaltunnelsyndrom, artros och ryggvärk bland annat, och efter deras tid tillsammans avbokade en deltagare sin operation, för en annan var symptomen helt borta.

– Visst, vi gjorde yinyoga men det är framförallt vilan som läker, säger Magdalena. Vi har svårt att bara slappna av i våra liv, vi måste hela tiden göra något. Men under yinklasserna släpper det och vi tillåter kroppen att aktivt vila och då återhämtar den sig på ett mycket effektivare sätt. Jag är i dialog med en forskare på Karolinska sjukhuset om att göra en studie om de evidensbaserade resultaten som man får av yinyoga, det är helt magiskt hur bra kroppen svarar på det.

Magdalenas egen resa till yinyoga började med en skada i ryggen. Tre av hennes kotor i ländryggen växte ihop efter en olycka vilket ledde till stelhet och värk. Vid 28 års ålder var diagnosen från läkarna att hon skulle komma att sitta i rullstol för resten av livet. Hon beskriver sig själv som en soffpotatis under den tiden, gillade inte alls att träna men märkte att smärtan minskade när hon rörde på sig. Dock rörde hon sig inte tillräckligt länge, mycket eller regelbundet, så smärtan återvände alltid. Men en resa till Thailand förändrade allt.

– En dag såg jag en man som höll på med yoga på stranden. Jag hade själv studerat idéhistoria, buddhism, andlighet och utforskat den filosofiska delen av yoga, men hade ingen egen asanapraktik, så jag gick fram till mannen och frågade om jag fick yoga med honom. Peter, som mannen hette, lärde mig ögonyoga, pranayama (andning) och asana (positioner), alltså klassisk hathayoga, och efter en månad där var min värk helt borta.

Inte kärlek vid första ögonkastet

Magdalena berättar att när hon kom tillbaka till Sverige gick hon till ett gym där hon fortsatte med yoga. Hon lyfter hur fantastiskt yoga på gym kan vara och hur det för många kan fungera som en inkörsport till resten av yogavärlden.

Magdalenas resa gick vidare via kundalini- och ashtangayoga. Det höll den fysiska smärtan borta, men öppnade upp för psykisk smärta som hon tvingades bearbeta.

Efter sex år med ashtanga hamnade Magdalena på en yinyoga-workshop med Norman Blair.

– Och jag hatade det. Jag hade inget tålamod, tack vare ashtanga hade jag ingen värk längre men mitt ego stretade emot och under hela passet fladdrade mina tankar till de där typiska ställena; ”läraren är dum i huvudet”, ”ska vi stanna här i flera minuter”, säger hon skrattande.

– Jag var så arg att jag ville springa ut ur klassrummet, men jag stannade och efteråt kände jag att ”wow, något har hänt”. Jag kände lugn i hjärtat, i själen, min kropp var energisk men ändå avslappnad. Kort därefter gick jag utbildning för Norman Blair och Sarah Powers, och fann att avslappningen var revolutionerade. Att låta gravitationen göra jobbet, inte stretcha eller töja, bara aktivt vila, det var den stora uppenbarelsen för mig. Det var övergången, och nu har jag mina svar på varför det var så dramatiskt; under yinyoga jobbar man med fascian som påverkar så mycket men också att man tvingas vara stilla. Pema Chödrön har skrivit boken The Wisdom of No Escape och jag tycker titeln summerar allt. Visdomen i att inte kunna fly, att bara vara kvar. Det gör att hela ditt sinne slappnar av och ger dig massa energi. Yin kommer från kinesisk medicin och man säger att yin håller yang. För att kunna ha en stark energi måste du ha en stark yin, en lugn grund.

Kom åt din fascia genom medveten rörelse

Fascia som Magdalena pratar om påverkar mycket och har på senare år tagit en självklar plats inom yoga men också inom träning överlag. Fascia, eller bindväv (connective tissue på engelska), innehåller bland annat kollagen och vatten och tar form på flera olika sätt i kroppen. Bland annat utgör det ursprung och fäste för musklerna, men det ligger också som en hinna kring musklerna, och finns i själva musklerna. Magdalena förklarar det som ett spindelnät en sommarmorgon som är fyllt med dagg, drar du i ena änden ser du alla daggdroppar och hur de rör sig i flera andra ändar. När du drar upp vänster hand händer något i höger fot. Fascia påverkar också nervsystemet, immunförsvaret och reagerar på stress, eftersom nervtrådarna finns i fascian. När du stressar spänner du hela kroppen och gör skada på fascian.

Det kallas ärrbildande stress och sker också när du inte är närvarande. Eftersom bindväven finns i, och omsluter allt, stelnar den om vi aldrig rör på oss, aldrig stretchar, när vi stressar och aldrig riktigt slappnar av och vilar.

– Du kan också se fascia som lim som omsluter allt, när det är fuktigt är det mer elastiskt. Torkar limmet blir det stelt, ju mer vi stressar stelnar vi i bland annat axlar och bröst, vilket påverkar andningen. Allt hänger ihop som spindelnätet, avslappning är det primära när det gäller fasciaåterfuktning. När vi medvetet slappnar av, öppnar hela kroppen upp. Muskler spänner av och vi kommer åt nätverket inom oss och läker, säger Magdalena.

– Vi vet hur känsliga nervtrådarna är, om du stryper flödet i dem dör de och eftersom de går i fascian behöver den håll-as frisk för att ge plats för nerverna. Det är inte bara med yinyoga som du kommer åt fascia, all medveten rörelse kommer åt den. Om du joggar en runda när du är helt närvarande och medveten kommer du åt fascian också. Självklart blir alla vävnader påverkade när vi rör oss, men mer fysiskt aktiv rörelse går mer på musklerna och i yinyogans stillhet är det mer fascia som arbetar om du låter det vara medveten avslappning. Inte om du ser det som en aktiv stretch, yin är passiv stretch, på så vis kommer vi åt mer och djupare.

Att krumma eller inte krumma ryggen?

Om du är mer van vid vinyasa, ashtanga eller liknande är du lärd att hålla ryggen rak, att absolut inte krumma den i nästan alla positioner, men på yinyoga säger läraren att du ska låta ryggen vara rund, vem ska du lyssna på? Om du rundar ryggen i en aktiv stretch eller under belastning lägger du felaktig belastning på diskar och leder vilket kan leda till att du skadar dig. I yinyoga rör du dig långsamt in och ut ur positionerna så du har möjlighet att känna efter hur kroppen svarar. Yin handlar också om att ”koppla bort” muskelaktiveringen så att lederna förblir skyddade och därför rundar du ryggen på ett säkert sätt. När du hänger i ytterlägen, alltså inte stöttar upp med ett bolster eller ett block, kan du skada dig. För att hålla yinyogan säker använder man sig därför av props, hjälpmedel, som stöttar upp kroppen. Det bjuder också in till djup avslappning och kroppen stärks inifrån och ut. Namnet på Magdalenas bok Vila dig i form med yinyoga syftar på just det, vikten av avslappning och den medvetna närvaron.

– Det handlar om att vila i stunden. Jag har mött så många som inte kan meditera så de går på yin som då blir en inkörsport till sittande meditation. Jag fokuserar på mindfulness och medveten närvaro, det grundar dig här och nu. Jag brukar säga att yinyoga är den mest demokratiska av yogaformer – du kan göra den oavsett ålder, när som, i köket, i vardagsrummet, i jeans eller vad du än har på dig. Det vill jag förmedla i boken, den är skriven för yogautövare, inte för andra lärare, och alla kan göra yinyoga.

Kinesisk medicin kontra indisk tradition

Yoga kommer ursprungligen från Indien och yinyogans crossover till kinesisk medicin har lett till vissa diskussioner om det verkligen borde kallas yoga, men de dog snabbt ut och den kinesiska medicinens influenser märks av via just meridianer (som inom yoga brukar hänvisas till som nadier) och vikten av elementen och dess koppling till olika organ. Magdalena förklarar hur hon använder sig av det när hon lär ut yoga:

– Den kinesiske läkaren är som en trädgårdsmästare som ser sin patient som en trädgård. Den västerländska läkaren är mer som en mekaniker som ser sin patient som en apparat. Mekanikern byter ut skruven just där problemet är. Trädgårdsmästaren ser hela trädgården, här behövs vatten, här mer torka, mer sol och så vidare. Varje individ är unik och kan inte ges samma diagnos. På utbildningarna har jag med mig Jana Särman som är oerhört kunnig inom just kinesisk medicin, och huvudsakligen kan vi påverka våra meridianer med akupunktur, men även med olika asanas. Chi (samma som prana) strömmar genom hela kroppen, meridianer är som motorvägar med energi, och motorvägarnas raststopp är akupunkturpunkterna. Under klasserna har jag ibland de fem elementen som tema, och med det som utgångspunkt jobbar vi med positioner som kan komma åt de där punkterna och meridianerna under förutsättning att vi stannar länge i dem.

Ge dig själv fem minuter

De flesta av oss fick lära oss på fotbollsträningen eller skolgympan hur man skulle stretcha för att bli rörlig. När du arbetar från fascian utgår du från en annan utgångspunkt. Det är när du stannar och vilar som musklerna slappnar av och kommer till sin fulla längd. Magdalena berättar om några av hennes elever som är styrketränande killar som just kommer för att få ökad rörlighet, men på ett mjukare sätt än den aggressiva stretchen som vi lärt oss men som inte alls ger samma resultat.

– Även om yinyoga är en mjukare stretch kan det såklart vara tufft för en del och kännas smärtsamt. Men det finns farlig och ofarlig smärta, den farligare är aggressiv som huggande knivar som skär. Den ofarliga är den molande, jobbiga som känns som ”åh jag står inte ut”. Då kan du fortsätta men inte gå ner till max utan ta det lugnt. Till dem som tvekar säger jag; du behöver inte tro på yinyoga men bara lägg dig i någon av ställningarna så får du effekten. Kom bara ihåg att använda kuddar, böcker, bolster, det du har hemma för att inte hamna i att du hänger och skapar spänning. Många gym eller studios har inte props vilket kan leda till att deltagarna klagar på att yinyoga är för påfrestande och svårt.

– Det är klart att det är svårt om du inte får stöttning! Vi behöver hjälpmedel, men det måste inte vara så avancerat, en tjock bok, en filt, kuddar, ta det du har. Jag har en gammal svensk-engelsk ordbok som funkar som block. Du kan också använda dig av en vägg, din säng eller en stol.

När vi rundar av frågar jag Magdalena vad hon vill lämna Yoga Worlds läsare med:

– Yinyogans främsta syfte är att lugna sinnet, även om det yttre också påverkas. Om du har block och bolster som supportar kroppen kommer ditt sinne lugnas istället för att du ska hänga i luften och hålla emot. Lägg benen på sängen eller mot väggen, och ge dig själv fem minuter som förändrar livet.

Text: Veronica Jäderlund Foto: Stellan Herner

Vill du ha mer yinyoga i ditt liv? Då kan du läsa om en annan yindrottning, nämligen Sarah Powers.

 

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga