Yoga World
Annons
Annons
AsanaPlus

Så hanterar du förslitningsskadorna

Praktiska yogatekniker som främjar fysisk, mental, emotionell och spirituell hälsa.

Problemet
Förslitningsskador är en samlingsterm för smärta i muskler, leder och nerver i kroppsdelar som man använder ofta och mycket. Det är ett tillstånd som kan uppstå när man överansträngt en specifik kroppsdel.

Lösningen
Det här tillståndet uppstår ofta i överkroppen, exempelvis i underarmar, armbågar, handleder, händer, nacke och axlar. Symptomen är stelhet, ömhet, smärta, en stickande känsla och/eller kramp. Lösningen här är att vila den drabbade kroppsdelen, men även att göra övningar och rörelser som du normalt inte gör. Man bör även arbeta med andning och energi för att avlägsna stillastående energi och blockeringar som också kan bidra till att området ömmar. Genom att göra den här yogasekvensen ökar du blodcirkulationen i överkroppen, vilket kan hjälpa mot förslitningsskador.

Yoga
Axelrotation och stretching av bröst och övre rygg (flöde)
I sittande eller stående position knäpper du fingrarna bakom ryggen. På inandning lyfter du bröstet och skjuter ut händerna bort från ryggen (utan att sträcka nacken), håll i tre andetag och för sedan armarna in mot ryggen igen på utandning. Rulla axlarna framåt och håll kvar, med handflatorna neråt. Ta tre andetag. Upprepa tre till fem gånger.
Affirmation: Jag släpper på allt motstånd (utandning) och välkomnar alla nya upplevelser (inandning).

Annons
Annons

trikonasana-3Yoga
Triangeln (trikonasana)
Stå med fötterna ungefär höftbrett isär. Peka höger fot utåt så att du bildar en 90-gradig vinkel med fötterna. Andas in och lyft armarna utåt, upp till axelhöjd. Lyft bröstet samtidigt som du lutar kroppen till höger och på utandning lägger du höger hand lite lätt på det högra benet (så småningom ska du hålla i stortån). Andas in och sträck vänster arm upp mot taket och på utandning vrider du huvudet lite lätt och tittar upp mot vänsterhanden. Vrid tillbaka huvudet om du känner att du får anstränga nacken. Håll kvar i tre andetag, andas in, stå upp igen, andas ut. Upprepa på andra sidan.
Affirmation: Jag skapar mitt eget öde (andas in/andas ut).

Yoga
Den omvända triangeln
Stå med fötterna brett isär. Vänd höger fot utåt och den vänstra inåt något, så att den bildar en 45-gradig vinkel i förhållande till högerfoten. På inandning lyfter du armarna och på utandning vrider du runt åt höger och placerar vänster hand lite lätt på höger ben. Lyft sedan höger arm mot taket och flytta blicken i samma riktning (om du känner att du anstränger nacken kan du istället titta åt sidan eller mot golvet). Håll kvar i tre andetag, andas in, ställ dig upp igen och upprepa på andra sidan. Upprepa två gånger på varje sida.
Affirmation: Jag flyter fritt fram genom alla krökar och svängar i livet.

Yoga
Huvudrullningar
Sitt upp rak i ryggraden med händerna vilandes på låren. Ta ett djupt andetag och vrid huvudet åt höger. Andas ut och rulla långsamt huvudet neråt och åt vänster i en halvcirkel och gå sedan upp igen på vänster sida på inandning. Upprepa i motsatt riktning. Fortsätt så här upp till tio gånger.
Affirmation: Jag tror på mig själv (andas in/andas ut).

Avkoppling
Lägg dig helt enkelt ner på ryggen eller sidan (där det känns lättast att andas) och fokusera på din andning. Släpp på spänningarna på utandning och på inandning föreställer du dig att kroppen absorberar läkande energi som rensar hela dig. Håll kvar positionen så länge du känner för det.

gurkmeja-3
Gurkmeja – den gyllene roten – har antiinflammatoriska egenskaper.

Näring
För att hjälpa kroppen bekämpa inflammationer, ömhet och smärta ska du ge den näring i form av antiinflammatoriska livsmedel såsom gurkmeja, ingefära, rosmarin och kryddnejlika. Dessa örter och kryddor håller inte bara inflammationer i schack (och minskar därmed smärtan som förslitningsskador kan orsaka, de innehåller också många olika antioxidanter, mineraler och vitaminer och gör att du får i dig mer näring per måltid. Att undvika raffinerat socker (godis, kakor, kex) kommer också minska symptomen eftersom sockret kan förvärra ditt tillstånd. Det hjälper även att minska på naturligt förekommande socker (frukt/fruktos). Rensa systemen genom att dricka 1,5 till 2 liter vatten eller örtte om dagen.

Det säger din kropp
Den här skadan pekar på att du har slutat lyssna på din kropp och att du behöver hitta din väg tillbaka till den. Det kan även tyda på att du har fastnat på något vis och har svårt att släppa taget om det förflutna och välkomna nya erfarenheter. Du kanske motarbetar förändringar och borde lära dig att ta saker och ting som de kommer – testa att gå på en snäll yogaflowklass, eller prova restorative yoga. Våga tro på din egen vishet och lyssna på dig själv. En yogapraktik med ett djupt fokus på andningen och/eller energi skulle passa dig perfekt.

Av Sarah Swindlehurst

Stretchar du för mycket? Ta då en titt på den här artikeln: Vighetsmyten – farorna med att stretcha för mycket.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.