YOGA WORLD
Annons
Yogaliv

Sköna assisteringar att ge – eller få – i savasana

Hör du till dem som älskar när det är dags för savasana i slutet av ett yogapass, och förväntansfullt längtar efter att yogalärarens steg ska närma sig just dig för några hands-on-assisteringar i avslappningen? Du är inte ensam.

Många av mina elever säger med glimten i ögat att de kommer till lektionerna just för de där sekunderna av nackmassage eller beröring under savasana. Jag själv älskar också fysiska assisteringar, speciellt i det skönt avslappnade yogablisstillstånd man uppnår efter en klass.

Som sjukgymnast och yogalärare vet jag att de så kallade ”magiska händerna” jag fått höra att jag kommer med, inte alls är magiska. Däremot hormonet oxytocin som frisätts vid yoga, meditation och beröring; DET är lite magiskt. Oxytocin bildas i hypotalamus och spelar en viktig roll när det gäller kroppens lugn- och rosystem. Några av effekterna är minskad rädsla, ångest och aggressivitet och istället blir man lugn och avslappnad. Oxytocin höjer även smärttröskeln, immunförsvaret och förbättrar läkningsprocesser i kroppen. För den som vill veta mer om oxytocinets läkande verkan i kroppen kan jag varmt rekommendera Kerstin Uvnäs Mobergs bok Lugn och beröring.

Det är ofta enkla assisteringar vi lärare bjuder på och här ger jag er några av mina favoriter. Dela dem med någon du tycker om; din kompis, din partner eller någon annan i din familj. Om du väljer att göra dem tillsammans med någon du tycker mindre om skulle det inte förvåna mig om ni ändå tycker bättre om varandra efter det här. Övningarna kan göras enskilt, men ännu hellre efter yoga/meditationsövningar för dubbel effekt. Ergonomiskt sett tycker jag bäst om att ge dessa assisteringar i huksittande. Tycker du inte att huksittande är en bekväm position kan du istället välja att stå i ett benböj med en schysst rygghållning (det vill säga inte som Gollum i Sagan om ringen…) eller sitta på en liten pall/kloss.

1. Dra i fötter
Jag greppar vristerna, lyfter dem ett par decimeter över marken och lutar mig lätt bakåt för att skapa känslan av ett drag. Assisteringen ger en traktion och förlängning av ländryggen.

1


2. Markera höfter
Jag lägger händerna över höftkammarna med fingrarna riktade utåt och trycker lätt ner mot mattan för att markera bäckenet mot underlaget.

2


3. Handmassage
Ibland markerar jag hela armen med lätta tryck, för att till slut komma fram till handen och ge en lätt handmassage. Men bara handmassagen i sig är fantastiskt skön om man väljer att enbart göra den. Jag håller handen mellan mina händer och använder mina tummar för att massera igenom handflatan.

3


4. Markera axlar
Jag lägger händerna över axlarnas framsidor med fingertopparna riktade snett utåt/nedåt och trycker dem både ned från öronen och ned mot mattan.

4


5. Nackmassage
Jag markerar och förlänger genom att dra fingertopparna längs med nacken och avslutar med ett tryck eller en lätt massage längs med skallbaskanten.

5

Av Majja Lundh Foto Malva Lundh (assisteringar)

LÄS MER: Core Explore del 1
LÄS MER: Fredagsmys – yinyoga

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga