Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

Avslappning på djupet med yoga nidra

Testa en enkel, men väldigt kraftfull, yogapraktik som kan förändra ditt liv.

Jag kommer aldrig glömma första gången jag åkte ut till Byron Bay i Australien för att fördjupa mig i yogan, efter ett års praktiserande, och den två timmar långa yogaklassen (som var standard på den tiden) jag då fick uppleva. Trots att jag älskade varje minut av asanapraktiken stötte jag på problem när vi kom till den 20 minuter långa tysta avkopplingen i slutet av sessionen. Det var helt knäpptyst, utan varken musik eller andra distraktioner. Det var de längsta 20 minuterna i mitt liv. Det var i alla fall så det kändes i just den stunden.

Eftersom jag började gå på dessa klasser en till två gånger om dagen varje dag i en månad, och inte kunde lämna klassen tidigare (de flesta lärare avråder fullt förståeligt sina elever från att göra det), så lärde jag mig snabbt att hantera alla tankar och funderingar som surrade i mitt huvud. Jag föreställde mig ett tåg med öppna vagnar där jag kunde lägga ner alla mina tankar och se dem passera mig i förbifarten, en efter en, tills jag slutligen kunde slappna av och koppla bort allt det där mentala surret.

Under det följande året praktiserade jag massvis med yoga och utvecklade min praktik både på och av mattan, en process som resulterade i att jag blev färdigutbildad yogalärare. Min förmåga att koppla av förbättrades avsevärt, men det var inte förrän jag deltog som hjälplärare vid en lärarutbildning i Govinda Valley, Sydney, som jag upptäckte glädjen och fördelarna med yoga nidra. Från att ha varit något jag tidigare bara uthärdat blev nu avkopplingen ett inslag jag faktiskt uppskattade vid klassens slut.

Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag provade på yoga nidra. Där låg vi ner tillsammans, hela klassen, i savasana med ett bolster under knäna och en filt över oss för att hålla värmen. Lärarens vänliga röst lugnade oss och fick oss att slappna av i varje kroppsdel, del för del, och känna av och föra uppmärksamheten till det naturliga andetaget. Det var en resa jag aldrig tidigare upplevt.

Tid och rum tappade all betydelse. Det som var trettio minuter kändes som fem, och innan vi visste ordet av var vi tillbaka i rummet, på våra mattor, i våra kroppar – mycket mer jordade och centrerade än vid klassens början. Jag uppmärksammade även hur det mentala surret hade minskat. Jag hade lyckats med att förflytta mig bortom surret, till det där otroliga tillståndet mellan att vara vaken och sova. Den där hypnotiska platsen där den verkliga läkningen äger rum. Jag kände mig ljusare, lättare, utvilad och som ny igen.

Annons
Annons

LÄS OCKSÅ: Sankalpa – cup of the day

”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar”

I grunden är yoga nidra en kraftfull meditationsteknik som leder till fysisk, känslomässig och mental avkoppling. Under yoga nidra kan det verka som att man sover, men medvetandet jobbar på ett djupare plan och man upprepar konstant ”Jag ska inte sova, jag ska vara vaken” i huvudet.

Innan man börjar med yoga nidra ska man bestämma sig för en föresats, eller intention – en sankalpa. Sankalpa är ett viktigt steg inom yoga nidra eftersom det sår ett frö i det undermedvetna och uppmuntrar till läkande och förändring i positiv riktning. Sankalpa är en kort, positiv mening som man fastställer innan sin praktik och sedan upprepar mentalt för sig själv i nutid, som om det redan har hänt, i stil med ”Jag är glad, hälsosam och tillfreds” eller ”Jag är hel och läkt”.

En sankalpa kan också användas för att släppa taget om något i livet, exempelvis rökning eller att överäta, och fokuserar på den underliggande känslan som gör att man just röker eller överäter. Man kan exempelvis upprepa ”Jag älskar och bryr mig om mig själv och min kropp” eller ”Jag är avslappnad och nöjd”. Faktum är att bara möjligheten att få skapa en sankalpa är kraftfullt i sig, eftersom det ger fokus och förstärker självkännedomen.

Det är faktiskt när man känner kopplingen till sig själv som man kommer underfund med alla de djupliggande spänningar som yoga nidra hjälper till att frigöra. Dessa är alla de omedvetna och ouppklarade problem som påverkar de ovanor och oönskade beteendemönster som man märker av i sin vardag.

Det här är de saker som man ofta ältar fram och tillbaka och som man varje nyår lovar att ändra på – men viljan i sig är inte tillräcklig. Det är något man verkligen måste gå till botten med och yoga nidra ger oss verktygen för att göra just det.

När man släpper på alla dessa problem, som exempelvis undangömda känslor, blir man lättare och får mer energi över till att använda till något positivt. Dessutom gör sankalpan att man attraherar och dras till andra saker i livet. Det är på det viset som yoga nidra öppnar upp för positiva förändringar i livet – mer än vi någonsin hade kunnat ana.

LÄS OCKSÅ: Det kan vi lära oss av djurpositionerna

Minskad stress och bättre sömn

Man ska såklart inte glömma de fysiska fördelarna med yoga nidra, så som lägre hjärtfrekvens och blodtryck, utsöndring av laktat från musklerna – som annars kan orsaka ångest och utmattning, bättre sömn, ett lugnare och mer avslappnat nervsystem – något som i princip lägger grunden för att kroppen ska må bra. I och med dessa fördelar förbättras även vår fysiska hälsa.

Yoga nidra har under åren hjälpt mig på så många olika sätt; i nödsituationer, när jag varit trött och utmattad, sjuk och stressad och när min kropp varit i behov av återhämtning och läkning. Det har även hjälpt mig hitta rätt och ge klarhet när jag varit förvirrad och osäker på vilken väg jag ska ta i livet. Vid andra tillfällen har det hjälpt mig att släppa taget om osunda beroenden och beteendemönster. Det mest betydelsefulla yoga nidra gjort för mig är att förändra mitt förhållande till mig själv, vilket har gjort att jag utan större svårigheter har kunnat bli kvitt med det nikotinberoende som jag kämpat med i så många år.

Nuförtiden har jag väldigt lätt för att slappna av och jag ägnar mig mer än gärna åt yoga nidra – det är en sådan fantastisk praktik. I det stressade samhälle vi lever i, där man lätt kan känna sig vilse och splittrad, är det viktigt och otroligt nyttigt att samla sig och återigen hitta kopplingen till sig själv. Jag behöver nog inte påpeka hur fördelaktig yoga nidra faktiskt är, men det räcker ju såklart inte att läsa om det. Det som krävs är ett löfte att ta sig tid till sig själv; ligg ner i en bekväm position, lägg en filt över dig, slut ögonen och låt dig guidas genom en yoga nidra-session. Jag tvivlar på att du skulle ångra dig – tvärtom tror jag att det skulle förändra ditt liv för alltid.

Av Emma Després

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

1 kommentar

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.