Yoga World
Annons
Annons
Yoga

7 yinyogapositioner för inre balans, lugn och ro

Det här yinyogapasset är sammansatt för att du ska komma i kontakt med ditt inre, balansera yin med yang och känna att du får landa mjukt i det som är du. Yinyoga kan kännas olika mycket eller lite. Lyssna på de signaler som din kropp ger dig. Ibland behöver vi kanske omfamna det obekväma en liten stund men du ska aldrig stanna i en position som gör ont.

1

ANDETAGET HJÄLPER DIG HITTA LUGNET

Lägg dig ner på mattan en stund och fokusera på ditt andetag. Släpp ner andetaget hela vägen till magen och låt sen magen mjukt sjunka tillbaka på utandning.

2

FJÄRILEN – FRAMÅT

Sitt på golvet med benen utsträckta framför dig. Om det är svårt att sitta med rak rygg kan du sitta på en vikt filt, ett block eller bolster. För samman fotsulorna och låt knäna falla ut åt sidan. Andas in och förläng ryggen så att kronan på huvudet strävar upp mot taket. Andas ut och fäll framåt från höften, sjunk sen mjukt in i positionen genom att sänka hakan och huvudet. Använd gärna ett bolster som stöd eller vila huvudet mot ett block. Stanna här i 4-5 minuter.

3

BARNET MED VRIDNING

Börja stående på alla fyra, bredda avståndet mellan knäna något. Trä höger arm under dig och lägg ner axeln på golvet eller på ett block/en kudde. Skjut bak höfterna mot fötterna och sjunk ner mot golvet. Vila pannan mot en kudde eller ett block om du behöver ”höja” golvet för att kunna mjukna och slappna av i positionen. Stanna i 3-5 minuter för att sen växla sida.

Annons
Annons
4

SFINX

Ligg på mage och placera underarmarna mot golvet. Armbågarna hamnar ungefär under dina axlar. Vill du kan du använda en hoprullad filt eller ett block som stöd under bröstet. Undvik att hänga i axelleden genom att pressa underarmar och händer ner mot golvet. Låt nacken vara i ett neutralt läge som följer ryggradens riktning och låt blicken vila ner i golvet. Stanna här i 3-5 minuter. När du kommer ur positionen brukar det vara skönt att komma in i barnet en liten stund för att sträcka ut ryggen och baksidan av kroppen.

5

TROLLSLÄNDAN MED SIDOSTRETCH I TVÅ STEG

Sätt dig med benen utsträckta framför dig. Öka avståndet mellan benen till en V-form. Luta dig i sidled till vänster och vila huvudet i vänster hand. Svep med höger arm framför dig i samma riktning. Stanna här i cirka 2 minuter. Rotera sen bröstet ner mot vänster ben. Låt armarna vila ner på vardera sida av benet. Vill du kan du ta en kudde eller ett bolster att vila huvudet mot. Stanna här i cirka 2 minuter. Växla till andra sidan.

6

VINDRUTETORKAREN

Ligg på rygg. Böj på knäna och placera fotsulorna i golvet i mattans bredd. Andas in. Andas ut och låt knäna falla åt höger. Lägg gärna en kudde mellan benen eller under knäna som stöd. Vrid huvudet försiktigt i motsatt riktning. Stanna här i 3 minuter innan du växlar sida. Som avslutning kan du krama knäna mot bröstet och gunga lite fram och tillbaka i sidled för att massera ryggslutet.

7

BOLSTER BOOST MEDITATION

Lägg dig bekvämt. Lägg till exempel ett bolster under knäna och bygg en liten backe av block och kuddar att luta dig mot när du lägger dig ner. Låt bröstkorgen vara avslappnad och påminn dig om att låta andetaget sjunka ner hela vägen till magen. När du hittat in i positionen, ta fem medvetna, djupa andetag. På varje utandning kan du tillåta dig att släppa taget lite till. Testa detta under följande fem andetag: andas in och tänk en positiv, snäll tanke om dig själv (ge dig själv en komplimang precis som du skulle säga till en god vän). På utandningen släpper du taget om en gammal sanning eller föreställning om vem du behöver vara. Stanna i den här positionen om du vill eller kom ner på golvet och lägg dig skönt för savasana. Namaste.

Text: Karin Thyr Eriksson Yogis: Karin Thyr Eriksson och Sofia Hillbom Foto: Nikola Stankovic 

LÄS OCKSÅ: Yinyoga och fascians magiska kraft
LÄS OCKSÅ: Möt yinyogans drottning Sarah Powers

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.