Yoga World
Annons
Annons
Asana

6 yogapositioner du kan göra i sängen

Testa dessa lugna, lindrande och vårdande positioner – för extra mysfaktor behöver du inte ens lämna sängen!

Stanna i varje position (vissa ska du göra på bägge sidor av kroppen) i åtminstone 30 sekunder. Du kan behöva anpassa sättet du viker eller rullar ditt täcke på beroende på dess storlek och tjocklek. Det är fritt fram att även ta hjälp av kuddar och dynor.

Gosiga fågelboet

GOSIGA FÅGELBOET
Rulla ihop ditt täcke till en lång tub. Linda den runt dig och hitta ett behagligt sätt att sitta med korsade ben. Använd så många filtar och kuddar du behöver. Låt täcket gå hela vägen runt dig så att det ger stöd under knäna och täcker dina fötter. Jag älskar känslan av värme i ländryggen och att slippa frysa om tårna! Stanna här och andas. Så fort tankarna vandrar iväg för du dem tillbaka till andetaget.

Barnet med extra mys

BARNET MED EXTRA MYS
Sitt på knä och placera ditt hopvikta täcke framför dig i rätt höjd så att du kan vila bröstet bekvämt på det. Rumpan ska vara så långt bak mot hälarna som den kan komma. Hitta en bekväm plats för armarna och huvudet att vila på. Som ett alternativ kan du rulla täcket till en längre tub och lägga dig över den. Låt kroppen vara tung och stanna i positionen så länge som känns bekvämt.

Annons
Annons
Avslappnad framåtfällning

AVSLAPPNAD FRAMÅTFÄLLNING
Sära på benen till ett V; inte så långt du kan, utan ungefär två tredjedelar av vägen. Placera täcket framför dig (ta tid på dig så att du verkligen hittar rätt plats) och lägg till mer kuddar om du vill ha ytterligare support. Du kan alltid ta bort dem i takt med att du sjunker in i positionen och känner att du kan gå lite djupare.

Härliga höfter

HÄRLIGA HÖFTER
Rulla täcket till en lång tub igen och linda det runt dig. Dra in fötterna mot pubisbenet och låt fotsulorna mötas. Dra in täcket tajt runt dig så att det inte bara ger stöd åt ländryggen utan även stöttar upp under dina knän. Låt höfterna mjukna och knäna försiktigt sjunka djupare ner i täcket.

Kura ihop dig

KURA IHOP DIG
Platta ut den långa täcketuben lite, men behåll den bakom ländryggen. Sträck ut höger ben framför dig och för in vänster häl mot höger lår. Hälen ska komma så nära pubisbenet som möjligt. Placera ena änden av täcket under vänster knä som stöd. För den andra änden av täcket över höger ben och låt överkroppen sträckas ut och sjunka ner över benet. Ta hjälp av extra kuddar om du behöver och glöm inte att upprepa på andra sidan.

Kärlek till baksida lår

KÄRLEK TILL BAKSIDA LÅR
Sitt med benen utsträckta rakt framför dig. Rulla ihop täcket så att du får stöd under knäna samtidigt som du får en mjuk plats ovanpå knäna att vila bröstet på. Bygg på med kuddar om du vill ligga lite högre.

Text och foto: Meg Jackson

LÄS MER: 5 anledningar att göra savasana i sängen (länge!)
LÄS MER: Yogarapport från sängen

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.