YOGA WORLD
Annons
Hälsa

Yoga bort huvudvärken

Att en balanserad livsstil är a och o när det kommer till att undvika migrän håller nog de flesta drabbade med om. För alla hjälper det dock inte hela vägen, och är du en av alla de 1,6 miljoner svenskar som lider av migrän eller spänningshuvudvärk så finns det fler vägar till ett smärtfritt liv än att knapra starka tabletter.

Med boken Migränyoga: Bli fri från huvudvärk med yoga och ayurveda vänder sig författaren Per Söder till alla som lider av migrän och spänningshuvudvärk – två gåtfulla sjukdomar och smärttillstånd som ingen läkare riktigt kan förklara, då man trots alla framsteg inom läkarvetenskapen fortfarande inte vet exakt vad som händer i huvudet när värken sätter in. Per hade själv lidit av återkommande migränanfall och spänningshuvudvärk i över 40 år när hans fru fick nog och skickade honom till Göran Boll, lärare i kundaliniyoga och grundaren av mediyoga.

– Detta var för ungefär 18 år sedan, och mötet med Göran blev även mitt första möte med yoga, berättar Per, som på den tiden arbetade som gymnasielärare och studierektor i ämnena svenska, religion och media.

Då Per snabbt märkte resultat, både när det kom till migränen och andra fysiska åkommor, bestämde han sig för att utbilda sig till yogalärare.

– Jag hade aldrig varit med om någonting så häftigt som yoga och kände att ”det här vill jag hålla på med”. Ungefär två och ett halvt år efter mitt första möte med Göran Boll påbörjade jag en utbildning i kundaliniyoga. Syftet var inte att bli yogalärare utan att lära mig mer om yoga. Att det blev just kundalini är bara en slump, det var den yogaform Göran höll på med. Eftersom jag kände att det fungerade så blev det ett naturligt val, men egentligen hade det kunnat bli vilken annan yogaform som helst.

Per säger att migränyoga inte är någon regelrätt yogadisciplin som exempelvis kundaliniyoga eller hathayoga.

– Namnet migränyoga använder jag bara för att folk ska hitta mig. Egentligen borde den yogaformen jag utövar och lär ut heta ”yoga som behandlar huvudvärk”. Det är en form av kundalini som utövas som mediyoga och beskrivs egentligen bäst som ett urval övningar som förebygger och motverkar huvudvärk.

På vilket sätt hjälper yoga människor med huvudvärk?

– Om jag kunde svara på den frågan hade jag löst migränens gåta, och det har jag inte. Jag tror att det handlar om att man skapar avspänning och får ökad blodcirkulation till huvudet. Även andningen spelar  stor roll, att lära sig andas ordentligt är centralt, tror jag. Mycket huvudvärk är ett resultat av dålig andning.

I boken listar du en rad triggers som anses orsaka huvudvärk och migrän. Är det så att vi faktiskt skulle kunna undvika huvudvärk och migrän om vi bara levde annorlunda?

– I viss mån tror jag det, dock gäller det inte alla. Olika människor triggas av olika saker, men många skulle bli hjälpta av att göra vissa livsstilsförändringar. Det klassiska rådet att stressa mindre hjälper förstås. När det kommer till migrän är regelbundenhet viktigt. Att skapa balans genom att sköta sin hälsa, det vill säga sova och äta bra på regelbundna tider.

Vad skulle du säga är den västerländska människans största fallgropar?

– Det är svårt att säga, men vi lever som om vi har all tid i världen samtidigt som vi lever som om vi inte har någon tid alls. Vi i väst har nog en underlig tidsuppfattning. I öst har man en mer cirkulär syn på tiden, saker och ting kommer igen, det gör att tillvaron blir lite lugnare.

LÄS OCKSÅ: Smärta som ringklocka

FLERA FÖRDELAR

Per är medveten om att det inte är alla som blir hjälpta av migränyoga utan måste fortsätta ta medicin mot sin huvudvärk.

– Ibland är det naturligtvis ofrånkomligt med mediciner, men sanningen är den att alla bra mediciner som motverkar huvudvärk ger biverkningar. Man kan till exempel känna sig lite zombieaktig när man tar migränmediciner. Ofta fungerar medicinen i början men slutar att göra verkan efter ett tag, och då kan man behöva andra verktyg, som till exempel migränyoga.

Hur många skulle du säga blir av med sina migränbesvär om de utövar migränyoga?

– Jag har ingen möjlighet att föra statistik, men jag har utbildat över 1 000 personer och är övertygad om att de flesta som utför yoga med beslutsamhet blir

hjälpta. Det handlar om att förändra en vana, att skapa en ny vana. Det tror jag är en jätteviktig faktor.

Per berättar vidare att den som utövar yoga dagligen snabbt märker av fler förändringar än bara mindre huvudvärk eller mer sällsynta migränanfall.

– Man får ju alla yogans fördelar på köpet. Daglig yogautövning bidrar till en förändrad livsstil, en smidigare kropp och ett mer harmoniskt sinnelag. En del av dem som inte blir bättre i huvudet direkt säger att de känner att det ger mycket ändå.

Hur lång tid tar det innan man märker av resultat?

– Jag lär både ut förebyggande migränyoga och akutövningar, som man kan göra om man vaknar och känner att ett migränanfall är på gång. För min del handlade det om nio månaders daglig träning innan jag ansåg mig vara frisk, men jag märkte skillnad redan efter ungefär sex veckor. Resultatet varierar förstås, varje fall är unikt.

AYURVEDISKA HUSKURER

I boken hittar man inte bara bilder och instruktioner till en rad övningar mot olika slags migrän och huvudvärk, utan även listor med beprövade metoder och ayurvediska råd som kan hjälpa den som har återkommande problem.

– Den ayurvediska huskur som jag själv tycker fungerar bäst i kombination med migränyoga är att tugga kryddnejlika. Så fort du känner en känsla av ökad stress eller att det är huvudvärk på gång så ska du börja tugga vanlig torkad kryddnejlika! Det är oerhört effektivt. Kryddnejlikan sänker pittaelden i kroppen, som ofta ligger bakom migränanfall. Har man tur och agerar snabbt så kan man slippa migränanfallet.

En stor del av boken handlar om ayurveda och hur våra levnadssätt i kombination med våra olika doshor kan orsaka olika slags huvudvärk.

Skulle du säga att det finns en speciell kroppstyp som är mer benägen att få migrän än någon annan?

– Pitta är den klassiska migräntypen, medan de andra doshorna är inblandade i andra slags huvudvärk.

Per räknar sig själv till kapha, och försöker tänka på att balansera sin livsstil i linje med sin dosha.

– Jag vet ju vad som ger mig kaphaöverskott, och det resulterar i huvudvärk. Jag är bland annat försiktig med att äta tung och fet mat efter klockan 20 på kvällen. Det bör egentligen alla undvika, men framför allt kaphatyper.

Han är sedan många år fri från migrän men drabbas fortfarande ibland av spänningshuvudvärk. Känner han att ett anfall är på väg gör han ett så kallat akutpass, med yogaövningar som mjukar upp rygg och nacke och ökar blodflödet upp till huvudet.

– Huvudvärk orsakas ofta av att man har ett begränsat blodflöde. Ibland hakar det upp sig och då kan det dra igång ett anfall. Kan man hålla igång blodflödet upp till huvudet är mycket hjälpt, säger han.

Pers förhoppning med boken Migränyoga: Bli fri från huvudvärk med yoga och ayurveda är att fler människor ska upptäcka att det är en sjukdom som man kan hantera.

– Många har blivit itutade av vården att migrän är en kronisk sjukdom som gör att de måste äta medicin resten av livet. Det tycker jag är väldigt synd. Det finns andra sätt att bli hjälpt – beslutsamhet och dagligt yogautövande är nyckeln till ett smärtfritt liv för många människor.

Per Söder har varit yogainstruktör sedan 2004, och är specialiserad på medicinsk yoga för personer som lider av migrän och annan svår huvudvärk. FOTO: Jan Malmström 

Text Sofia Ekholm

 

 

 

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör

[email protected]
0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga