Yoga World
Annons
Annons
YogaYoga som jobb

Vill du se ditt yogaföretag växa?

Nyckeln till framgång är att kunna och våga samarbeta med andra.

Jag älskar att se hur samarbeten mellan människor kan få företag inom yogavärlden att blomstra. Tack vare många givande samarbeten den senaste tiden har jag fått se mitt eget företag växa. Jag har fått hjälp att ta avgörande beslut och stundtals fått den där knuffen över kanten som man kan behöva ibland för att våga byta riktning eller fatta ett avgörande beslut. När jag bestämde mig för att starta min egen yogalärarutbildning fick jag höra från många håll att jag var galen. ”Ska du lära upp framtida konkurrenter?”, fick jag höra. Men jag har aldrig sett det på det sättet. I mina ögon är intresset för yoga så pass stort att vi som vill kan samsas om möjligheterna att undervisa. Det handlar mycket om den egna självkänslan och om att tro på sig själv: om du ständigt nojar över den rådande konkurrensen tror jag att du går miste om precis det som skulle kunna få din praktik att bli mer framgångsrik än någonsin, nämligen samarbeten med andra.

Jag har via stöd från andra yogalärare lärt mig att våga ta risker för att driva mitt företag framåt. Jag har utforskat möjligheter och nya marknader, samt vågat utöka den typ av tjänster jag erbjuder och därmed fått en betydligt större kundkrets. Självklart har inte alla samarbeten jag inlett varit givande – en del har jag inte fått ut så mycket av, en del har nästintill bara dränerat mig på energi. Att det finns samarbeten som inte har gett mig något betyder dock inte att de inte fungerade eller att jag ångrar dem – de råkade kanske bara äga rum vid fel tillfälle, när det inte fanns ekonomiska förutsättningar att satsa, när tekniska eller logistiska detaljer inte samspelade eller liknande. Även i dessa fall kan jag dock se hur det ändå gav mig något att sträcka ut en hand och försöka, om inte annat fick jag erfarenhet och kom ut på andra sidan lite klokare på livet.

Jag är övertygad om att livet som entreprenör kräver att du kan samarbeta med andra – åtminstone är det en väldigt viktig del. Alla som utbildas inom företagande uppmuntras generellt att göra det. Ändå finns det människor som ser samarbeten överlag som något negativt. De anser att samarbeten bara leder till att de får en mindre del av den ekonomiska vinsten i slutändan, riskerar att få kompromissa med sina önskemål och att bli hoptussade med människor de inte drar jämnt med. De menar också att de kan behöva ge sig in i utdragna twister om vem som äger och har rätt till vad, samt blir tvingade att lägga onödig tid på förhandling och kommunikation när det ska fattas viktiga beslut. Jag ser det inte så. Eller sanningen är att jag tycker de som resonerar så har helt fel. Visst har jag själv då och då sett hur samarbeten kan leda till konflikter och problem, i synnerhet om gemensamt uppstartade projekt inte går som planerat.

Annons
Annons

Men om man planerar bra och alla inblandade har goda intentioner är min erfarenhet att problem som dyker upp längs vägen ofta går att lösa. Om du just startat din egen verksamhet kan jag bara råda dig till att våga inleda samarbeten om du vill att ditt företag ska växa (faktum är att jag anser att du i princip måste göra det). I takt med att konkurrensen växer i yogabranschen (och tro mig, den kommer fortsätta göra så), så tror jag att företag som är flexibla och öppna för samarbeten har större chans att överleva och har lättare för att anpassa sig till förändringar. Visst märker du som varit yogalärare under några år idag av en större konkurrens än du gjorde förr?

Försök att inte se alla nya verksamheter som ”onda konkurrenter”, utan hellre då som möjliga samarbetspartners som skulle kunna få ditt företag att blomstra än mer, samtidigt som du skulle kunna bidra mycket till deras verksamhet.

5 anledningar till varför du och ditt yogaföretag ska dra nytta av att samarbeta med andra:

  1. EXPONERING FÖR EN VIDARE KUNDKRETS Dina konkurrenter har med största sannolikhet inte samma kundkrets som du! Visst kan det vara så att ni delar en del potentiella kunder, men de har med största sannolikhet följare i sociala medier och mottagare av nyhetsbrev som inte har en aning om att du finns. Genom att samarbeta med andra kan du nå en bredare kundkrets och sprida ditt varumärke.
  2. TJÄNSTER OCH GENTJÄNSTER Personer som är måna om och ofta ger en hjälpande hand till andra får hjälp i retur. Hjälp andra så lovar jag att du kommer få stöd tillbaka när du behöver det – det blir en god cirkel.
  3. TVÅ HJÄRNOR ÄR SKARPARE ÄN EN Om du vill att ditt yogaföretag ska växa är det bästa du kan göra att ge dig i lag med andra för att ni ska kunna växa tillsammans. Jämför vad du får ut av detta, istället för att bara se andra som konkurrenter du tvingas tävla med. Jag hade aldrig vågat ta initiativet att lansera mitt företag (Sandstone Teacher Training Academy) utomlands, nu senast till Italien, om jag inte fått stöd och massvis av inspiration från andra.
  4. INGEN KAN GÖRA ALLT SJÄLV Om ditt yogaföretag går bra så kommer du någonstans till en punkt då det blir övermäktigt för dig att göra allting på egen hand – förr eller senare behöver du hjälp och det bästa är om hjälpen kommer från någon som känner till din bransch och driver ett liknande företag. Om inte annat är det bra om du hittar någon att bolla idéer med och som du inspireras av. Att driva ett företag helt själv utan att ta hjälp av någon är varken roligt eller något jag uppmuntrar dig att göra. Det finns många potentiella samarbetspartners där ute och har du inte hittat rätt än så fortsätt leta. Titta gärna runt i sociala medier efter något som kan vara intressant, både i din närhet och på distans. Ni behöver inte bo grannar för att till exempel planera en workshop ihop.
  5. UTVECKLA DIN VERKSAMHET Tänk dig samarbetet två företag emellan som något som kan liknas vid en granne som knackar på för att låna en kopp socker: de gör dig en tjänst nu som du någon gång framöver kan få återgäldad. Allt handlar om att ge och ta och hitta en balans här emellan – ni hjälps åt och drar nytta av varann när ni behöver det som mest. Jag själv är social till naturen och tycker inte om att göra saker helt på egen hand. Min erfarenhet är att samarbeten leder till något positivt i slutändan, åtminstone har det alltid gjort det när det gäller utvecklingen av mitt eget företag, och jag har ofta kunnat luta mig tillbaka och betrakta mitt företagande med stolthet och njutit av att se det växa. I uppstarten av ett projekt lånar man, för att återgå till liknelsen grannar emellan, en rasande massa koppar socker från varandra, varje dag, och sedan lugnar det ner sig lite och man kan förhoppningsvis skörda frukterna av det man tillsammans åstadkommit. Sist men inte minst, glöm inte bort potentialen att hitta systrar och bröder till din yogafamilj – via samarbeten företag emellan går det att finna såväl affärspartners som vänner för livet.

Text: Michelle Nicklin

LÄS OCKSÅ: 7 tips för dig som vill jobba som yogalärare
LÄS OCKSÅ: Att jobba med yoga – hur försörja sig som yogalärare?

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar