Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Livsstil

Så klarar du årtidsskiftningarna

Jorda dig och klara av årstidernas förändringar.

Om du känner dig lite splittrad och har svårt att fokusera kan du alltid skylla på vädret, eller åtminstone på årstidsskiftningarna. Att årstiderna påverkar oss är ingen nyhet. Vi vet alla att våren förknippas med glädje, energi och nystart. Det är därför vi känner att vi måste ”vårstäda” så fort de första vårblommorna visar sig.

Därefter fyller sommaren, med sina långa dagar och nätter, oss med energi och en känsla av välbefinnande: solens varma strålar på vår hud, mer tid utomhus som ger kraft, fräsch mat som stärker vårt immunförsvar och bättre sömn. Världen känns helt enkelt som en bättre plats att leva på. Så hur klarar vi oss då när sommaren helt plötsligt tar farväl och lämnar över till sina dystrare syskon hösten och vintern – som dessutom varar dubbelt så länge?

Annons
Annons

Faktum är att många av oss verkligen får kämpa: lederna känns stelare, hyn blir glåmigare, midjan växer och vi känner oss allt tröttare och segare. Inom ayurveda ses hösten som Vata och representeras av vinden, vilket är den dosha som lättast hamnar i obalans. Du kanske till och med märker när vågen tippar över och du blir mer irriterad, ängslig, rädd, deppig, eller får sömn- och matsmältningsbesvär. Även om många accepterar och härdar ut denna förändring finns det saker vi kan göra för att göra övergången lättare – genom att anpassa vår yogaträning.

Det första steget jag tar när hösten och vintern kommer är… att ta färre steg. Jag lugnar ner min träning helt och hållet när jag är ute och promenerar. Du kan fortfarande jobba dig igenom en flödande vinyasa, men ta det lugnt och var medveten i varje rörelse så att du inte tömmer dina energiförråd. Stående positioner är fantastiska eftersom de jordar dig, men se till så att du håller dem längre än du brukar. Detta är oerhört lugnande och hindrar oss från att känna oss splittrade. Detsamma gäller balanspositioner. De är utmärkta om man vill bromsa ner och komma tillbaka till ”här och nu” genom några långa, djupa andetag. Andra positioner som fungerar bra är rotationer, som hjälper dig att hålla matsmältningen i schack och som balanserar energinivåerna. Plocka även fram bakåtböjningarna från din yogalåda; de har en värmande, energiboostande effekt – som en sorts substitut för sommarsolen.

Och glöm inte att andas. Min favorit är nadi shodana, växlande näsborrsandning. Det är ren magi för att hjälpa till att balansera hjärnans båda halvor och för att balansera sina känslor. Så, när temperaturerna sjunker och natten faller, dra då nytta av lite extra tid på mattan. Gör det mysigt för dig, rör dig med lätthet och rid på förändringens vindar.

Av Lucy Kite

Läs mer om vad nadi shodana kan vara bra för i Veronica Jäderlunds inlägg om Yoga och mens.

Lämna en kommentar

1