Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

Mindfulness ger en bra start på dagen

Svårt att komma ur sängen på morgonen? Följ dessa fyra tips för att starta dagen lyckligare och mer medvetet.

1. Mindfulness
Fråga dig själv inför varje aktivitet om just den aktiviteten fyller en funktion i hur du tänker dig att ditt liv ska vara, kan det hjälpa dig att bestämma dig för om du ska göra den eller inte. Fundera på de aktiviteter och de åtaganden du har framför dig idag. Vad får du ut av varje dem och hur passar de in i de större mål du har för dig själv och ditt liv?

2. Självkännedom
Äkta mod inträffar ofta i de stilla ögonblicken, utan pukor och trumpeter: ibland handlar det om det enkla beslutet att ta ett steg och en dag i taget. Försök göra en lista över de stora och små modiga saker du gör varje dag. Sätt upp listan hemma för att påminna dig själv om dina dagliga små hjältedåd.

Annons
Annons

3. Kommunikation
Varje interaktion går på två håll. I varje konversation eller utbyte mellan två (eller fler) människor pågår det en hel massa ömsesidig påverkan, vare sig du är medveten om det eller inte. För det mesta är vi det inte. För att lära sig att bli mer öppen och få bättre kontakt med andra är det viktigt att vi utvecklar vår förståelse för denna ömsesidiga påverkan. Studera och var medveten om dina kontakter med andra idag. Kan du märka vilken påverkan (hur liten den än är) andra har på dig (och du på dem)? Vad händer känslomässigt och handlingsmässigt när en interaktion med andra går särskilt bra eller särskilt dåligt?

4. Mål
Belöningen för att vara en bra människa är kanske inte yttre faktorer eller straff, som pengar, njutning, undvikande av smärta eller ens löftet om ett bättre liv efter döden. Den riktiga belöningen kanske är att använda hela vårt väsen till att nå ett mål, antingen det handlar om att vinna ett lopp eller att rädda någons liv. Målet är egentligen oväsentligt: Det är vägen dit som är det viktiga. Tänk på en svår tid du gått igenom nyligen, eller går igenom just nu. Kan du hitta någon tillfredsställelse i kampen att övervinna denna svåra tid, oavsett om du klarade det?

LÄS MER: 3 yogiska steg som lättar din ångest
LÄS MER: 5 anledningar att göra savasana i sängen (länge!)

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.