Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

Kraften i ditt andetag

Alla som utövar yoga vet att andningen är en central del av yogapraktiken. Yogans olika andningstekniker kallas för pranayama, där alla tekniker syftar till att på olika sätt utöka livskraften eller om man så vill livsenergin, prana.

Utan prana, inget liv, ingen aktivitet. Genom att reglera vår andning reglerar vi vår prana. Är andningen lugn, är även vi lugna. Att lära känna
sin andning och dess inneboende potential kan ge dig en ovärderlig verktygslåda att ha till hands genom livets upp- och nedgångar. Jag ville veta mer om andningen så jag bad Ulrica Norberg, yogiraj och författare till bland annat boken Andas: Livet händer mellan två andetag, att svara på några av mina frågor kring just andning.

Varför en bok om andning?
– Jag har alltid varit en frihetstörstande person. Och jag intresserade mig tidigt för andning då jag upptäckte att ju bättre jag var på att andas, desto snabbare kunde jag springa, desto mer ork fick jag att skapa och vara kreativ och desto gladare blev jag. Så en dag i oktober 2016 föreläste jag om andning och kreativitet och min vän Carina Nunstedt var med på föreläsningen. Efteråt kom hon fram till mig och sa att jag skulle skriva en bok om andning. I egenskap av förläggare placerade hon efter några dagar ett avtal i handen på mig och så blev det så.

Vad hoppas du att läsaren av boken ska ta med sig?
– Jag hoppas att läsaren upptäcker och förstår att vi har allt vi behöver inom oss och att man inte behöver frukta förändring. Om du kan andas djupare och mer balanserat blir även din livsenergi stabilare och mer hållbar.

Vad tycker du är det viktigaste alla bör veta om andningen?
– Att du kan påverka din syremättnad. Du kan med medveten andning boosta immunförsvaret samt må bättre fysiskt och psykiskt med hjälp av ett bättre andningsmönster. Hela livet blir bättre.

Annons
Annons

Hur kan vi lära känna vår andning på bästa sätt?
– Genom reflektion och genom att träna upp andningskraften via bra övningar. Ett annat bra sätt för att främja andningen är att vara i naturen och andas frisk luft samt att lära sig att slappna av.

Hur påverkar stress vår andning?
– Oerhört negativt. Andningen ligger under nervsystemet och du stryper tillgången av syre till dina celler om du stressar vilket i längden får oerhörda konsekvenser för din hälsa samt medför tidigt åldrande.

Finns det någon andningsteknik som är bra att använda när man är stressad?
– Det mättade andetaget: Ligg på rygg med händerna på magen och börja andas långsammare, med stängd mun och känn att din bröstkorg expanderar på inandning och mjuknar på utandningen. Efter 5–10 minuter är sinnesstämningen annorlunda.

Hur använder du dig själv av din kunskap kring andning i vardagen?
– Jag lyssnar in min andning. Den är min stämgaffel, min sufflös. När jag lyssnar på min andhämtning vet jag vad jag har för energiresurs just där och då samt vad jag behöver göra för att stärka/avlasta/boosta mig själv för att må bättre och komma i bättre balans. Mina andetag är min radar som talar om hur livet spirar i mig. Utan dem inget jag. De är min livförsäkring, om de är starka och ädla är jag det också.

Ulrica Norberg är en av få västerlänningar som tilldelats titeln yogiraj, yogamästare.

Text: Emmi Omhav Foto: Gabriel Liljevall

LÄS OCKSÅ: 6 positioner för en yogastark kropp
LÄS OCKSÅ: Andningen avslöjar hur du mår

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.