Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

Ta hand om dig själv på Världshälsodagen: 3 tips som hjälper dig finna din naturliga rytm

Ta vara på din naturliga rytm för att få mer energi och ökad produktivitet.

Önskar du att du hade mer energi, att du var mer produktiv och mindre trött och stressad? Då ska du känna in och ta vara på kroppens naturliga rytm. Vi har alla en egen rytm från födseln och den fungerar som en personlig metronom som sätter tempot för där vi fungerar bäst. Så ta vara på din kropps naturliga rytm för att minska stress och öka produktiviteten.

Min personliga rytm är långsam och stadig. Som barn brukade min mamma muttra åt mig att jag ”aldrig snabbar mig på”, men jag kan fortfarande inte förstå vad det var som var så akut. Men min mammas naturliga rytm är snabb och intensiv – om man ber henne lugna ner sig blir hon irriterad. Om du säger åt mig att snabba mig på känner jag mig närmast trakasserad. Känn in din egen rytm och låt den sätta grunden för dagen. Så här gör du:

1. Energihantering

Annons
Annons

Genom att känna in vår naturliga rytm kan vi hantera både energinivåer och uthållighet på ett bättre sätt under dagen. Som Jim Loehr skrev i On Form: ”Energin minskar både genom över- och underanvändning.” Det handlar om ett enkelt byte av perspektiv om man vill lära sig hantera sin energi rätt. Om du exempelvis känner dig som mest energisk när du vaknar kan du gå till gymmet innan jobbet, eller ta tag i några hushållssysslor – det kommer att gå både fortare och bättre än om du gör det på kvällen. Om du å andra sidan är trögstartad på morgnarna kan du börja dagen med lugn yoga, meditation och planering, och schemalägg de mer energikrävande aktiviteterna till senare på dagen.

2. Du bestämmer tempot

Låter du din ”att göra”-lista sätta tempot för dagen? Med all den press vi lever under, både socialt och på jobbet, blir ”att göra”-listan ständigt längre och sätter således alltid tempot. Det är helt normalt att man motsätter sig att ta det lite lugnt och på så sätt lyssna på vår egen rytm, eftersom vi är rädda för att vi inte ska hinna med att möta alla krav. Men tro mig, det gör man. Ett långsammare, mer integrerat tempo påverkar inte din effektivitet negativt – i själva verket är det tvärtom. Ju mer du kan reglera ditt eget tempo, desto bättre kan du hantera dina energinivåer och fördela dem jämnt över inte bara dagen, utan hela veckan. Du skulle ju aldrig starta ett maratonlopp i sprinttempo och tro att du skulle klara att hålla det hela vägen in i mål, eller hur?

3. Känn in andningen

Tillåt dig att känna in andningen: den där ständigt pågående naturliga rytmen kan lära oss mycket. Inom yoga ser vi andningen som den inre läraren. Observera och ta in din andning så fort du vaknar och ställ in rytmen på Samavritti – lika långa inandningar som utandningar. Denna jämna rytm ger stadga och lugn åt sinnet och hjälper till att hålla nervsystemet balanserat. När du sätter dig upp i sängen gör du några enkla stretchövningar och börjar att räkna andetagen och på så sätt låter ett naturligt tempo etableras i kroppen. I takt med att andningen blir djupare följer du den när du stiger ur sängen och bibehåller denna jämna och stadiga rytm under dina morgonritualer. Fortsätt att känna in tempot, rytmen och andningens djup så att du märker när du kommit ur ditt naturliga tempo. Du kanske börjar stressa när du inte hittar bilnycklarna och då blir andningen snabbare och grundare. Eller kanske du hamnar i bilkö, med samma resultat och med följden att du dränerar kroppen på syre. Du börjar gäspa, vilket man tar som ett tecken på trötthet och dålig energi istället för att tolka det som kroppens sätt att tala om för dig att du ska andas djupare, och så är den nedåtgående spiralen igång. Men om du är medveten om detta kan du göra något åt det och ta kontroll över ditt tempo och dina energinivåer genom att återvända till andningen. Med andra ord – återvänd till Samavritti och din naturliga andning.

Läs mer om Medveten andning.

Lämna en kommentar