Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

8 tips till dig som vill förebygga stress

Regelbunden yoga och meditation hjälper, menar  Mona Drar, legitimerad psykolog och vidareutbildad inom bland annat mindfulness och självmedkänsla. Här är hennes konkreta tips:

1 Ha en daglig rutin med meditation, yoga, qigong eller någon annan aktivitet som hjälper dig att stilla bruset och lyssna inåt. Idag lever vi väldigt mycket i våra huvuden. När detta sker tenderar vi att förlora kontakten med vår kropp, vi får svårare att lyssna till och förstå kroppens signaler.

Lär känna din andning. Andningen är både ett tecken på hur du mår samt ett sätt att påverka ditt mående. Ökad medvetenhet kring din andning kan hjälpa dig att snabbt lägga märke till när du är på väg att varva upp och när det är dags att bryta eller skapa tid för återhämtning.

Försök att regelbundet komma ut i naturen. Naturen sänker vår stressnivå och stimulerar våra sinnen på ett rofyllt sätt. Försök att hitta sätt att vara i naturen som får dig att verkligen uppleva den, till exempel genom en lugn promenad där du känner på träden, luktar på växterna och tittar upp bland trädkronorna.

Annons
Annons

Skapa tid för paus och vila, både hemma och på arbetet. Det behöver inte vara en lång stund men regelbundet. Ofta är det först när vi stannar upp som vi märker att vi är trötta eller stressade. När vi gasar på missar vi lätt kroppens signaler.

5 Försök att tänka på att vara vänlig mot dig själv. Det behöver inte vara något storslaget men något du gör medvetet, till exempel lyssnar till din favoritlåt, tar ett varmt bad, säger några vänliga ord till dig själv eller något annat som får dig att må bra.

6 Gör saker i ett långsammare tempo. Gå emot impulsen att varva upp. När du till exempel går eller talar långsammare signalerar du till hjärnan att det inte finns något hot. På så sätt minskar stresspåslaget successivt.

7 Tacksamhetsträning är en viktig förmåga att öva upp. Att se allt vi har och allt som fungerar men kanske tar för givet är viktigt för att må bra och känna meningsfullhet.

Slutligen, stressa inte över stressen. Många blir rädda och stressade över att känna stress. Alla känner vi någon som ”gått in i väggen”. Men stress i sig är inte farligt, det är brist på återhämtning som är farligt. Fokusera på att få till regelbunden återhämtning!

Mona Drar har tillsammans med Yogobe tagit fram ett stressprogram för mentalt välbefinnande där du under 12 veckor guidas till att påbörja en resa mot mental styrka och balans. Programmet har sin bas i mindfulness, selfcompassion, KBT och naturbaserad terapi.

Text: Emmi Omhav Foto: Alexander Barrientos

LÄS MER: 3 övningar för mindre stress
LÄS MER: 5 tips för en hållbar intensiv jobbperiod

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.