Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Yoga

3 negativa tankar som förstör din yogapraktik

De tre negativa tankarna som kan sätta käppar i hjulen för din yogapraktik – och hur du blir av med dem.

1. Du är för entusiastisk

Det är mänskligt att bli entusiastisk över något nytt som yoga. Det finns nya kläder att köpa, nya människor att prata med och nya aktiviteter att forska om på internet. Men entusiasmen är ett dubbeleggat svärd.

För även om entusiasm är underbart så för det ofta med sig två negativa sidor; den ena är att vi går in alldeles för hårt för det och helt enkelt blir för peppade, och den andra är att vi sätter upp orealistiska mål.

Några tecken på att man går in för hårt är att man:

  • Går på klasser som är för avancerade.
  • Deltar i för många klasser varje vecka.
  • Stannar kvar i positioner längre än man borde.
  • Försöker sig på positioner som är för avancerade.
  • Lägger för mycket pengar på medlemskap man sedan inte använder och prylar som man egentligen inte behöver.

Den andra negativa sidan av entusiasm är att man sätter upp orealistiska mål, exempelvis:

  • Nå mentalt lugn tills på lördag (eller någon annan dag, som är alldeles för nära i tiden).
  • Gå ner ett kilo i veckan, varje vecka.
  • Lära sig handstående utan stöd – snabbt som attan.
  • Eller vilket framtvingat och orealistiskt mål som helst.

Att ibland vara mer eller mindre entusiastisk över sin yoga är normalt, men det ska inte vara det din praktik hänger på. Men innan vi diskuterar lösningen ska vi kolla på de andra giftiga tankarna som kan drabba din yoga.

2. Yoga är för svårt

När något associeras med många ”borden” känns det svårt. Vi borde kunna de komplicerade sanskrit-orden, vi borde kunna göra lotuspositionen och vi borde uppleva något alldeles speciellt under meditationen.

Annons
Annons

Borde-syndromet är en pandemi som drabbar alla områden i ditt liv, och din yogamatta är inte immun mot sjukdomen. Att grubbla för mycket över vad du borde är som att straffa sig själv mentalt. Hur kan vi egentligen njuta av vår yogapraktik när en massa borden står i vägen?

Den här borde-listan kan i slutändan leda till att man ger upp och ersätter ordet ”jag borde” mot ”jag kommer aldrig”. När du väl har kommit dit är det svårt att hitta motivationen, och alldeles för lätt att lämna mattan för gott.

Så om du känner att du har blivit ett offer för dina borden är det dags att ändra på det. Eftersom dessa borden existerar i alla områden av våra liv är det vanligt att tro att det är så det ska vara, men det stämmer inte. De allra flesta drabbas av detta ibland, men precis som med entusiasmens mörka sida behöver det inte förstöra din yogapraktik.

3. Yoga har för stor påverkan på ditt liv

Om du började med yoga för att ta del av de fysiska effekterna kan de mentala och emotionella aspekterna komma som en chock.

Att förändras är en viktig del av att upptäcka ditt nya, förbättrade jag – oavsett om det handlar om yoga eller någon annan viktig hälsoförändring. Det kan ta tid att anpassa sig till förändringen, och i början kan det kännas märkligt.

Mentalt upptäcker vi att det frigörs mer mentalt utrymme. Det här kan upplevas störande, speciellt om man känner att man måste koncentrera sig och tänka igenom saker hela tiden. Det krävs lite tid för att vänja sig vid den inre tystnaden, men till slut kommer du märka att du inte behöver fylla ut tomheten.

Yoga fungerar också rensande på det emotionella planet, eftersom du släpper ut det mentala bagaget som du inte längre behöver. När dessa gamla känslor lyfts upp till ytan igen kan det orsaka sorg och ilska, men det är nödvändigt för att så småningom släppa taget om dem.

Om du upplever att känslorna kommer för snabbt och att du blir överväldigad bör du prata med din yogalärare. För det betyder inte att du ska kasta in handduken och lämna mattan, utan att du behöver göra några små justeringar.

Det kan också hända att redan pågående fysiska problem blir tydligare och stör ditt dagliga liv. Det här är också en del av yogans renande process, och om du upplever det bör du be din lärare om hjälp.

Den här utrensningen är yogans sätt att ta dig dit du vill komma – till lugn, hälsa och balans. Men om du kämpar emot förändringen kommer det kännas obekvämt. Det är när vi inser att förändring är en oundviklig del av resan som vi kan välkomna tecknen på att vi gör framsteg mot våra mål.

Av Phoenix Fenegan

Drabbas du ibland av ångestkänslor? Kolla då in dessa 3 yogiska steg som lättar din ångest.

 

Lämna en kommentar

1