Yoga World
Annons
Annons
HälsaPlus

Yogaterapi mot ångest

Yoga är inte tänkt som någon mirakelkur med quick fix-effekt, däremot kan den hjälpa oss att inte tänka så mycket på det förflutna eller på framtiden så att vi istället kan fokusera på att vara mer här och nu. Mår du riktigt dåligt gör du bäst i att kontakta sjukvården, men med det sagt kommer här några praktiska yogaterapitekniker för din väg mot en bättre fysisk, mental, emotionell och spirituell hälsa.

PROBLEMET

Ångest är ett psykologiskt och fysiologiskt tillstånd som karaktäriseras av somatiska, emotionella, kognitiva och beteendemässiga drag. Det handlar om en ytterst otrevlig känsla som ofta bottnar i rädsla och oro.

LÖSNINGEN

Depression utvecklas ofta genom att man tänker för mycket på det förflutna, men när det gäller ångest är det snarare så att man tänker för mycket på framtiden och det man tror kommer att hända. Yoga hjälper oss att inte tänka så mycket på det som varit eller som komma skall, utan gör istället att vi fokuserar på nuet.

YOGA
Bergets position med fokus på hjärtat
Stå med fötterna höftbrett isär. Sätt högra handen över den vänstra och placera dem över hjärtcentret, mitt över bröstet. Stå stadigt och känn av energin i jorden under dina fötter, och dra sedan upp den in i kroppen. Slut ögonen om du kan, och andas långsamt och djupt.
Affirmation: Jag är kärlek (andas in/andas ut).

Annons
Annons

YOGA
Dansaren (natarajasana)
Utgå från en stående position. Andas in, flytta höger fot bakom dig och ta tag i foten eller fotleden med höger hand. Lyft vänster arm uppåt och utåt, med rak arm i ungefär huvudhöjd. Du kan hålla positionen här eller, om du har bra balans, fälla fram kroppen något och dra upp det bakre benet ännu högre. Lyft på bröstet så att kroppen svankar något och sträck den vänstra armen framåt, vid sidan om huvudet. Håll positionen i tre andetag. Andas in när du släpper positionen. Upprepa två gånger på vardera sida.
Affirmation: Jag befinner mig i nuet och är nöjd (andas in/andas ut).

LÄS MER: 3 negativa tankar som förstör din yogapraktik

YOGA
Halvmånen (ardha chandrasana)

Utgå från en stående position. Andas in och lyft upp armarna ovanför huvudet samtidigt som du lyfter och sträcker ut höger ben bakom dig. Håll kvar positionen om du vill eller, för den fullständiga positionen, fäll framåt från höfterna och placera fingertopparna på vänster hand i golvet rakt under axeln. Höger ben ska vara i luften, parallellt mot golvet med tårna vända åt höger sida. Höger arm/hand ska sträcka sig upp mot taket. Andas ut samtidigt som du roterar huvudet uppåt för att titta mot höger hand (om det gör att du tappar balansen kan du istället titta på golvet eller rakt fram). Håll i tre andetag och släpp sedan positionen. Upprepa två gånger på vardera sida.
Affirmation: Jag släpper ut alla spänningar och ångest (andas ut) och släpper in lugnet (andas in).

PRANAYAMA
Andning mot ångest
Börja med att sitta i en position där du sitter bekvämt och rak i ryggen. Fokusera inåt på din andning – in och ut genom näsan. Andas in långsamt och kontrollerat så sakta som du kan utan att anstränga dig. Efter utandningen ska du sedan hålla andan i två till tre sekunder. Andas sedan långsamt in igen genom näsan, och andas ut så sakta du bara kan och håll andan. Fortsätt upprepa detta mönster ungefär tio gånger.
Affirmation: Jag är lugn och fridfull i nuet (andas in/andas ut).

NÄRING
Frisk luft och djupa andetag på landet, och en kost fullkomligt laddad med ekologiskt protein – bönor, linser, nötter, frön och så vidare, samt fett – avokado, linfrön, omega-3, smör och kokosolja till matlagningen. Ät rikligt med gröna grönsaker, antingen råa eller lätt ångkokta, eller varför inte mixa ner dem i en smoothie med lite ingefära för att ge immunförsvaret en extra boost?

SÅ SÄGER DIN KROPP
Dags för lite närvarande yoga! Med allt för många funderingar på framtiden och vad som ska ske framöver kan det vara bra att fokusera om och istället tänka på sig själv i nuet. Ta en titt runt omkring dig och försök se din omgivning med färska ögon. Ångest är ibland något som gränsar till stress, så ta dig tid till att promenera i naturen och andas lugnande andetag. Eftersom du är så uppe i varv i dina tankar och överbelastar dina övre chakran bör du nu grunda dig och skicka energin ner mot dina nedre chakran, särskilt muladhara. Att vara glad och nöjd med sig själv i alla lägen är viktigt för hälsan och välmåendet, och att bli mer grundad är nyckeln.

LÄS MER: Så tar du dig tid till att ”bara vara”

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.