YOGA WORLD
Annons
Asana

Yogapositionen som hjälper dig ladda för meditation

Den här varianten av gomukhasana, som på svenska kallas koansiktet med sidofällning, minskar på trycket i ländryggen, stretchar sidorna av kroppen och njurarna samt sägs kunna lindra binjureutmattning. Dessutom utvecklar den din medvetenhet om bäckenets positionering och förbättrar hållningen för sittande meditation.

Vanliga misstag

Mellanrum mellan knäna, höfterna faller över till ena sidan istället för att rotas ner i mitten. Inåtrotationen i den övre armen uteblir och man sjunker ner i axeln på den nedre armen.

Tips

Ta god tid på dig att få knäna på plats – när knäna är rätt placerade blir det som att de är fastlåsta ovanpå varandra vilket underlättar fällningen i höften. Det är viktigt att höfterna hela tiden förblir raka och att knäna ligger mot varandra.

De flesta behöver komma upp med höfterna genom att sitta på några filtar för att det här ska bli möjligt. Tänk också på att verkligen lyfta rumpan och skjuta ut den bakom dig. Dra ut och lyft axeln på din övre arm genom att rulla triceps mot ansiktet och sträck ut genom fingertopparna ända nerifrån nedre delen av ryggen. Undvik att bröstet kollapsar ner mot golvet genom att andas in och förlänga magen för att få en teleskopeffekt över revbenen.

Annons

Meditationens fot

Den här positionen ökar medvetenheten om kroppens bäckentrianglar.

Den bakre triangeln: Sittbenen och svansbenet rör sig framåt.

Den främre triangeln: Höftbenen och pubisbenet rör sig bakåt.

Mellan dessa två trianglar finns perineum, din tredje fot, vilket också är meditationens fot.

Yogi: Benjamin Sears Foto: Fernando De Haro 

LÄS MER: Ibland får man inte det man vill ha…
LÄS MER: Därför sätter sig känslor i höfterna

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga