Yoga World
Annons
Annons
Yogafilosofi

Yogans åttafaldiga väg – del 1

En modern introduktion till yogans åttafaldiga väg. Del ett av tre: etiska överväganden – yamas – och personliga observationer – niyamas.

Patanjalis Yoga Sutras är en av de välkända yogaklassikerna. Sutrorna innehåller korta textstycken som beskriver ett relativt konkret sätt att uppnå upplysning via yogans åttafaldiga väg. Även om texten skrevs för omkring 2000 år omkring så innehåller den fortfarande värdefulla och relevanta råd för hur den moderna världen ska kunna uppnå frid och frigörelse. Den här vägens åtta element kan visualiseras som grenarna på ett träd. Alla grenarna på detta livets träd är lika viktiga och bör praktiseras regelbundet för den som vill fortsätta på vägen mot samadhi.

Låt oss ta en närmare titt på den första grenen, yamas.

Fem yamas och fem niyamas utgör grunden för den åttafaldiga vägen. Yamas är etiska överväganden, eller med andra ord föreslagna sociala levnadsregler. Om du följer dessa förslag blir det lättare för dig att ta dig framåt, och vem vet, kanske går det dessutom lite fortare? Det är inte meningen att du måste följa reglerna slaviskt för att uppnå upplysning. Välj några av dem och se om du kan börja implementera dem i ditt dagliga liv. Enligt Patanjali begränsas dessa ”livslöften” vare sig av klass, plats, tid eller omständigheter, så varför inte ge dem ett försök?

AHIMSA, ICKE-VÅLD:

Den här regeln refererar man ofta till som principen om att inte göra någon skada. Den uppmuntrar dig till att utveckla medkänsla med alla levande varelser och ta extra väl hand om din omgivning. Att många yogis väljer att vara veganer eller vegetarianer grundar sig ofta på den här principen. Ett annat sätt att leva den här yaman är att odla positiva och icke dömande tankar, känslor och ord. Så länge du är snäll och behandlar andra som du själv skulle vilja bli behandlad har du kommit långt på vägen mot ahimsa.

SATYA, SANNINGSENLIGHET:

Att vara sann mot dig själv och andra kommer att hjälpa dig odla medkänsla och ärlighet. Det handlar om att säga sanningen liksom att vara sann mot den du är av naturen. I moderna tider med sociala medier som Instagram, krävs det mod för att visa sitt sanna jag och engagera sig i äkta och ren kommunikation med andra. Patanjali uppmuntrar dig att vara så ärlig du kan utan att såra någon, inklusive dig själv. Kan du vara en ärlig, icke-dömande spegel för dig själv och andra?

ASTEYA, ATT ICKE STJÄLA:

Vi vet alla att det är förbjudet att stjäla fysiska ting, men hur är det med att stjäla icke fysiska saker som uppmärksamhet, idéer, tid och kärlek? Denna yama handlar om att begränsa vår girighet och i viss mån även vårt beroende av andra. Försök att inte ta mer än du behöver från jorden eller från andra människor. Detta livslöfte handlar också om att inte frånhålla andra vad de behöver eller saknar. Dela din kärlek, kunskap och rikedom så mycket som du kan. Att praktisera den här yaman kommer hjälpa dig  att bli nöjd så att även ditt sinne kan bli lugnare. Fridfullhet är smittsamt. Le mot någon och du kommer med stor sannolikhet att få ett leende tillbaka.

Annons
Annons

BRAHMACHARYA, MÅTTLIGHET:

Måttligt beteende, inklusive sexuell måttlighet och måttlighet när det gäller vad vi säger, kommer att hjälpa dig spara energi för bättre och större saker. Denna yama uppmuntrar dig att noggrant utvärdera vem du investerar din energi i och hur mycket du investerar din energi i andra. Dela din kärlek och (sexuella) energi med självförtroende men var inte oförsiktig eller alltför eftergiven. Ha sanna och värdefulla relationer, sätt gränser och använd den sparade, kraftfulla energin för att vända den inåt och fortsätta på vägen mot befrielse och upplysning.

APARIGRAHA, ICKE-HABEGÄR

Att inte samla eller känna habegär är en logisk konsekvens av att inte stjäla. Även här är det viktigt att odla en känsla av nöjdhet och regelbundet fråga sig själv om man verkligen behöver ännu en nyare version av något. Att leva ett enkelt liv, med färre materiella ägodelar, ger ett klarare sinne. När du är fri från begär och de förpliktelser som är kopplade till dessa begär, kommer du garanterat att få uppleva en djupare känsla av frihet och lycka och det är det som yogans väg går ut på.

LÄS OCKSÅ: Yogans åtta grenar – yamas

NIYAMAS

Låt oss nu rikta strålkastarljuset mot yogaträdets andra gren: niyamas, som också kan lära oss ett och annat. Niyamas är regler för hur man ska bete sig och är det första steget mot att tämja kroppen och sinnet. De förbereder en till exempel för utövandet av asanas (fysiska positioner) och pratyahara (att stänga av omvärlden och fokusera på det inre).

SAUCHA, RENLIGHET:

En person måste vara ren, både på utsidan och insidan. Att duscha och borsta tänderna är inga konstigheter, men hur ”tvättar” man egentligen sin insida, hjärtat till exempel? Den här niyaman  uppmuntrar dig till att bjuda in fler positiva tankar och på så vis göra dig av med de negativa så att du kan rena ditt sinne. Positiva tankar kommer att leda till positiva ord och handlingar och, med tiden, till positiva vanor som gör att du kan förändra din omvärld till det bättre. Öva på att då och då stanna upp och fråga dig själv vilken effekt en viss tanke får, och om resultatet verkligen är något du finner önskvärt.

SANTOSHA, BELÅTENHET:

Denna niyama är den personliga observationen som speglar vissa yamas. Den siktar på att odla belåtenhet, tacksamhet och känslan av att du inte saknar något. Genom att pausa och föra din uppmärksamhet till precis det här ögonblicket kommer du att upptäcka att allt är precis som det ska vara. Santosha innebär att vara tillfreds med omständigheterna som de är, till exempel på jobbet med en irriterande kollega eller chef, utan att känna förbittring och ånger. Fråga dig själv om du har förmågan att på allvar hänge dig åt vad livet erbjuder dig.

TAPAS, RENING GENOM ELD:

Den direkta innebörden av tapas är ”att bränna”. Fysiskt handlar tapas om att disciplinera kroppen och till exempel förbränna överflödigt fett genom praktiseringen av asanas. Enligt Patanjali bidrar du till din frigörelse genom att med hjälp av en stram livsföring förstöra orenheter i kroppen. På samma sätt sker en mental förbränning när du släpper gamla vanor och intryck. Det här innebär att man aktivt bestämmer sig för att släppa taget. Varje smärtsam upplevelse, som till exempel en konflikt eller förlust, är en möjlighet att praktisera tapas. Försök att inte fly från smärta eller lidande, oavsett vad som ligger bakom. Bestäm dig istället för att möta och ta hand om smärtan. Se om du kan ta ett kliv bort från ilska, kritik och ovilja. Tänd elden inom dig och låt dig själv förvandlas till en ny och positiv person.

SVADHYAYA, SJÄLVSTUDIER:

Genom att känna dig själv, kan du även lära känna andra på djupet. Till skillnad från västerländsk filosofi där man kan uppnå kunskap genom att läsa böcker, så handlar yogans väg om personliga erfarenheter. Svadhyaya uppmuntrar dig till att blicka djupare inom dig själv och bli medveten om din sanna, rena natur. Den här insikten kommer att låta dig vara lycklig inifrån och ut. Se till att varje dag ta dig tid att bli stilla och lyssna på vad ditt hjärta behöver berätta för dig. Det är i ditt hjärta som all visdom vistas. Du behöver inte sitta still på en meditationskudde utan kan göra det här när du väntar på tunnelbanan eller när du lagar mat eller jobbar i trädgården. Allt som krävs är att du är fullt närvarande i varje ögonblick.

ISHVARA PRANIDHANA, HÄNGIVELSE ÅT DET UNIVERSELLA:

Den sista niyaman handlar om att vara öppen för den oändliga och förunderliga enheten hos universum. Den siktar till att du ska känna dig uppburen av den kreativa intelligens som styr allt, och att lita till de högre krafterna. Är du villig att acceptera det okända och fortfarande ha tron på att allt kommer att bli bra och precis som det var menat att bli? Lyckas du, kommer du att vara mer tillfreds och fri från oro och ångest – tänk vilken ynnest!

Tillsammans med yamas, påminner niyamas oss om de tio budorden hos kristendomen och judendomen, liksom de tio dygderna inom buddhismen. Patanjali säger att de här två första grenarna på yogaträdet är de grundstenar vi behöver för att bygga något bestående.

Text: Els Vegter 

LÄS OCKSÅ: Yogans åtta grenar – niyamas
LÄS OCKSÅ: Rädslan att inte ha tillräckligt gör mig missunnsam

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.