Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

Yoga mot stress

Hitta lugnet och balansen i vardagen med hjälp av tre enkla yogaverktyg.

Det är ett sorgligt faktum att många i dagens samhälle, inklusive jag själv, känner sig sönderstressade, utarbetade och, ärligt talat, helt utmattade. Att ha ”fullt upp” har länge kopplats till hög status, och verkar ses som en giltig ursäkt för att faktiskt missa några av livets största och viktigaste händelser. Att bara leva livet från dag till dag är väl nästintill omöjligt? Många av oss är så upptagna att det slutar med att vi går som sömngångare genom de få år vi faktiskt har på den här vackra planeten.

Vi tillbringar tiden med att fylla i kalendrar, planera framåt, rusa från möte till möte, jobba över och sedan kollapsa av utmattning mot slutet av dagen, bara för att börja om på exakt samma sätt nästa dag. Vi ser fram emot semestern som den enda tiden att koppla av på, men ofta är vi så utmattade och slutkörda när den väl kommer att det slutar med att vi blir sjuka eller ännu mer stressade av allt vi vill hinna med. Att ha fullt upp verkar också vara det som många förknippar med framgång, och att ”ha all tid i världen” är snarast något man ser ner lite på.

STÄNDIG JAKT PÅ RESULTAT

Vi är många som springer runt i våra egna ekorrhjul, och när det blir dags att fatta beslut tar vi helst den breda och mest bekväma vägen. I praktiken innebär det här att vi straffar våra kroppar med skräp- och snabbmat eftersom det på kort sikt är den ”enkla” lösningen. Våra stressade scheman får oss att välja korta, intensiva träningsprogram av den bestraffande typen och när det kommer till vår yogapraktik vill vi helst att den också ska vara intensiv och ge resultat. Kanske söker vi oss till och med till en yogalärare som i princip ”straffar” oss in i positionerna för att vi ska känna att yogan verkligen ”ger något”.

Annons
Annons

Till slut tenderar allt fysiskt vi gör bli till ett straff: antingen tillbringar vi för mycket tid sittande eller hopsjunkna framför datorn eller över mobilen, eller så plågar vi oss själva med att springa på löpbandet, köra bootcampträning eller alltid välja tuffa vinyasaklasser på yogastudion. Inget fel med någon av dessa aktiviteter, men för många av oss speglar våra tränings- och yogaval bara den avdomnade och upptagna känsla vi har i vårt övriga liv. Och när vi sedan ”kopplar av” gör många av oss det genom att hänga på sociala medier, vilket på ett sätt fungerar som ännu en bestraffning för vårt fysiska och känslomässiga tillstånd – alla ”uppmuntrande” inlägg kommer med budskapet att vi måste anstränga oss hårdare, att vi inte är bra nog. Vi verkar alla ha gått på mantrat ”no pain no gain”, istället för att anta en mer livsbejakande och stöttande inställning till livet.

LÄS OCKSÅ: 3 övningar för mindre stress

KRONISK TRÖTTHET

Det är därför inte konstigt att de flesta människor i västvärlden känner sig stressade, utmattade och överväldigade av livet. De fysiska symtomen kan yttra sig som konstant huvudvärk, sömnlöshet och svårigheter att fokusera i ena änden av skalan till kronisk trötthet och ME i den andra. Jag har träffat många människor som lider av de allvarliga tillstånden kronisk trötthet och ME, och faktum är att det är svårt att hitta någon idag som inte känner sig stressad. Den här stressen kan yttra sig i allt från att känna sig ”funktionellt utmattad” till en total oförmåga att klara av normala vardagsaktiviteter. Det ska även sägas att det finns många olika nivåer av trötthet, kronisk trötthet och ME, och även flera skiftande symtom och diagnoser inom dessa nivåer.

Tittar man närmare på de som är totalt utmattade och utarbetade är det inte ovanligt att de både äter, tränar och yogar på ett sätt som enligt min åsikt bara utarmar systemet ytterligare. Självklart vore det därför idealiskt om vi kunde stärka och stötta kroppen redan innan symtomen förvärrades, men för många som söker sig till yogan är det redan för sent – diagnosen kronisk trötthet är ett faktum och tillståndet karaktäriseras av en överväldigande, djup utmattning. Andra symtom kan inkludera huvudvärk, svullna lymfkörtlar, muskelvärk, otillfredsställande sömn, svårighet att fokusera och depression.

Sammantaget leder detta ofta till att det i princip är omöjligt att ta sig till en yogaklass – ”vanlig” yoga är ofta en omöjlighet för den som lider av kronisk trötthet.

YOGAVERKTYG SOM MOTVERKAR STRESS

Vissa med utmattning kanske finner en tillflyktsort i yogaklasser online, där man kan ta sig an klasserna i sin egen takt och inte behöver tänka på att ta sig till och från yogastudion. Här följer några nycklar som kan vara till hjälp när du känner dig totalt utmattad. Tipsen passar även bra för den som lider av kronisk trötthet:

  1. ANDNINGSÖVNINGAR Pranayama och olika andningsövningar kan vara en väldigt bra och lättillgänglig grundpraktik för den som är utmattad. Börja liggande med dirga pranayama, tredelad andning, där du i tio minuter aktivt andas in i nedre delen av magen, nedre delen av revbenen och nedre delen av halsen för att sedan vända på andetaget och andas ut genom nedre delen av halsen, nedre delen av revbenen och till sist den nedre delen av magen. Sätt dig därefter upp och jobba igenom några sittande sekvenser av eldandning och känn hur kroppen fylls av ny energi. Under stressade perioder praktiserar jag nadi shodhana, växelandning, dagligen för att återfå en känsla av lugn och känna att jag har kontroll över läget. Nadi shodhana är ett mer lättillgängligt alternativ än eldandning som kan vara för tuff om du är helt slutkörd.
  2. YOGA NIDRA Jag är smått beroende av yoga nidra för att mitt liv ska funka! Yoga nidra betyder bokstavligen ”yogisk sömn” och går ut på att ligga ner, göra det riktigt bekvämt för sig och bli helt utvilad medan du guidas in i en djup avslappning. Effekterna av yoga nidra sträcker sig bra mycket längre än till simpel avslappning – här handlar det snarare om att återställa systemet på cellnivå. Om yoga nidra dessutom praktiseras med en sankalpa, intention, kan det verkligen förändra kursen för ditt liv – samtidigt som din kropp får avslappning på djupet.
  3. ÅTERHÄMTNING – RESTORATIVE YOGA Restorative yoga är en yogaform för den som vill läka kroppen och motverka utmattning och enligt min åsikt det kraftfullaste sättet att utöva hathayoga. En ren restorative-klass innefattar bara några få positioner, där varje position hålls under en längre tid. Ofta använder man sig av tillbehör, props, för att kunna ge efter i positionerna och slappna av på djupet. Av min restorative-lärare har jag fått tipset att inte ta ut positionerna helt och hållet, att inte söka efter känsloupplevelser, utan istället suga åt mig av de fördelar man får av att hålla positioner länge och känna fullt stöd av diverse props. Positionerna kan utgöras av lätta rotationer, sittande framåtfällningar och försiktiga bakåtböjningar.

Tipsen och teknikerna ovan kan vem som helst ta till sig av när livet blir stökigt och vi känner oss överväldigade av situationen. Genom att sakta ner i tid och ta sin återhämtning på allvar blir det också lättare att förebygga kronisk trötthet och stress, som tar ut sin rätt på immunförsvaret. Det kan ge väldigt mycket att utöva yoga hemma, i din pyjamas eller på en ljuvligt mjuk matta.

Yoga behöver inte innebära att man tvingar kroppen in i positioner, att stressa till en klass, eller sikta på perfektion på en dyr yogamatta – det kan vara en väldigt lugn, djup återgång till friden inom dig själv.

Text: Kat Farrants

LÄS OCKSÅ: Forskning visar – så kan yoga hjälpa mot stress
LÄS OCKSÅ: Hantera stressen – 5 bästa tipsen för en hållbar intensiv jobbperiod

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.