Yoga World
Annons
Annons
PlusYoga

Yoga för en glad mage

Så kan yoga förbättra din maghälsa.

Runt 90 procent av serotoninet i din kropp tillverkas i tarmarna. Det är alltså här dina lyckohormoner bor och det är av högsta vikt att se till att de trivs. Tarmarna står även för 70 procent av hur väl vårt immunsystem och vår matsmältning fungerar, och detsamma gäller även vår hud samt hur mycket energi vi har. Yoga kan hjälpa oss till ett friskare tarmsystem genom att sänka våra stressnivåer, stärka vårt skelett och förbättra vår matsmältning genom att låta våra inre organ få jobba. Aktuell forskning visar på att tarmsystemet fungerar som vår andra hjärna, så vi behöver ta hand om det! Här är några nyckelpositioner för att få en friskare tarm:

Katt/ko

Utgå från bordets position. Rikta blicken framåt och låt fingrar och armbågar peka i samma riktning. Andas in och lyft upp hakan och rumpan. Andas ut, sug in magen och lyft ryggradens mitt mot taket.

Fördelar för tarmhälsan: Stärker mag- och tarmkanalen. Masserar och stimulerar magens organ, som njurar och binjurar.

Ryggradsrotation

Sitt i stavens position. Korsa vänster ben över höger och placera vänster fot på utsidan av höger knä. Placera vänster arm i golvet bakom dig och låt höger armbåge kroka tag om utsidan av vänster knä. Rotera motsols. Upprepa på andra sidan.

Fördelar för tarmhälsan: Underlättar matsmältningen. Lindrar smärtor i ländryggen.

Vindsläpparen (A & B)

Ligg på rygg med armarna längs med sidorna. Dra upp vänster knä mot vänster axel och knäpp händerna fem centimeter nedanför knät. Slappna av i höger ben. Upprepa på andra sidan. Dra upp bägge knäna mot bröstet och krama om dem. Sträck på benen och slappna av med hakan mot bröstet. Pressa svansbenet mot golvet.

Fördelar för tarmhälsan: Reglerar och normaliserar saltsyrenivåerna i magen. Lindrar förstoppning, uppblåsthet och överproduktion av saltsyra.

Omvänd triangel

Kom in i krigare två. Räta på höger ben. Kom ner med vänster hand i golvet. Sträck fingertopparna på höger hand mot taket. Rikta blicken bortom dina fingertoppar.

Annons
Annons

Fördelar för tarmhälsan: Stimulerar magens organ. Lindrar matsmältningsproblem.

Framåtfällning

Stå med fötterna höftbrett isär och fäll dig framåt från höfterna. Placera händerna under fotsulorna med fingrarna riktade bakåt. Sträva med bröstet in mot benen. Släpp på spänningar i nacken.

Fördelar för tarmhälsan: Förbättrar matsmältningen. Lugnar hjärnan, hjälper till att lindra stress och lindrig depression (förbättrar kopplingen mellan hjärnan och tarmen).

Omvänd stol

Börja i bergsposition. För samman handflatorna och böj på knäna. För höger armbåge till utsidan av vänster knä. Rotera överkroppen åt vänster. Håll knäna i linje. Armbågarna ska vara rakt ovanför varandra. Rikta blicken uppåt.

Fördelar för tarmhälsan: Förbättrar matsmältningen och ökar ämnesomsättningen. Stimulerar magens organ.

Bågen

Ligg på mage med böjda knän och fatta tag om fötternas ovansidor. Låt skulderbladen komma bakåt/nedåt. Andas in djupt och lyft bröst och lår från golvet. Låt inte knäna komma bredare än höftbredd. Förläng och lyft nacken.

Fördelar för tarmhälsan: Aktiverar magmusklerna. Minskar stress, ångest och depression genom att öppna hjärtat och halspartiet.

Kamelen

Stå på knä med händerna på ländryggen och fingrarna riktade nedåt. Låt armbågarna peka bakåt och lyft upp bröstet och nedre delen av ryggraden. Låt blicken komma uppåt/bakåt. Fatta tag om hälarna (du kan klicka i tårna om du behöver komma upp lite). Pressa höfterna framåt.

Fördelar för tarmhälsan: Skapar utrymme i magtrakten. Stimulerar matsmältning och tarmfunktion. Förbättrar hållningen.

Uppåtgående hund

Ligg på mage med händerna i golvet rakt under axlarna. Pressa ifrån mot golvet på en inandning och lyft upp bröstet. Tryck ifrån med fotsulornas ovansidor. Pressa in skulderbladen mot varandra bak på ryggen. Låt armarna vara raka och stadiga.

Fördelar för tarmhälsan: Stimulerar magens organ. Lindrar vid mild depression.

Barnets position

Utgå från bordets position och kom ner med höfterna mot hälarna. Placera tredje ögat i mattan och handflatorna mot golvet. Andas långsamt och djupt.

Fördelar för tarmhälsan: Masserar och stärker magens organ. Stimulerar matsmältning och tarmfunktion.

Text: Amy Partridge

LÄS OCKSÅ: En yogasekvens för glada höfter
LÄS OCKSÅ: Kort yogapass för dig som sitter mycket framför datorn

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.