Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Yinyogans 3 nyckelprinciper

Yoga World utforskar yinyogans, en av de mer subtila yogaformerna på det uråldriga yogafältet, underbart läkande kraft.

  1. POSITIONERNA HÅLLS LÄNGE: ”Yinvävnaderna” svarar inte på samma sätt som ”yangvävnaderna” gör och måste därför tränas på ett annat sätt. Medan muskler kräver rörelse och repetition för att bygga styrka, är yinvävnaderna mindre elastiska till sin natur; de är mer formbara, och kräver därför att man håller positionerna länge och bara går så långt i dem som kroppen tillåter.
  2. STILLHET & MJUKHET: Viktigt för att våra kroppar och sinnen ska få en chans att lugna ner sig och komma till rätta. Stillheten i yin ska inte kännas som att du är fastfrusen och inte kan röra dig, istället är det en känsla av att vara bekväm och tillfreds med nuet.
  3. SLÄPP KRAVEN PÅ PERFEKTION: I yin sätter vi en ära i att känna våra gränser. Vi går inte längre in i positionerna än vad vi klarar, och när vi nått gränsen väntar vi tålmodigt. Det handlar om att hitta balansen mellan att känna en intensiv utmaning och samtidigt förbli stilla. Yinyoga ska aldrig göra ont, men det kan vara väldigt utmanande för många elever att stänga av den strävande yang-naturen. Det krävs tid och övning för att våga överlämna sig till själva processen. Fortsätt påminna dig själv om att det aldrig handlar om hur en viss position ser ut utan om hur den känns för dig som individ.

Text: Carliann Langley

Annons
Annons

LÄS MER: Yinyoga och fascians magiska kraft
LÄS MER: 3 positioner för din yinklass i hemmet 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.