Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

YOGA WORLD
Annons
Annons
Yoga

Yinyoga på djupet

Vi börjar med att titta på vad yinyoga faktiskt är: en långsam, enkel och uppmärksam praktik där man håller positionerna länge. Det här leder till fysisk harmoni, ro i sinnet och balanserad energi.

Vill du hellre läsa reportaget i tidningen? Beställ den på tidningardirekt.se. 

”Chitta vritti nirodha” är sanskrit och betyder ”att bringa stillhet till sinnets aktivitet”, och få yogaformer lämpar sig så bra för detta som just yin. Syftet med yoga är alltså att komma in i ett meditativt tillstånd där insikter kan uppnås; på så vis är yoga en psykospirituell praktik inriktad på att uppnå sinnesfrid. Det handlar om att skapa harmoni genom att eliminera disharmoni, så att medvetandet kan lysa i sin sanna natur av renhet, värme och frid. Yinyoga, i kombination med meditation, gör det lättare för oss att gå vidare på den här stigen där det sympatiska och parasympatiska nervsystemet, liksom kropp och själ, är i balans.

LÄS MER: Yinyogans 3 nyckelprinciper

YIN: EN KORT BAKGRUNDSHISTORIA

Även om namnet yinyoga är relativt modernt, kan vi spåra den här formen av yogapraktisering tusentals år tillbaka till Hatha Yoga Pradipika och Patanjalis Yoga Sutras. Lika länge som vi har utövat fysisk yoga har vi utövat yinyoga. De riktlinjer vi har fått angående asanas är att de ska vara sthira och sukham: stabila och bekväma. Typiska yinkvaliteter med andra ord, och långtifrån den typ av asana vi idag ser utföras i mer dynamiska yangliknande klasser. Detta rimmar väl med yogans ursprungliga tankar om att meditationen funkar som bäst när vi är stilla och medvetandet inte är distraherat.

Annons
Annons

Även om det inte går att credda en viss lärare för att ha uppfunnit yinpositionerna, så är Paul Grilley en av huvudpionjärerna. Själv inspirerades han av och utbildade sig för Paulie Zink, Garry Parker och Hiroshi Motoyama, och dessa lärdomar förde Grilley sedan vidare till sin elev Sarah Powers. Det är alltså via dessa två underbart inspirerande lärare som världen har fått upp ögonen för det magiska i att använda sig av en lugnare och mer uppmärksam yogapraktik för att lättare kunna hålla balansen i livet.

LÄS MER: Yinyoga och fascians magiska kraft

KROPP

I yinyoga reder man sakta och gradvis ut stelhet och spänningar. Ser man på det i termer av yang och yin så stärker den dynamiska (yang) yogapraktiken vår yang-vävnad (musklerna) medan yin- praktiken jobbar på våra yin-vävnader, det vill säga ligament, leder och fascia, och gör dem mer rörliga och flexibla. Det fina med yinyoga är att det här är kroppen som gör jobbet när du låter den sjunka in i de olika positionerna utan tvång. De justeringar som förekommer handlar mer om lärarens förslag på hur du ska kunna känna dig mer bekväm i positionen och utöva den på ett säkert sätt. Det är lite av en konst, och genom att öva på acceptans och att överlämna dig själv, kommer du att finna att din kropp svarar väldigt positivt på snällhet och tålamod. Inte helt olikt hur det fungerar i övriga livet: ju mer vi ger efter, desto lättare flyter ofta saker och ting.

Yin är en mjuk form av yoga som är tillgänglig för alla, men det är inte samma sak som att den alltid är lätt. Yinyoga kan vara väldigt utmanande, men på ett stilla och kraftfullt sätt. Vi tänker ofta att vi liksom måste kämpa oss fram i livet, men inte minst stresshormonet kortisol gynnas av att vi faktiskt gör tvärtom och saktar ner. Yinyoga påverkar det parasympatiska nervsystemet genom att balansera upp kortisolnivåerna och ska därför inte underskattas som läkekraft.

SINNE

Livet blir allt stressigare och våra sinnen är allt som oftast överbelastade. Yinyoga ger oss en chans till medveten närvaro och erbjuder en möjlighet att skapa en lugn oas där vi kan sakta ner det ständiga tankeflödet och den aldrig sinande strömmen av ”att göra”- listor. När vi går in i en yinposition kommer medvetandet först och främst att fokusera på de sensationer som upplevs i kroppen för att sedan, när kroppen blir stilla, gå över till att fokusera på andetagets närvaro här och nu. Det förflutna blir oviktigt, framtiden får komma sedan, och vi får en chans att öva på att bara vara närvarande i ögonblicket, om så bara för ett andetag i taget. Med tiden kommer vi att utveckla lite välbehövligt utrymme mellan våra tankar. För mig är det här den verkliga magin äger rum – yinyoga är sannerligen en praktik för sinnet.

LÄS MER: Möt Sarah Powers – drottningen av yinyoga

SJÄL

Varje känsla vi upplever lagras djupt nere i våra cellers medvetande. Även om den direkta känslomässiga reaktionen av ilska eller upprördhet kanske försvinner på några timmar, dagar eller veckor, så håller våra celler kvar vid den långt efter att den känslomässiga reaktionen har passerat. Har du någonsin undrat varför du har gråtit på en yinklass (vi har alla varit där!)? Det beror på att vi med hjälp av yinyogan skapar utrymme i våra vävnader – ofta kallade meridian-vävnader – för att energin (prana/chi) ska kunna flöda lite friare. När energiflödet balanseras kan vi även börja släppa på de känslor som fångats i kroppen. Vissa av dem har varit instängda på djupet i åratal, så en tår här och där är ett bra tecken i yinyoga; det innebär att du börjar lära dig konsten att släppa sådant du inte längre har nytta av. Jag tillhör dem som tror att känslor som fastnat i kroppen kan göra oss sjuka, så det är av högsta vikt att vi lär oss släppa ut dem. Vi vet att stress är ett av de skadligaste gifterna i våra kroppar, varför inte ta hjälp av en kunnig yinyogalärare för att lära dig hur du kan göra dig av med det på ett säkert sätt?

Många av oss har en tendens att göra tvärtom, och försöker döva våra känslor med hjälp av yttre källor som mat, alkohol eller Netflix-serier. På kort sikt och på ett ytligt plan kan det kännas som att det fungerar, men på lång sikt måste vi våga möta våra känslor och det enda sättet att göra det på är att blicka inåt.

Yinyoga kan alltså vara ett bra sätt att göra det på, och det kan vara bra att ha i åtanke att yinyoga alltså inte är samma sak som en lugn hathaklass. Yinyogan bygger på ett antal nyckelprinciper som gör den unik, och det är viktigt att vi inte tar med oss ett yang-tänkesätt eller sådant vi lärt oss på andra typer av yoga med oss in i yinyogan. Att hitta en riktigt bra yinyogalärare gör stor skillnad för upplevelsen såväl fysiskt som mentalt. Att komma underfund med yinyogans magi på allvar kan ta månader och år snarare än veckor – det är en erfarenhet som inte går att läsa sig till eller intellektualisera utan måste upplevas och förkroppsligas i sinne, kropp och själ.

Text: Carliann Langley 

LÄS MER: 4 (fredags)mysiga yinpositioner
LÄS MER: Så gör du kobran, sfinxen och sälen

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar