Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Så gör du treudden (Tri Dandasana)

Fördelar
Treudden är den perfekta positionen om man vill aktivera både den undre och övre delen av spirallinjen. Dessa så kallade linjer är myofasciala band (band av bindväv runt musklerna) som bildar en dubbel spiral genom kroppen, från foten till skallbasen. Dessutom är treudden bra för att öppna upp höftmusklerna, samtidigt som den stärker samtliga muskler längs sidan av kroppen. Positionen är väldigt befriande, utan att påfresta kroppen. Den är energigivande och stärker allmänt välbefinnande. Treudden kan användas för att neutralisera kroppen efter kraftigt flexande positioner, och är en bra förberedelse för mer krävande stretchpositioner.

Vanliga misstag
Att inte vara tillräckligt uppvärmd innan man ger sig på den här positionen kan leda till problem med ländryggen och om man missbedömer sin armstyrka kan det leda till inklämningssyndrom i axlarna. Ett annat vanligt misstag är att försöka gå över till treudden från fel position, då man börjar övergången med fel kroppsdel och inte får tillräckligt med kraft för att komma in i positionen.

Annons
Annons

Tips

  • Implementera alltid denna asana mitt i ett pass, när du är tillräckligt uppvärmd.
  • Glöm inte att gå över i treudden från plankpositionen.
  • Försök dig aldrig på att gå över i positionen genom att lyfta upp armen från golvet först för att komma in i rotationen. Det är benen som börjar rotationen.
  • Börja i plankpositionen, flytta knät på respektive ben mot bröstet på inandning, skapa momentum medan du sträcker ut benet halvvägs bakåt innan du går in i rotationen och låter armen följa med.
  • Ta dig ur positionen genom att sätta ner handen mot marken först och låt benet följa efter.

LÄS OCKSÅ Veckans position: Trä nålen

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar