Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Varva ner med skön sängyoga

Yoga som du kan göra i sängen – det låter nästan för bra för att vara sant! Men faktum är att för dagar då du känner dig tröttare än trött, inte mår riktigt bra eller precis har varit sjuk så kan de här försiktigt stärkande somatiska övningarna vara precis vad du behöver. Ta hjälp av en hoprullad filt som stöd.

1. Cykla

Böj knäna, placera fötterna på sängen och låt din hoprullade filt glida in under ländryggen. För ett knä i taget in mot bröstet, pressa försiktigt mot magen. Sätt ner den andra foten på sängen och upprepa med det andra benet. Växla ben i 5-20 repetitioner. Den här övningen är bra för att engagera de nedre magmusklerna och höfterna och försiktigt massera ländryggen.

2. Fotlyft

Placera bägge fötterna på sängen. Lyft sedan en fotsula i taget från madrassen; det ska vara ett litet lyft, bara några centimeter eller så. Upprepa med den andra foten och byt plats på fötterna i upp till 15 minuter. Gör rörelsen så liten och långsam som möjligt. Den här övningen stärker dina nedre magmuskler på ett skonsamt sätt.

3. Uppsträckta ben

Lyft sakta bägge benen rakt upp och rikta fotsulorna mot taket. Försök få så mycket längd i baksidan av benen som möjligt. För samman benen och håll kvar positionen, dra försiktigt tårna mot dig för att verkligen förlänga baksidan av benen. Du kan hålla den här positionen i upp till 10 minuter eller ännu längre – varför inte passa på att läsa en bok samtidigt som du stärker dina ben?

4. Fjärilen

Lägg undan filten och sätt ner fötterna i madrassen. För samman fotsulorna och låt knäna falla ut åt sidorna. Släpp på eventuella spänningar i ljumskarna och placera händerna på nedre delen av magen. Placera eventuellt din hopvikta filt över låren så att dess tyngd hjälper till att öka stretchen på insida lår. Stanna i positionen i upp till 10 minuter. Ta hjälp av händerna under benen för att föra ihop knäna när du är klar.

Annons
Annons

5. Savasana

Räta ut benen och låt fötterna falla ut åt sidorna. Rikta handflatorna mot taket och kom in i en vanlig savasana så länge du vill. Eller …

6. Somna!

Text: Barbara Gallani Foto: Movement for Modern Life

LÄS OCKSÅ: 7 saker som händer när du börjar yoga
LÄS OCKSÅ: Hur du utvecklar din egen yogapraktik – därför ska du fokusera på övergångarna


Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.