Yoga World
Annons
Annons
Kost

Världens 5 hälsosammaste länder

  1. ISLAND På toppen av listan hittar vi Island, som rankades som det hälsosammaste stället att bo på. Det beror troligen på en kombination av Islands hårda miljölagstiftning och den isolerade geografin, vilket innebär att den mat man äter generellt sett oftare är närproducerad och innehåller färre miljögifter. För islänningar är fisk en viktig del av kosten, och några av stapelvarorna är lax, kolja, sill och torsk. Det gör att de får i sig mycket essentiella fetter och omega-3, som har massor av hälsofördelar enligt läkaren och kostexperten Marilyn Glenville som har skrivit boken Natural Alternatives to Sugar. ”Essentiella fetter är viktiga för din hälsa generellt men de saktar också ner matsmältningen, så att kolhydraterna du äter blir ännu långsammare. De kan också göra dig mätt under en längre tid, vilket minskar risken för övervikt”, säger hon. Dessutom kan fisken hjälpa dig att motverka sjukdomar. Forskning visar att DHA, en av fettsyrorna i omega-3, kan ha en skyddande effekt mot sjukdomar som Alzheimers. Om du har svårt att få i dig tillräckligt mycket omega-3 från din kost, eller om du undviker att äta animalier, kan det alltså vara bra att ta ett tillskott.
  2. SINGAPORE Av topp 5-länderna på den här listan är Singapore landet där invånarna har den mest varierade kosten, med influenser från bland annat Kina, Malaysia och Indien. En sak som all mat i Singapore har gemensamt är dock kryddorna. Många kryddor är inte bara goda, utan har massor av positiva hälsoeffekter för både utseendet och välbefinnandet. Nutritionisten och viktnedgångsexperten Lily Soutter förklarar fördelarna med ingefära och gurkmeja: ”Ingefära kan ge dig en hälsosam glad, levande hud och glansigt hår. Detta beror på att det stimulerar cirkulationen i kroppen, vilket gör att viktiga näringsämnen når varje organ i högre grad. Ingefära är också ett bra botemedel mot illamående. Gurkmeja har lika starka effekter”, säger hon. ”Den starkt gula kryddan är framför allt känd för sina antiinflammatoriska egenskaper. Kurkumin, som du hittar i gurkmeja, har sedan länge spelat en stor roll i behandlingen av inflammatoriska sjukdomar som artrit och för att förebygga cancer och hjärtsjukdomar.”
  3. SVERIGE Sverige hittar du på plats tre på listan, och det beror inte på att många av oss plötsligt har drabbats av en hälsohets och vill sippa proteinshakes och äta kvarg hela dagarna. Enligt Glenville är det tvärtom den traditionella svenska maten som är en anledning till att vi lyckas ta topplaceringen. ”Svenskar äter mycket högkvalitativa mjölkprodukter, och ofta fermenterade sådana. Istället för yoghurt äter många filmjölk, vilket ger en större bakteriell mångfald i tarmbiotan. 70 procent av vårt immunsystem sitter i tarmen så dessa bakterier är livsviktiga för vår hälsa. Svenskar äter också mycket hälsosamma och oraffinerade kolhydrater i form av rågbröd och knäckebröd, som vi vet är bra för hälsan”, säger hon. Du behöver alltså inte haka på de senaste hälsotrenderna från USA – du kommer långt med vår traditionella mat!
  4. ANDORRA  Andorra är det minsta landet i toppen, och ligger mellan Frankrike och Spanien i Pyrenéerna. Invånarnas kost består av mycket frukt och grönsaker, men också av rödvin. Det röda vinet är fullproppat av antioxidanter, vilket kan minska risken för att drabbas av hjärtsjukdomar. ”Rött vin är känt för det höga innehållet av den kraftfulla antioxidanten reservatrol”, säger nutritionisten Shona Wilkinson. ”Reservatrol hjälper till att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och minskar risken för ett högt kolesterol genom att det skyddar blodcellerna och blodplättarna. Det har också en blodförtunnande effekt, vilket förhindrar blodproppar som är associerade med hjärtsjukdomar och stroke.” Det innebär dock inte att det är fritt fram att dricka så mycket vin som möjligt – ett högt alkoholintag har alltid negativa effekter för hälsan, därför är det viktigt att inte överdriva konsumtionen.
  5. STORBRITANNIEN  Det kanske verkar förvånande att Storbritannien är med på topp fem – britterna har inte direkt ett rykte om sig att vara hälsosamma. Men fler än någonsin äter säsongsanpassad, lokalproducerad mat, och det kan vara anledningen till den höga placeringen. ”När du äter maten som är i säsong just nu äter du på det sätt som du är skapad att göra”, säger Wilkinson. ”På sommaren växer frukter och grönsaker som generellt sett innehåller mer vatten, vilket gör att näringsinnehållet minskar. Det som växer på vintern är däremot mer näringsrikt, och innehåller bland annat mer C-vitamin och hälsosamma fibrer.” Så ladda upp med rödbetor, broccoli, tranbär, kål och clementiner under vintermånaderna – självklart så lokalproducerat som möjligt.

Källa: The Lancet 

LÄS OCKSÅ: ”Du som är yogi äter väl inget onyttigt?”

Annons
Annons

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.