Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

YOGA WORLD
Annons
Annons
Meditation

Vågar du trycka på paus?

Vi behöver alla planera in tid där vi stannar upp och inte gör någonting, så det är väl värt att lära sig konsten att vara stilla.

Det är få ögonblick i dagens moderna liv där vi befinner oss i en situation där vi verkligen kan stanna upp, andas, leva i ögonblicket och verkligen uppskatta vår omgivning, våra känslor och oss själva som de är. Det här kompromissutrymmet, mellan det reaktionära och utåtriktade fokus vi vanligen projicerar på världen och det inåtvända reflekterande och meditativa stadiet, kan vara svårt att landa i – men det är alltid värt att försöka.

Egentligen är det inte särskilt svårt att sätta av tid för sig själv. Det kan handla om en timme för en yogaklass, 20 minuter för ett skumbad eller 30 sekunder för några andetag. Ditt fokus ska vara att det här är något du gör för din egen skull för att du ska må – och bli – lite bättre. Samtidigt är det inte meningen att hela din tillvaro ska anpassas in i någon av kategorierna ”ta hand om saker” och ”utveckla dig själv”.

Ibland är det själva pausen som behövs för att vi ska orka och hålla oss friska, för det är ju bara då vi överhuvudtaget orkar ta hand om och utveckla oss själva och andra. Så om du känner att du får kämpa för att ta dig tid för dig själv eller få till ett visst slutresultat så gör du helt enkelt fel. Men ta det lugnt – vi har alla varit där.

LÄS MER: Så kommer du igång med meditation

Annons
Annons

BARA STANNA UPP

Tänk alltså inte ”jag borde vara avslappnad och finna mig själv, precis just nu”. Det tjänar du inget på så bara släpp det. Andas. Rensa huvudet. Och ta in vad som finns runt dig. Det här kan vara på en promenad i en park, i trädgården, eller helt enkelt när du bara tittar ut genom fönstret när du drar ifrån gardinerna för att möta en ny dag. Det finns ingen anledning att säga ”nu gör jag det här i 10 minuter” eller någon annan tidsgräns, och inget behov av att sätta mål. Bara andas och observera, och om du kan, rensa huvudet. Vi tar oss alla tid i våra kalendrar för möten, fikadejter och ärenden.

Men hur många tider planerar du in för att pausa, andas och inte göra någonting?

Troligtvis ingen. Men testa det! Även om din kalender oundvikligen fylls upp av andra saker – någon insisterar på att de bara kan träffa dig en viss tid och andra jobb tar längre tid än du trodde – så håll den här inbokade tiden med dig själv för att stanna upp, andas och göra ingenting. Och se till att verkligen göra det. Du kan lämna ditt huvud och lägga din mentala pina, din stress och dina prioriteringar åt sidan, bara för den här korta skarpa tidsluckan. Gå din väg, och andas.

Att avsiktligt planera in tid för att ta hand om dig själv kan vara så enkelt som att du markerar tiden som ”upptagen” i din kalender (du behöver inte dela med dig till andra vad du är upptagen med, om du inte vill det) och hålla det icke förhandlingsbart. Den här tiden är helig, och precis lika viktig som dina möten, ärenden och uppdrag. Om andra kommer att se din kalender, skriv ”stängt för renovering” eller till och med ”förnyelse pågår”! Alla människor behöver pausa – och blir bättre av att faktiskt göra det.

LÄS MER: 20 minuter yoga för hjärnan

PAUSTID

Att pausa från din hektiska dag (vecka/månad/liv) är viktigt, men det finns inget egentligt behov av att fylla den tiden med en förbättrande aktivitet; särskilt inte om du inte har hittat en aktivitet som känns rätt för dig. Det finns ingen anledning att tvinga fram det.

Att pausa för att göra ingenting är minst lika viktigt som att ta sig tid att träna, gå på massage eller göra någon annan form av aktivitet – ibland är det själva luckan i tillvaron som vi är i allra störst behov av.

Det där tomrummet i kalendern ger dig en chans att ställa om, balansera dig själv, samla ny kraft och bli redo… för allt. Både din mentala, fysiska och andliga hälsa tjänar på att du bara pausar och andas – utan att stressa med Instagram-värdiga yogapositioner, evighetslånga meditationer eller avancerade smoothierecept.

Att göra vad som är rätt för dig, när det är rätt för dig, med vad du har att tillgå just nu och situationen som sådan eller omständigheterna du är i kommer alltid att vara ett bättre alternativ än att pusha dig själv till något som inte kommer naturligt. Ge dig själv tillåtelse att vara dig själv och njuta av ditt eget sällskap. Att finna det som grundar dig i den omgivning du befinner dig i – oavsett vilken den är – är en välsignelse, och något vi alla kan lära oss.

Text: Carina Lawson 

LÄS MER: Så tar du dig tid att “bara vara” 
LÄS MER: Kort yogapass för dig som sitter mycket framför datorn

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga