Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Våga testa acroyoga!

Yoga Worlds bloggare Majja Lund och hennes syster Malva visar hur.

Acroyoga är ett lekfullt sätt att träna och bygga upp sin kroppsmedvetenhet, balans, rörlighet och styrka. Jag har också upplevt att det stärker (och utmanar!) min tillit, både till mig själv och till andra. Jag tror också att när du vågar utforska dina gränser lär du känna dig själv och din kropp, och det stärker antagligen ditt självförtroende. Och inte minst; acroyoga gör mig väldigt närvarande. Det finns inte utrymme för annat än nuet under positionerna, vilket blir extra tydligt när man samarbetar med en annan person. Sen blir det ofta skrattfest när vi praktiserar acroyoga, både på klasser och hemmavid. Man hamnar i ovana och ibland knasiga vinklar mot varann, det blir lite pirrigt i magen av vissa klurigare moment och intensiteten i koncentrationen tycks liksom kräva att brytas av med skratt emellanåt. Min man och jag har skrattat så mycket att vi fallit ur positionerna flera gånger, men det är trots allt ett ganska trevligt sätt att trilla omkull.

TIPS:

❤ Tala med varandra under övningarna. Tala om vad ni behöver, undvik att avlasta eller “hjälpa” den andra genom att försöka minska belastningen av din egen kropp, om din partner inte ber om det. Många gånger blir övningarna (till exempel benböjen i uppvärmningen) lättare och mer stabila när man vågar “ge av sin egen tyngd”.

❤ Säg ifrån om något känns obekvämt för dig, både för din egen och din partners skull.

❤ Våga testa! Också både för din egen och din partners skull.

❤ Använd en eller två passare i de positioner som känns ostadiga för er (kan vara de flygande, men också dubbelhundar eller träd). Passare finns vid sidan av och stöttar upp vid behov. Därför är acro utmärkt att göra i grupper om tre eller fyra.

❤ Leta efter hårda delar, det vill säga skelett, på kroppen när du placerar dina händer och fötter på någon annan.

Uppvärmnings- och ”börja känna på varandra”-övningar

HANDKONTAKT

• Stå vända mot varandra och låt handflatorna mötas. Här kan ni börja laborera med att röra händerna åt olika håll och turas om att styra och följa, som att ni speglar varandra eller utför en slags dans.

• Vandra sen fötterna längre ifrån varann och börja luta in i varandras händer. Håll bålen spänd som i en plankposition och om ni vill, testa att göra en armhävning mot varann.

BENBÖJ OCH ROTATION

• Håll varandra i handleden och luta er från varandra tills ni hittar ”dragläget” och balansen er emellan.

Annons
Annons

• Böj sedan på knäna och kom ner mot huksittande för att sedan dra er upp igen med hjälp av varandra.

• Släpp därefter ut den fria armen och handen och låt blicken söka sig över handen bakom dig för att vrida ur ryggen.

DUBBELTRÄD

• Stå sida vid sida och lägg armen om varandras midja. Placera sen den yttersta foten någonstans på benet; insida lår, vaden eller mot vristen med stortån kvar i marken.

• Låt handflatorna mötas framför kroppen eller lyft dem över huvudet som en gemensam trädkrona.

• Ni kan också låta era yttersta ben växa ut som trädgrenar åt sidorna, istället för att ha dem placerade mot stödjebenet.

BRÖSTSTRETCH/TITANIC

• Person 1 står med ryggen mot den andra och sträcker ut armarna åt sidan.

• Person 2 greppar överarmar, underarmar eller handleder (där det känns bekvämt för person 1) och person 1 lutar sig framåt, vilket sträcker ut bröstmusklerna.

• Man kan också laborera med att höja eller sänka person 1:s armar för att komma åt olika vinklar av musklerna.

BENBÖJ RYGG MOT RYGG

• Ställ er rygg mot rygg och luta er mot varandra. Hitta jämvikten och vandra fötterna lite längre ifrån varann.

• Böj sedan på knäna och gå ner i ett så djupt benböj som passar er båda. Pressa ryggarna mot varandra och skjut ifrån med fötterna för att ta er upp igen.

PLANKA

• Person 1 ställer sig i plankposition och person 2 greppar dennes vrist. Person 1 försöker sen behålla linjeringen genom kroppen samtidigt som hen lyfter den andra foten upp i luften.

• För att avancera ytterligare, sträck handen diagonalt från den lyfta foten, eller låt hand och fot mötas i en båge bakom ryggen.

BRO

• Sitt ner vända mot varandra, håll varann i händerna och sätt fotsulorna mot varann.

• Luta er sen från varann och lyft upp fötterna mellan er så att de bildar en bro.

HUND + RYGGSTRÄCK

• Person 1 ställer sig i hundens position och person 2 kollar av så att tekniken hos person 1 är okej. Det viktigaste är att händerna är förankrade och att ryggen är stabil. Om knäna är böjda eller sträckta spelar mindre roll (detta är även prepp för dubbelhunden senare).

• Person 2 placerar sen sina händer mot den andres bäcken och skjuter det mjukt ifrån sig samtidigt som hen har chansen att vandra sina egna höfter bakåt och sträcka ut sin rygg.

Text: Majja Lund Yogis: Majja Lund och Malva Lundh Foto: Maria Svensson

LÄS OCKSÅ: Acroyoga – stå på någons axlar
LÄS OCKSÅ: Kom igång med acroyoga

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.