Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Upptäck fördelarna med yinyoga

Har du provat yinyoga? Om du känner dig trött och orkeslös, eller upplever att hjärnan är överstimulerad och tankarna irrar runt, kan den här yogaformen vara perfekt för dig.

Jag tänker gå rakt på sak och tala om att mitt mål med den här artikeln är att få alla som ännu inte provat yinyoga att våga testa. Varför? Jo, för att yinyoga har så otroligt många fördelar. Jag skulle själv beskriva känslan när jag lämnar en klass som helt fantastisk!

FÖRDELAR MED REGELBUNDEN YINYOGA:

  • Lugnar och balanserar kropp och sinne
  • Minskar stress och ångest
  • Ökar rörligheten
  • Frigör spänningar i bindväven och stärker lederna
  • Balanserar de inre organen och främjar flow av chi eller prana (energi)

VAD ÄR YINYOGA?

Yinyoga baseras på den traditionella kinesiska modellen med motsatsparen yin och yang, två krafter i universum som kompletterar varandra och utgör varandras ytterligheter. Yin är stabil, orörlig, det dolda i saker och ting, medan yang är i ständig förändring, i rörelse och öppen. Sammanlänkande vävnad, som senor, ligament och bindväv, är relativt orörlig och ses därför som yin, medan mer mobila delar av kroppen som blodet och musklerna är yang. En yinyogaklass består oftast av en serie passiva positioner på golvet, som deltagarna håller under relativt lång tid och som i huvudsak tränar underdelen av kroppen (i det här fallet höfterna, bäckenbotten, insidan av låren och ländryggen). I dessa delar av kroppen finns mycket sammanlänkad vävnad. Ofta håller man en position i fem minuter, ibland längre än så.

PASSAR YINYOGA DIG?

Yinyoga är bra både för den som känner sig trött och slut på energi, eller tvärt om är alldeles för överstimulerad och har för mycket energi. Vi lever i en värld av ständigt brus, där vi dygnet runt bombarderas av information och någon hela tiden pockar på vår uppmärksamhet. Det spelar ingen roll om informationen är till nytta eller helt irrelevant för oss, vår hjärna behöver ändå ta in den och processa den. I slutändan blir detta ständiga flöde av information en vanesak för hjärnan, som kommer att söka stimuli de stunder som den faktiskt skulle kunna få en paus. Det som händer är att vi blir rastlösa och söker efter vilken typ av information eller stimuli som helst, oavsett om den är intressant för oss eller inte.

Annons
Annons

Vi fyller automatiskt den där pausen som vi så desperat hade behövt, tiden då vi skulle tillåtit oss själva att bara vara, med någon meningslös förströelse, vilket gör att hjärnan aldrig får koppla av.

All form av dynamisk yoga där vi är i rörelse är tid då vi hela tiden ser till att vara upptagna av någonting. Även om sinnet lugnas av den fysiska aktiviteten, så underhåller vi fortfarande den del av hjärnan som vant sig vid den ständiga aktiviteten och nu vill ha oavbruten stimulans. Nu menar jag inte att dynamisk yoga skulle vara något dåligt – jag älskar själv vinyasa och hatha och mår bra av båda dessa former av yoga. Men jag tror att det vore bra om fler försökte hitta en balans och ägna sig åt något som väger upp för att vi så ofta är på språng eller gör saker, och i detta syfte är yinyoga perfekt.

YINYOGA OCH KROPPEN

Inom yinyoga fokuserar man på att sträcka ut och aktivera bindväven, men även mindre rörliga leder och ligament. Dessa delar av kroppen gynnas av att belastas stadigt och sakta, och därför hålls positioner relativt långa stunder, för att möjliggöra att bindväven stärks och förlängs. Olika positioner i yinyogan strävar efter att stimulera och häva blockeringar i den myofasciella vävnaden (bindväven som omger ligament och olika delar av lederna och musklerna), för att på så sätt kunna balansera kroppen och dess inre organ.

YINYOGA OCH SINNET

Att komma ner i en position och stanna där länge skapar den där pausen för hjärnan som jag beskrev tidigare, en vila från det ständiga informationsflödet och konstanta stimulit. När detta sker kan känslor av ångest, glädje, ledsamhet, till och med tristess uppstå – allt det som vi trycker undan och inte tillåter oss att känna eller låter komma upp till ytan när vi bara kör på i vardagen. Generellt skulle man alltså kunna säga att deltagarna i en yinyogaklass uppmuntras till att låta bortträngda känslor komma upp till ytan, att låta dem väckas till liv och identifiera sig med dem, betrakta dem och tillåta dem att vara där – bara observera utan att försöka stimulera eller underbygga dem. På så sätt kan vi få dessa bortträngda känslor som ligger och skaver ur vårt system.

Yinyogan öppnar dörren, och möjliggör för oss att bli fria från omedvetet dolda känslor och häva de blockeringar de kan ha skapat, både fysiskt och psykiskt. Är inte detta en fantastisk möjlighet att ta till vara?

3 tips till dig som vill börja med yinyoga:

  • Ta reda på var dina egna gränser går: Kom ner i alla positioner sakta och försiktigt – sträck eller tänj aldrig så att det gör ont.
  • Sök stillheten: Försök att medvetet släppa på spänningar och stanna kvar länge och stilla i varje position, utan att vrida dig eller justera kroppen för mycket.
  • Gå sakta fram: Börja med att hålla varje position i 1–3 minuter och utöka sedan till 5 minuter eller mer.

Text: Esther Ekhart

LÄS MER: Yinyoga och fascians magiska kraft
LÄS MER: Möt Sarah Powers – drottningen av yinyoga

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.