YOGA WORLD
Annons
Möt

Träningsprofilen Monika Björn: ”Jag vill få fler att förstå yogans storhet”

MONIKA BJÖRN Ålder: 46 år. Yrke: Entreprenör inom hälsa, träning och yoga. Aktuell med: Författare till boken "Yoga för dig som tränar – starkare, smidigare, snabbare" (Norstedts). Bor: Onsala, strax söder om Göteborg. Familj: Gift med Peter, sonen Robin, katterna Mimmi och Morris.
MONIKA BJÖRN
Ålder: 46 år.
Yrke: Entreprenör inom hälsa, träning och yoga.
Aktuell med: Författare till boken ”Yoga för dig som tränar – starkare, smidigare, snabbare” (Norstedts).
Bor: Onsala, strax söder om Göteborg.
Familj: Gift med Peter, sonen Robin, katterna Mimmi och Morris.

Träningsprofilen, yogaläraren och numera även författaren Monika Björn vill få fler att förstå yogans storhet.  

Varför ville du skriva boken Yoga för dig som tränar?

– Jag möter ett behov av yoga bland idrottare varje vecka. Jag jobbar dagligen med stela individer och grupper som tränar olika idrotter, sporter eller träningsformer. De vet att de behöver få in mer rörlighetsträning och är motiverade till att få in det i sitt veckovisa träningsschema, men vet inte riktigt var de ska börja. Bor du dessutom inte i en storstad kan yogautbudet vara väldigt begränsat – och även om det finns mycket att välja på, så är det inte säkert att de klasserna och lärarna som finns tillgängliga är vana att jobba med atleter.

Vad är det som särskiljer den från andra böcker om yoga?

Yoga för dig som tränar är väldigt praktisk med faktiska sekvenser och positioner som är särskilt utvalda för de olika träningsformerna och sporterna. Den är skriven på ett sätt som förhoppningsvis tilltalar hen som inte nödvändigtvis har någon förkunskap om yoga, men kan en del om kroppen och sin träningsform. Jag ville också att boken skulle tilltala både män och kvinnor, med en stilren layout och en sportig, allroundtränad man som modell istället för en stereotyp, väldigt flexibel yogi.

Hur kom du själv i kontakt med yoga?

– Jag sökte upp min första yogalärare, efter flera månaders letande, i slutet av 90-talet då min kropp började falla sönder efter flera år på spinningcykeln och resande kors och tvärs över jorden. Det tog ett bra tag att hitta en lärare eftersom det här var den förhistoriska tiden innan Google, men till slut hittade jag en kurs i ashtangayoga på andra sidan stan från där jag bodde.

Vad var det som fick dig att fastna?

– Dels var det läraren, Yosef Abadi, som hade en väldigt humoristisk och pedagogisk lärarstil och dels var det själva yogaformen. Ashtangayogan är ju känd för att tilltala de mer fysiska yogautövarna. Efter några år med ashtanga gav jag mig ut på nya äventyr och upptäckte fler stilar och lärare. Jag är idag utbildad och vidareutbildad inom ashtanga, vinyasa flow-, forrest, anusara- och hathayoga. Min nuvarande lärare, Chad Hamrin, som jag vidareutbildar mig med varje år är iyengaryogalärare i grunden.

LÄS OCKSÅ Yoga Games-aktuella Chad Hamrin: ”Disciplin ger dig frihet och flow”

Vilka är de största fördelarna du personligen får ut av din yoga?

– Närvaro, självinsikt, mental återhämtning och balans.

Hur ser din egen yogapraktik ut?

– Jag praktiserar varje dag – ensam – i allt från tio minuter till en timme. Nuförtiden ser min egenpraktik väldigt annorlunda ut jämfört med för 15 år sedan. Idag är jag mer lyhörd till vad jag behöver vid just den aktuella tidpunkten istället för att praktisera en fast sekvens. Och även om min praktik fortfarande kan vara fysisk, så är det mer ofta ”soft” praktisering snarare än ett fysiskt flow. Jag prioriterar sällan att gå på klasser under jobbsäsong, utan åker iväg i fyra till fem veckor per år istället för att gå på utbildningar, workshops, klasser och liknande under en längre sammanhängande tid. Jag styr för det mesta min praktik själv, men använder mig ibland av streamingtjänster som Yogobe, SATS Online Training och Yogaglo.

Du tränar ju många andra träningsformer – hur hinner du med allt?

– Det är en väldigt hög prioritet för mig att leva som jag lär. Jag är en klockren ”generalist”, vilket innebär att jag absolut inte är bäst på någonting, men jag är tillräckligt bra på mycket. Jag rör på mig minst 20 minuter varje dag året om. Vissa av passen klassificerar jag som träning, andra mer som rörelse. Under veckan brukar fördelningen av träningspass bestå av ungefär två till tre löppass och fyra till fem gympass, där jag även tränar med den egna kroppsvikten och med inspiration från gymnastiken. Fördelningen mellan träningsformerna skiftar något över årstiderna och beroende på vilka delmål jag har satt för mig själv. Yoga utövar jag i samband med träningen.

Yoga-för-dig-som-tränar
Med boken ”Yoga för dig som tränar” vänder sig Monika Björn till atleter och vanliga motionärer som vill öka sin smidighet, stabilitet, målmedvetenhet och förbättra sina träningsresultat.

Vad är det som gör dig till en bra yogalärare?

– Svår fråga, som nog borde ställas till mina elever istället. Men jag ÄLSKAR att undervisa och jag älskar pedagogik. Det gäller oavsett om vi pratar om yoga, träningslära, spinning eller olympiska lyft. Jag hoppas och tror att det är en av orsakerna till varför mina elever kommer tillbaka vecka efter vecka; de märker att jag brinner passionerat för att få dela med mig av allt det jag influeras av för stunden. Att undervisa är aldrig statiskt, utan något som är i ständig förändring. Språket, tonen, mimiken, stämningen, sekvensen, gruppen, du som lärare – ingenting är exakt detsamma från gång till gång. Jag kommer aldrig på något sätt bli en fullärd lärare, det finns alltid nya saker att testa, säga, förändra, förbättra och utveckla. Jag tror också att de som går på mina klasser gillar min lärarstil eftersom den inte är särskilt flummig men tuff och hundra procent genuin.

Något Monika brinner för är att göra yogan tillgänglig för personer som inte hade testat det annars.

– Jag vill få fler individer och grupper att förstå yogans storhet; hur den kan påverka oss på så många fler plan än bara det fysiska.

Text Sara Dahlström Foto Meddi Kabirzadeh

LÄS OCKSÅ: En Yogapodd – Yogapolisen med Monika Björn

LÄS OCKSÅ: Yoga med Monika Björn på Yogarun

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör

[email protected]
0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga