Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Träna mentalt för att övervinna rädslor och tvivel på yogamattan

Ofta ser vi i början av våra yogakarriärer fram emot att kunna utföra avancerade positioner som huvudstående eller handstående. Tanken på att lyckas med sådana positioner fyller många av oss med barnslig iver och glädje.

Men i takt med att veckor blir till månader börjar vi ofta tvivla på vår förmåga och blir rädda för att försöka ge oss på de positioner vi tidigare längtade efter att få utföra. Andra upplever hur de hindras av en mental spärr. Här går vårt undermedvetna in och bokstavligt talat bromsar våra fysiska rörelser, och framstegen uteblir.

Båda dessa exempel visar hur våra sinnen snabbt ersätter spänningen vi först kände inför att stå på huvudet eller händerna med rädsla, vilket oundvikligen leder till ett misslyckande. Det finns flera anledningar till varför det händer. Kanske är vi rädda för att misslyckas eller för att skada oss. Andra gånger är det ett dåligt självförtroende som sätter käppar i hjulet, eller så är vi helt enkelt alltför fast rotade med fötterna på marken.

LÄS OCKSÅ: Gå utanför din bekvämlighetszon

EN MENTAL BOOST
Eftersom rädsla och tvivel är känslor som är tätt sammanlänkade med vårt psykiska allmäntillstånd, kan vi använda oss av mentala träningstekniker som visualisering och kognitiv repetition för att behålla den barnsliga ivern och glädjen när vi går vidare till avancerade positioner.

Båda dessa tekniker går ut på att återskapa en upplevelse i tanken, och processen är tänkt att fungera som en simulering av en tidigare eller kommande prestation. Via visualisering kan vi återskapa positiva upplevelser eller föreställa oss helt nya händelser, för att på så vis förbereda oss inför stundande prestationer – som att exempelvis lyckas med en utmanande yogaposition.

Annons
Annons

Visualisering är vanligt förekommande i sportens värld, och elitidrottare som Tiger Woods, Andy Murray och Serena Williams sägs använda sig av mental träning för att förbereda sig inför matcher och tävlingar. Det före detta tennisproffset Chris Evert berättade redan 1977 att hon spelade upp kommande matcher i huvudet för att prestera bättre i skarpt läge. ”Jag föreställer mig hur jag slår perfekta bollar”, sa hon i en intervju. ”Det hjälper mig att mentalt förbereda mig inför mina matcher – på så vis känns det som om jag redan mött min motståndare innan jag ens satt foten på banan.”

LÄS OCKSÅ: Vision board – så visualiserar du dig till awesomeness 

VISUALISERA MERA
Visualisering har visat sig förbättra koncentrationen, öka motivationen, bygga på självförtroendet, kontrollera känsloyttringar, bistå vid inlärningen av nya färdigheter, samt underlätta förberedelserna inför kommande prestationer. Därför kan denna teknik med fördel användas av yogautövare för att utveckla alla de viktiga egenskaper som krävs för att våga stå på huvudet eller händerna: stärka självförtroendet, förhöja fokus och finslipa motoriken.

Så hur ska du då använda dig av visualisering för att få ut så mycket som möjligt av tiden du tillbringar på mattan? När du föreställer dig hur du går upp i huvud- eller handstående ska du försöka återskapa så många detaljer som möjligt och kontrollera hela upplevelsen från början till slut. Det är viktigt att du går igenom scenariot medan du känner dig avslappnad och bekväm – testa att ligga i savasana eller sitta i meditationsposition.

Föreställ dig hur du antingen deltar aktivt, eller ser dig själv utföra den aktuella positionen utifrån. Ta god tid på dig och försök att få med så mycket detaljer som möjligt. Hur ser färgerna ut? Vilka dofter och ljud omges du av? Tänk på hur salen är utformad och hur yogamattan känns mot armarna och fötterna medan du förbereder dig. Föreställ dig slutligen hur du kommer att känna dig innan du går upp i positionen, medan du utför den och efter du har klarat den. Bygg in känslor som engagemang, självtillit och glädjen över att ha klarat ditt första huvud- eller handstående i upplevelsen.

LÄS OCKSÅ: Kom i rätt sinnesstämning med regnbågsterapi

KOGNITIV REPETITION
Det är viktigt att du målar upp hela händelsen från start till mål i ditt inre. Om du exempelvis fokuserar på att utveckla det självförtroende eller de motoriska färdigheter som krävs för att gå upp i huvudstående ska du börja med att du tar plats på mattan. Jobba dig sedan – steg för steg – vidare genom hela processen tills du står på huvudet. Håll kvar den bilden i ett par sekunder och koncentrera dig sedan på hur du påbörjar nedstigningen, sätter fötterna på mattan och går ner i barnet.

Ditt självförtroende och din motivation kommer att växa för varje gång du repeterar scenariot. Det bästa med kognitiv repetition är att det går att använda till så mycket mer än bara idrott eller yoga – du kan tillämpa det i alla situationer där du tvivlar på din förmåga eller saknar självtillit. Vad du än har för mål på – eller utanför – mattan är det bara att slappna av, fantisera och steg för steg gå igenom scenariot i tankarna.

Text Dawn Morse

LÄS OCKSÅ: Yoga – botemedel mot depression?

LÄS OCKSÅ: Varför gråter jag när jag yogar? 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.