Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

Styrka och rörlighet nyckeln till smärtfria axlar

FOTO: Martin Carlsson

Stela axlar och spänningshuvudvärk är vanligt hos många. Ibland känns det bättre efter en yogaklass och ibland ömmar det. Här förklarar vi varför du behöver jobba med både styrka och rörlighet för gladare axlar.

På grund av en stillasittande och monoton livsstil har många av oss stela och svaga axlar. Detta kan bland annat orsaka spänningshuvudvärk eller smärta. När vi börjar praktisera yoga belastar vi ett redan utsatt område, så om vi slarvar med tekniken och stressar fram resultat riskerar vi att skapa ännu mer spänning och stelhet, och tyvärr även skada oss.

Axlarnas uppbyggnad
I det som vi kallar axlarna har vi skuldergördeln, som utgörs av skuldran och nyckelbenet och axelleden där överarmsbenet och skuldran möts. Detta är vår mest rörliga led. Kring dessa skelettdelar finns även en massa muskler som skapar rörelse, samtidigt som de även stabiliserar med hjälp av senor och ligament. Dessa är några av de vävnader som utgör vår kropps rörelseapparat och de har alla olika mycket rörlighet och tar alla olika tid på sig att ändras. Så när du arbetar mot en starkare och mer rörlig kropp, på ett hälsosamt sätt, kommer det ta tid. Detta för att alla vävnader ska hinna med att bli starkare och hänga med i den nya rörligheten.

Att vi är så rörliga kring axlarna är på bekostnad av stabilitet, vilket gör att vi inte kan ta lika mycket belastning här som exempelvis kring höfterna. Samtidigt vill vi inte vara för stabila så att vi blir stela och tappar rörligheten. Det i sin tur skulle kosta massa energi att arbeta runt, samt skapa kompensationsmönster som kan leda till spänningar och skador. Just därför är det viktigt att du har kombinationen rörlighet och stabilitet i åtanke när du arbetar med händer, armar och axlar.

Lär känna dina axlar
För att förkroppsliga det här ska du få känna vad som händer när du rör på armen. Se på dig själv i en spegel eller para ihop dig med en vän. Placera vänster hand på höger skuldra, kom in underifrån via armhålan så att höger arm kan röra sig fritt om du tar på dig själv. Ställ dig snett bakom till höger om din vän och placera din högra hand på dennes högra skuldra. Skuldrorna ska flytta på sig, följa med när armen rör på sig, vilket du kommer märka.

Annons
Annons

Med fingrar och handflata; hitta konturerna av skuldran och märk sedan hur den följer med i rörelsen när höger arm arbetar rakt fram och upp mot himlen. Kom ned med armen parallellt med golvet och rör den sedan från sida till sida. Känn nu hur skuldran går från att vara mer bak på ryggen, till att komma till sidan av kroppen. Ryck på axlarna som att du inte har någon aning om vad yogaläraren pratar om och följ med skuldran när den glider upp.

Avsluta med att lägga höger handrygg mot svanken och observera hur skuldran lyfter ut från ryggen.

Alla dessa är fullt naturliga rörelser som skuldran vill göra när vi rör oss i vårt liv. Men i och med att vi inte utmanar kroppen eller tillåter den att få arbeta i sina fulla rörelsebanor blir vi svaga och stela. Detta hämmar rörelseförmågan vilket i sin tur kan skapa smärta. Träna varierat, smart och framförallt medvetet så hjälper du till att stärka upp kroppen och hålla den frisk, stark och glad.

Text Veronica Jäderlund Foto Martin Carlsson

LÄS OCKSÅ: Yoga för axlar

LÄS OCKSÅ: Svagare i mina axlar än mitt ego klarar av

 

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.