Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Så riktar du din kraft med rätt yogapositioner

Enligt traditionen praktiserar vi fysiska positioner för att stilla sinnet så att vi blir redo för meditation. Octavio Salvado, yogalärare och grundare av Bali-baserade The Practice, berättar hur vi med rätt sammansättning av positioner i vår praktik kan rikta prana för att bäst förbereda kroppen.

På en plats där många yogis rör sig och utbudet är stort kan det vara svårt att hitta rätt. Mitt första besök på en av Canggus yogastudios resulterade i ”aj”- och ”oj”-tankar efter 15 minuter, vilket tyvärr fortsatte hela klassen ut. När jag på rekommendation från flera vänner begav mig till The Practice hoppades jag på en annan upplevelse. Den specifika läraren jag blivit tipsad om att gå för var Octavio Salvado, en skäggig och långhårig man från Australien som för ungefär ett år sedan la grunden till studion. Trots att jag ofta lockas av starka, snabba vinyasaflöden var det något i hans väldigt avskalade, metodiska hathaklass som tilltalade mig. Efter klassen satte jag mig ner med Octavio för att prata om yogatraditioner, och vad han menade med att välja rätt yogapositioner för att styra prana, livskraften, rätt inför meditationen.

Efter att själv ha praktiserat yoga i 20 år, och arbetat som yogalärare i tio år, är Octavio nu stationerad på Bali med sin studio The Practice:

– Jag har i nästan tio år pendlat mellan Indien och Thailand och verkligen grottat ner mig i yogans historia. Jag visste att jag ville hålla mig ”här i krokarna” och då Bali blivit en plats dit många kommer specifikt för att yoga, kändes det som helt rätt ställe att sprida detta. Jag upplevde att marknaden efterfrågade en studio som denna, med ett kvalitativt utbud. Jag kan nästan gå så långt som att säga att det knappt finns någon yogalärare som lär ut något som är i linje med vad traditionell yoga står för. Jag ville bemöta det och skapa ett ställe som vilade på traditionella värderingar, en plats dit man kan söka sig för att studera traditioner.

LÄS OCKSÅ: Bytte Sverige mot Bali – och blev entreprenörer på kuppen

Annons
Annons

POSITIONEN SKAPAR KONTAKT MED ANDETAGET

Octavio är väldigt engagerad i att det han lär ut ska vara förankrat i tradition, och har en tydlig bild av vad han vill förmedla. För mig som har en liberalare inställning till yoga, typ gör det till din egen grej, kan det nästan bli lite kantigt. Samtidigt som jag delar hans lockelse att hålla det troget ursprunget. Han förklarar att många lärare lär ut att vi kan fixa positionerna med andetaget, men att det är att göra det bakvänt.

– Det här är inte mina idéer, jag förmedlar bara vad som har undersökts i traditionen i flera tusen år. Allt vi behöver göra är att se till Hatha Yoga Pradipika, och flera andra gamla texter, och hur de alltid har lärt ut det. Den börjar med asanas (positioner) som rensar energiblockeringar i våra energikanaler, vilket är starkt sammankopplat till våra inre vindar som riktar prana. Varje yogaposition påverkar dessa vindar som i sin tur påverkar prana. Eftersom vi har ett konstant samspel mellan vår prana och vårt sinne påverkar alltså positionerna även sinnet. Då kroppen är mer påtaglig, och lättare för oss att påverka, använder vi den som en farkost för att komma i kontakt med andetaget, som i sin tur kommer i kontakt med sinnet, som slutligen länkar in till vår inre källa av kraft. Yogapraktiken är en steg för steg-process där vi backar flödet från den mest konkreta aspekten tillbaka till källan: kroppen, andetaget, sinnet, urkraften. Vår fysiska praktik ger möjlighet till djupare förståelse för prana och hur den rör sig.

LÄS OCKSÅ: Balansera prana – kroppens livskraft

HUR PÅVERKAR POSITIONERNA DIG?

Att helt förstå den yogafilosofin är inget man ger sig på själv, utan behöver ta hjälp av lärare för att greppa. Men i grunden handlar den egna praktiken om att testa dessa teorier i sin egen kropp, och omvandla teoretiska påståenden till självupplevd kunskap. Octavios stil är att slå av på tempot, låta det ta tid, och låta det landa i kroppen. Hans klasser är avskalade, lugna och med fokus på få positioner som syftar till att rikta prana mot ett visst mål, för att skapa en viss känsla inom oss. Yogapositionerna delas vanligtvis upp i olika kategorier baserat på vissa karaktärsdrag, exempelvis är stående en kategori, höftöppnare en annan. Enligt Octavio är detta felaktigt, då den kategoriseringen ursprungligen handlade om hur formen påverkade våra inre vindar.

– Om vi blandar en massa positioner från olika energikategorier rubbar vi vindarna och blir obalanserade efter klassen. Tänk dig att du har ett glas med rent vatten i, och så droppar du i en droppe gul färg, och ytterligare en droppe gult – färgen syns klart och tydligt. Om du har i en droppe gult, sedan rött, blått och grönt, vad får du då? Brunt. Om vi gör en praktik med framåtfällningar påverkar vi prana på ett lugnt sätt, vänder blicken inåt och skapar ett lugnt tillstånd. Lägger vi sedan till bakåtfällningar, låt oss ge dem färgen rött, höjer vi energin vilket motarbetar nedvarvningen, och så bakar vi in några rotationer, som får vara blåa, och vattnet är brunt. Hatha Yoga Pradipika delar in alla yogapositioner i olika kategorier utifrån hur de påverkar prana i vår kropp. När du använder positioner från olika kategorier påverkas alla vindar på ett obalanserat sätt, och istället för att ha skapat förutsättningarna för att meditera och se klart, ser du bara grumligt.

Å ena sidan blir det så tydligt när Octavio förklarar det på det viset. Å andra sidan tänker jag på hur vardagen ser ut för de flesta, hur många hinner verkligen praktisera en till två timmar om dagen, varje dag i veckan. Om en av anledningarna till ens praktik är den fysiska träningen, och du bara har två-tre tillfällen att praktisera i veckan, kommer din praktik att se ut på ett annat sätt. Vi kan alla skapa en egen yogapraktik med respekt för traditionen, som samtidigt ger oss just det vi behöver. Precis som Octavio avslutar med:

– Det här är bara teoretiska tankar, det blir kunskap först när du praktiserar det och observerar hur det upplevs i din kropp. Så fortsätt vara nyfiken när du praktiserar! Uppmärksamma hur de olika positionerna påverkar ditt humör och din energi, och steg för steg kommer du kunna lugna energin när du behöver varva ner, samt höja energin när du behöver väcka kroppen.

OCTAVIO SALVADO
Ålder: 37 år.
Citat: ”Slow is the new black”
Favorittema för en klass: Slå av på tempot, bli närvarande och lär känna dig själv.
Aktuell med: 200 tim yogalärarutbildning i september, samt The Practice Online; onlineklasser och föreläsningar.
Mer om Octavio och The Practice: @octaviosalvado på Instagram, thepracticebali.com

Text och foto Veronica Jäderlund

LÄS OCKSÅ: Lärdomar från Bali

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.