Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Så gör du yogapositionen sittande vidvinkelställning (upavistha konasana)

Sträck ut spända muskler med hjälp av den här positionen som också lugnar både kroppen och sinnet.

Framåtfällningar med brett särade ben är kraftfulla positioner, som effektivt öppnar upp kroppen – i synnerhet baksida lår. Här stretchar du även insidan av låren och ryggraden. Framförallt är det en lugnande och avslappnande position som utgör ett perfekt avslut på en intensiv fysisk yogaklass, eller på en stressig dag då du längtar efter en stund på mattan.

Annons
Annons

VANLIGA MISSTAG

Ett vanligt misstag är att man strävar för mycket efter att komma ner med pannan i golvet och därför rundar ryggen. Ett annat är att knäna översträcks eftersom man tvingar knävecken mot golvet.

5 TIPS PÅ VÄGEN

  1. Sätt dig med benen brett isär. Behåll benen aktiva när låren spänns och fötterna flexas.
  2. Knäna ska hela tiden peka rakt upp.
  3. Förläng överkroppen framåt med rak ryggrad.
  4. Förläng bröstbenet framåt när bröstet öppnas.
  5. Om du har problem med ryggen eller inte är tillräckligt rörlig kan du placera en hopvikt filt under dina sittben.

Greppet om fötterna är till för att hjälpa dig längre in i positionen. Andas djupt när du når ditt ytterläge, ha tålamod och låt kroppen landa in i position. Låt dig vägledas av Lao Zis ord: ”Naturen skyndar sig aldrig, och ändå uppnås allting.”

Yogi: Travis Eliot

LÄS OCKSÅ: Så öppnar du höfterna med upavistha konasana
LÄS OCKSÅ: Sköldpaddan i tre svårighetsgrader

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.