Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Så gör du yogapositionen dubbel duva

Den här versionen av agnistambhasana kommer även med en skön sidostretch.

Fördelar

  • Förlänger magmusklerna.
  • Skapar rörlighet i ryggraden genom att förlänga quadratus lumborum-muskeln på varje sida om ryggraden.
  • Underlättar utåtrotation i höfterna.
  • Stretchar interkostalmusklerna så att bröstkorgen blir rörligare, vilket i sin tur förbättrar lungkapaciteten och underlättar andningen.

Vanliga misstag

  • Armen går tvärsöver kroppen snarare än över (vilket inte skapar längd i interkostalmusklerna).
  • Den översta fotens placering är viktig. Ofta ser jag elever placera den övre fotleden på den nedre vaden, vilket kan vara ansträngande för både fotleden och knät. Det här kan rättas till genom att placera den övre fotleden precis bortom det nedre knät.
  • Att peka med tårna är ett vanligt misstag som bidrar till att skapa ett oönskat vridmoment i knäleden. Om du istället flexar fotlederna så blir lederna stabilare.

Tips

  • Att sitta mot en vägg kan hjälpa till att bibehålla längden i ryggraden och öka medvetenheten om kroppens baksida.
  • Med stela höfter kan det vara väldigt svårt att sitta bekvämt i den här positionen. Placera då ett block eller en filt under den översta foten för att lättare komma in i den.

Att tänka på

  • I den här positionen vill jag fokusera på bas, bäcken, ryggrad och andning.
  • Börja med att etablera en stabil förbindelse mellan positionens bas (bäckenet) och underlaget. Känn hur du pressar ner höfterna i underlaget samtidigt som du föreställer dig att marken trycker tillbaka och hjälper dig förlänga ryggraden.
  • När du känner ryggraden förlängas, andas in djupt och känn hur lungorna och bröstkorgen expanderar för att skapa ännu mer längd i ryggraden innan du lutar dig åt ena sidan.

YOGI: RISHIN PAONASKAR FOTO: ELAD ITZKIN (YOGA.ITZKIN.COM)

Annons
Annons

LÄS OCKSÅ: Utvecklas som yogi och yogalärare
LÄS OCKSÅ: Styrka och rörlighet nyckeln till smärtfria axlar

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.