YOGA WORLD
Annons
Kost

Så lägger du upp din kostdag för att orka yoga

Att veta vad man ska äta innan ett yogapass är alltid ett dilemma. Här ger yogaläraren Joanne Hart oss några enkla tips på hur man äter med mindfulness under hela dagen.

Många av oss kämpar med att bara hitta tid till att äta: vi stressar till jobbet på morgonen, tar en snabblunch eller rusar hem eller går direkt till kvällsyogapasset. Även om vi så klart vet att mat är viktigt prioriterar vi inte att äta eller äta rätt. Yogan ger oss ahimsa-träning, vilket vanligtvis översätts till ickevåld mot andra, så kanske kan vi applicera samma modell på oss själva genom att ge våra kroppar riktig och kvalitativ mat. Då får vi också energin och uthålligheten att ta hand om både oss själva och andra.

Frukost
Börja med att planera frukosten, den ger dig grunden för resten av dagen. Om du har dåligt med tid på morgonen kan du förbereda den kvällen före. Några enkla tips är ett par kokta ägg som du skalar kvällen innan, eller en skål naturell yoghurt med skeden framlagd på bordet. En flytande frukost går ännu snabbare. Testa en smoothie på naturell yoghurt och bär, sötad med honung om man så vill. Det tar bara en minut att göra och om du vill kan du göra dubbel sats, så har du ett gott mellanmål också. Om du har bra rutin på frukostmålen men känner att du käkar samma sak varje dag kan du börja med att lägga till ett nytt frukostmål varje vecka tills du har en hel vecka med olika frukostar. Vill du ha ett enkelt och fräscht frukostrecept kan du även kika här på Yoga World Blog.


För- och eftermiddagsmellanmål

Ett för- eller eftermiddagsmellanmål kan vara ovärderligt för att hålla blodsockret i schack. Många tycker att det är ett bra sätt att undvika energidippar och ser till att det inte går mer än tre timmar mellan mattillfällena. Om du balanserar huvudmåltiderna rätt bör en handfull nötter och frön eller en liten skål hummus med morotsstavar vara tillräckligt för att du ska hålla dig igång.

Annons

yogamat3Lunch
Sluta våndas över vad du ska äta till lunch. Börja med att välja proteinkälla. Många tycker att protein till lunch gör att de känner sig mer mätta under eftermiddagen och att de då också har lättare att stå emot sockerbegär (även vegetarianer har många bra proteinkällor att välja bland, som ägg, mjölkprodukter, bönor, baljväxter och soja). Nästa steg är att fundera på vad man ska ha som tillbehör för att få i sig mer näringsämnen. Det kan vara en i förväg förberedd sallad, några grönsaker från kvällen innan eller så kan man göra en soppa där man kombinerar både protein och grönsaker.

Timeout
Det är väldigt viktigt att man tar sig tid att pausa när man äter eftersom ”vila och smälta”-delen av vårt nervsystem kräver det. Om du till exempel äter vid datorn får kroppen inte chansen att smälta maten ordentligt. Om du har en tendens att känna dig lite uppsvälld efter maten, eller har andra matsmältningsbekymmer, är detta extra viktigt.

Middag
Många yogaklasser hålls kvällstid, vilket betyder att du är tvungen att bestämma dig om du ska äta innan eller efter passet. Det är ganska vanligt att yogalärare råder folk att undvika att äta två timmar innan passet. Men om du är hungrig eller känner dig lite svag när du kommer till passet, eller medan du yogar, visar det att du måste äta antingen närmare inpå passet, eller mer protein och mat med långsammare kolhydrater, som fullkornsris. Det är naturligtvis väldigt individuellt och precis som att man experimenterar med nya asanas i yogaklassen kan man experimentera med vad och när man ska äta för att det ska passa just dig.

Efter passet
Det finns inga regler för vad man ska äta vid dagens olika mål. Kanske en skål gröt, en proteindrink eller äggröra passar just dig efter passet eller innan du går och lägger dig. Ha som mål att äta något lättsmält innan du går och lägger dig, men undvik raffinerade kolhydrater som vitt ris, bröd eller kakor, som har negativ effekt på blodsockernivåerna och som kan påverka sömnen eller nästa dags energinivå.

Ge dig själv tillåtelse
Det är lätt att göra några förändringar och åstadkomma positiva resultat genom att förstå att du måste ta dig tid att äta för din kropps fysiologiska matsmältningsprocess, och för att kunna ge dig själv näring så att du har energi nog till din yoga och för att kunna utöva ahimsa. Så ge dig själv tillåtelse att ta dig tid att äta bra och på det sätt du behöver. Din kropp kommer att tacka dig.

LÄS MER: Yogaterapi för matsmältningsbesvär
LÄS MER: 5 yogiska kosttips

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga