Yoga World
Annons
Annons
Kost

Okinordisk matfilosofi i 5 steg

Den okinordiska matfilosofin hämtar sin inspiration från människorna på ön Okinawa i Japan, en av de platser där man lever längst i världen. Många tror att hemligheten ligger i maten – testa att göra vardagen lite mer okinordisk med följande fem steg:

1. ÄT MED JÄMNA MELLANRUM Ät frukost, lunch, middag och två mellanmål, gärna vid samma tid varje dag. Då håller du dig pigg och lagom mätt hela dagen. Om det inte går för lång tid mellan måltiderna minskar risken att du blir hungrig och äter för mycket. Hitta ett behagligt mellanläge där du är lagom mätt, pigg och stark. Då slipper du dessutom dippar med söt- eller snackssug.

2. BÖRJA MÅLTIDEN MED GRÖNSAKER I STORA BITAR Börja varje lunch och middag med 100 – 150 g grönsaker i stora bitar. Ät gärna grönsaker till frukost också. De stora bitarna gör att du får tugga lite extra och blir lite mätt innan du startar huvudmåltiden. De fiberrika grönsakerna lägger en stabil grund för mättnaden.

Annons
Annons

3. MINDFUL EATING Ät långsamt och upplev maten med alla sinnen, så du hinner njuta. Känn konsistensen, dofta och smaka minsta nyans. Den okinordiska matfilosofin handlar både om vad du äter och hur du äter. Ät långsamt och avrunda måltiden när du är 80% mätt så hinner hjärnan känna av mättnaden och du minskar risken att äta för mycket. På Okinawa kallar man det ”hara hachi bu”.

4. ÄT VARIERAT I MÅNGA FORMER OCH FÄRGER Ät varierat så får du i dig allt kroppen behöver. Ät mycket grönsaker, rotfrukter, bönor och linser, hela gryn, korn och fullkorn. Gärna fisk, skaldjur, fågel och ägg också. Använd vegetabiliska oljor, t ex raps- och olivolja. Lägg till frukt, bär, nötter och mandlar. Nu får kroppen allt den behöver.

Skär ned på socker, vitt mjöl och bröd, rött kött, chark och feta mejeriprodukter. 

Grönsaker, rotfrukter, bönor och linser ger fibrer, protein och mättnad. Gryn, korn och fullkorn ger ett mer stabilt blodsocker och näring till tarmfloran. Ju helare korn eller gryn desto bättre. Fisk, skaldjur, fågel och ägg är proteinkällor som bidrar till att bl a bygga upp muskler och till att bibehålla ett normalt immunsystem. I den okinordiska maten ingår mycket fisk och fågel, och andelen vegetabiliskt protein är relativt hög. Vegetabiliska oljor, t ex rapsolja och olivolja i lagom mängd är bra alternativ. Och så frukt, bär, nötter och mandlar för god smak, fibrer, antioxidanter, hälsosamt fett och vitaminer.

5. GÅ ÖVERALLT, VAR NYFIKEN, GÖR ROLIGA SAKER MED ANDRA OCH SOV GOTT Rör dig mycket. Ta promenader varje dag. Lägg gärna till yoga, dans, lättare styrketräning och/eller trädgårdsarbete. Umgås och prata med vänner och familj, stressa mindre och anpassa dig. Och glöm inte ta hand om din nattsömn.

LÄS MER: 5 steg till din egen meditationsvrå
LÄS MER: Temperaturen viktig för lyckan

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.