Yoga World
Annons
Annons
Yoga

MORGONYOGA: 7 yogapositioner att starta dagen med

Skapa morgonmagi med hjälp av den här yogasekvensen som är framtagen av Sharon Gannon, en av grundarna till den spirituella och intensiva yogaformen jivamukti.

1. NEDÅTGÅENDE HUND (ADHO MUKHA SVANASANA) Ställ dig på alla fyra, kom ner med tårna i mattan och sträck ut benen för att komma in i positionen. Håll blicken riktad mot tårna och andas tio djupa andetag.

2. FRAMÅTFÄLLNING (UTTANASANA) Böj knäna och gå fram med fötterna tills de befinner sig helt i lodrät linje med smalbenen och höfterna. Behåll fötterna parallella och placera två yogablock under händerna, så att du verkligen kan sträcka ut både armarna och benen helt. Stanna kvar i positionen under tio andetag.

Annons
Annons

3. DJUP HUKSTÄLLNING Böj knäna och placera fötterna på mattans långsidor så att de befinner sig precis så brett isär som mattan. Vrid fötterna utåt, böj knäna och huka dig ner. Om hälarna lyfter från golvet när du gör detta så placera två yogablock under. För ihop handflatorna framför bröstkorgen och ta hjälp av armarna för att hålla kvar knäna i position. Sträva efter att låta knäna gå i riktning mot mittersta tån på respektive fot och förläng ryggraden. Håll kvar under tio andetag och sätt dig sedan ner.

4. RYGGRADSROTATION MED BÖJDA KNÄN Sätt dig ner med raka ben. Böj knäna och placera fötterna tätt ihop. Håll vänster arm runt knäna och vrid höger arm åt höger så att du kan placera höger hand i golvet bakom kroppen på ungefär en armlängds avstånd. Titta över höger axel och håll kvar under fem andetag. Upprepa samma sak på vänster sida och sträck sedan ut båda benen igen.

5. SITTANDE HALV RYGGRADSROTATION (ARDHA MATSYENDRASANA) Sträck ut vänster ben och böj höger knä så att du kan placera höger fot på utsidan om vänster knä. Tryck försiktigt vänster armbåge mot utsidan av höger knä samtidigt som du vrider överkroppen åt höger. Ta fem andetag och upprepa sedan åt andra hållet. Avsluta med att sträcka ut båda benen helt.

6. OMVÄND BORDSPOSITION Placera fötterna höftbrett isär och böj knäna. Sätt ner händerna i mattan bakom kroppen, med fingertopparna pekandes mot fötterna. Andas in och lyft upp höfterna så pass mycket att de helst befinner sig över knähöjd. Fotlederna ska vara helt i linje med knäna och handlederna direkt under axlarna. Slappna av i nacken och luta huvudet bakåt. Håll kvar positionen tio andetag.

7. KNÄPOSITION Sätt dig ner på knä så att skinkorna vilar på hälarna och låt händerna ligga knäppta i knäet. Slut ögonen och bara sitt såhär en stund och känn tacksamhet över allt det som är bra i ditt liv och människorna som finns runtomkring dig.

Om du vill kan du avsluta med att sjunga mantrat nedan som har följande betydelse: Må alla jordens varelser vara lyckliga och fria, och må tankarna, orden och handlingarna i mitt eget liv bidra till den lyckan och friheten för alla. Shanti betyder fred på sanskrit och upprepas tre gånger enligt buddhistisk tradition.

LOKAH

SAMASTAH

SUKHINO

BHAVANTU

OM SHANTI SHANTI SHANTI

Yogi: Andrea Kwiatkowski Studio: Thaxted Yoga, Essex Foto: Movement for Modern Life 

LÄS MER: Mantra för frihet och glädje
LÄS MER: Vilket mantra väljer du?

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.