Yoga World
Annons
Annons
Meditation

Moderna meditatörer tar medvetenheten med sig

Meditation handlar om så mycket mer än att bara sitta stilla.

Gör en bildsökning på Google på mindfulness eller meditation och vad du får upp är en ändlös rad bilder på någon som sitter i vad som ser ut att vara en ganska obekväm position, med slutna ögon, helt ensam, och mest troligt med någon form av regnskog eller annan idyllisk miljö i bakgrunden. När det från början började pratas om mindfulness, så var meditation något som kunde utövas var som helst, oavsett vad man höll på med. Men på senare år verkar vår kultur ha reducerat meditationsbegreppet till att endast innefatta formell, sittande meditation. Självklart är sittande meditation fantastiskt, men i ett samhälle där tid är en bristvara så finns risken att det inte blir av på grund av den mest klassiska ursäkten av dem alla: jag har inte tid.

Som verkligheten ser ut så är det få av oss som har tid för långa stunder av meditation dagligen, men som tur är handlar meditation om mer än bara en formell praktik.

Samma tekniker kan utövas vid sidan av aktiviteterna du redan gör. Du kan utveckla kroppsmedvetenhet på väg till och från jobbet, öva på din koncentrationsförmåga när du är ute och går, och till och med öva upp din medkänsla när du kollar igenom Instagram-flödet. Allt du behöver ha koll på är de rätta teknikerna och komma ihåg att använda dem. Och det är ett mycket enklare problem att lösa än att hitta 20 minuter där du kan sitta stilla, varje dag, i ett redan fullspäckat schema. Om kärnlärdomarna i mindfulness ska bli riktigt användbara och relevanta i dagens värld, så måste de vara anpassningsbara. Tanken på att kunna utöva mindfulness på språng är inte bara tillgänglig – framförallt är den effektiv.

Många av oss är mest stressade av jobbet och våra relationer. Där den konventionella formen av meditation syftar till att lösa problemet genom att dra sig undan och meditera utanför situationen, så är målet med den mobila formen av mindfulness att du ska kunna utöva den mitt uppe i problemet! Om det är tekniken som stressar dig så är telefonen rätt plats att öva på. Är det kollegorna som är problemet kanske någon form av meditationsteknik som du kan utöva på jobbet kan hjälpa? Med den här mobila synen på mindfulness så lär du dig utöva teknikerna mitt uppe i vardagslivets stress. På så vis blir meditationen till en naturlig del av våra liv istället för något som måste tilldelas en särskild plats och tid och därför riskerar att inte bli av överhuvudtaget.

3 FÖRDELAR MED MINDFULNESS I VARDAGSLIVET

Att alltid ha tillgång till mindfulness kommer att göra flera områden i livet lugnare och lyckligare:

Annons
Annons

■ Ökad medvetenhet

Huvudsyftet med mindfulness är att resultera i insikter och visdomar, medan meditation även bidrar med värdefulla fördelar i form av avslappning och nedvarvning. Under meditationen får vi lära oss mer om våra sinnen och kroppar genom att helt enkelt vara närvarande. Med hjälp av mindfulness blir du mer medveten om vilka mönster som rör sig i ditt sinne och börjar få kontroll över dem snarare än att kontrolleras av dem. Det är också ett sätt att tona in till din kropp och lära dig vilka områden som bär på flest spänningar så att du avsiktligt kan släppa dem innan för mycket stress byggs upp.

■ Stresshantering

Vi kommer att utsättas för stress och svåra känslor i livet, det är oundvikligt, men att förändra hur vi relaterar till de intensiva känslorna (och alla tankar och bilder som kommer med dem) kan förändra allt. Med hjälp av mindfulness kan vi börja observera vår upplevelse snarare än att uppslukas av den. Det finns en milsvid skillnad mellan att känna ”jag är arg” och att lugnt konstatera att ”det finns ilska närvarande”. Genom att vidga perspektivet och inte längre identifiera oss med det som sker blir vi mer avslappnade och kan se klarare på saker som vi tidigare identifierade oss med väldigt hårt. Din värld kommer inte att bli lugn, men du kommer att lära dig hur du ska förbli lugn i stormen.

■ Förbättrade relationer

Meditation kan påverka kvaliteten hos dina relationer. Din mindfulnesspraktik kommer att föra med sig att du blir bättre på att odla positiva relationer – både med dem som står dig nära och med människor i allmänhet. Genom att skärpa din medvetenhet kan du bli en bättre lyssnare och kommunikatör, och med en snällare och mer kärleksfull människosyn får du lättare att hantera människor som du finner utmanande. I takt med att du ökar ditt tålamod blir det också lättare för dig att sätta igång en positiv förändring. Sammantaget gör dessa färdigheter dig till en bättre vän, en bättre partner, en bättre förälder och en bättre kollega.

Text: Dana Jaffe

LÄS OCKSÅ: Riktlinjer för den moderna yogin
LÄS OCKSÅ: Den sanna historien om modern yoga och asanas
VIDEO: Den moderna yogan är rörelse

Tags : mindfulness
Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.