Yoga World
Annons
Annons
Själsliv

3 mindfulnessövningar på en minut

Mindfulness är enkelt: det handlar om att medvetet anlända i nuet. Eller ”medvetenhet och acceptans om just detta ögonblick”, för att uttrycka det på ett annat sätt. Här går vi igenom 3 enkla mindfulnessövningar som syftar till att öppna upp oss för de möjligheter som finns i detta unika nu. De här övningarna kan man göra var som helst, när som helst och de behöver inte ta mer än en minut.

1. Andning
Det som är så fantastiskt med vår andning är att den är ständigt närvarande. Den kan inte vara någon annanstans. Utan att märkas håller den oss vid liv. Gårdagens andning kan inte hjälpa oss idag och morgondagens andning är för sen. Att helt enkelt stanna upp och bli medveten om andningen är ett enkelt sätt att landa i nuet på. Räkna till ett på inandning och till ett på utandning, sedan till två på inandning och två på utandning och så vidare, tills du kommer till tio. Om tankarna börjar vandra konstaterar du bara att de finns där och återvänder sedan till att andas. Kommer du ända till tio?

Annons
Annons

2. Medveten uppmärksamhet
Denna övning syftar till att hjälpa oss med distraherande uppmärksamhet, eller aphjärnan, som riktar fokus på den ena förströelsen efter den andra i jakt på stimulering. Så oavsett om vi ska in på operation på lasarettet, sitter på en buss eller hemma i soffan så fokuserar vi bara på en enda sak. Det kan vara ett bord, en hatthylla, en brödsmula på golvet, färg som flagnar eller en gammal dörr – det spelar egentligen ingen roll. Vad som spelar roll är att vi begrundar det och ställer oss frågor om det: vad är det gjort av? Var kom materialen ifrån? Hjälpte regnet det att växa? Kom det från en gruva? Är det välgjort? Vad har det för syfte? Vad har det för värde? Vad tycker jag om det? Medveten uppmärksamhet handlar om att ta notis och fokusera, och om stillhet och medvetenhet. Det handlar om att uppmärksamma saker vi tar för givet eller i vanliga fall inte ens ser: det handlar om att fokusera och att lugna vårt distraherade sinne en stund. Det handlar även om medvetenhet om äkta känslor, som bubblar upp inom oss – något som är viktigt om vi vill vara i nuet. Ibland kan medveten uppmärksamhet bli en berättelse som du är en del av och som får dig att upptäcka nya saker om dig själv.

3. Visualisering
Den här typen av övningar går oftast enklare om man blundar, och det finns gott om platser vi kan göra det på (dock inte när vi kör bil). Den visualisering vi beskriver här är populär för att den hjälper oss att både ta notis om och släppa ångestkänslor och andra känslor som ibland kan ta över. Ibland inser man att en tanke fullständigt tagit över i tio minuter eller till och med en hel timme. Omedvetet har man låtit tanken bli den man är, när den inte alls är den man är – det är bara en tanke. Tänk dig nu att du står vid en flod och uppströms ser du ett träd. Grenarna hänger ner över floden och löven faller ner i vattnet för att sedan flyta förbi dig. Medan de flyter förbi skriver du ner saker du oroar dig över på dem och låter dem flyta förbi nedströms. De är inte den du är, så du släpper iväg dem. Naturligtvis kan en tanke ta över dig medan du gör den här övningen och dra bort dig från den. Ta det bara lugnt i så fall – återvänd till floden, placera den tanke du just absorberats av och lägg den på ett passerande löv och låt den flyta iväg. Det är bara bra att bli medveten om hur tankar och oro kan kidnappa oss. Och om vi gör den här övningen dagligen blir vi allt bättre på att märka när detta händer. På så sätt blir vi mer medvetna, mer närvarande – och mer vakna.

Ta en titt här för att läsa om hur du vaknar med mindfulness.

Tags : mindfulness

1 kommentar

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.